Gå til innhold
Arkivverket

[#53557] Niels og Gunder - samme foreldre ulike etternanv


Gjest inger marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest inger marie Næsset

Trenger virkelig hjelp!!! Torbjørn Nielsen og Berte Gundersdatter giftet seg 23 juli 1798 i Drangedal (folio 233-234, Drangedal 1768- 1814) Klarer ikke å tyde hva annet som står. Første barnet Gunder Torbjørnsen ble døpt 25.11.1798 (folio 175 -176, Drangedal 1768-1814) På ham står det en masse opplysninger men jeg klarer ikke forstå annet enn navn på noen faddere. Neste barn Niels KNUDSEN ble født 30. mai 1802 i Sannidal. (folio 102- Sannidal 1767-1802) Lurer fryktelig på om det kan være noe angående navn som står som opplysninger og som jeg ikke klarer å lese. Håper noen vil ta seg bryderiet med å forsøke å tyde disse sidene for meg. På forhånd takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Vielsen 1798 ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7850&idx_id=7850&uid=ny&idx_side=-120>Lenke): 'Soldat og ungekarl Torbiørn Nielsen Lien og Pigen Berthe Gundersdr Lohne. Caut. Jørgen Thorsen Lohne og Torbiørn Jørg: do.'Dåpen 1798 (Lenke): 'Confirmeret Daaben over et hjemedøbt Drenge Barn Gunder. Parentes Torbiørn Nielsen Lien under Lohne og Berthe Gunderdr. Testes Ingeborg Johnsdr Holmene, Margrethe Nielsdr Lohne, Sigeri Kiøstolsdr Kaasen, Jørgen Thorsen Lohne og Ole Jørg: do.#Dåpen 1802 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger marie Næsset

Takker så mye for hjelpen. Skjønte ikke helt selv heller hvorfor jeg kalte denne Niels jeg hadde funnet for Knutsen. Har kikket etter i kirkebøkene for Sannidal og funnet en Niels med foreldre Knud Karlsen og Maren Johnsdatter. Denne Niels ble født i 1801. (folio 163, Sannidal 1767-1802) Jeg leter etter Niels Knudsen Levang som var gift med Ingeborg Olsdatter fra Øen. De giftet seg i 1822 og han skulle da være 20 år gammel. Det er vel mer som tyder på at dette er en Niels Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger marie Næsset

Trenger virkelig hjelp. Jeg har funnet denne Niels Knudsen men når jeg ser etter foreldrene og om/hvor de har giftet seg, finner jeg ingen ting. Ser heller ikke flere barn. Når jeg går på folketellinger kommer det heller ikke frem noe. Dersom noen kunne hjelpe meg så ville det vært virkelig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger marie Næsset

Tusen takk! Jeg hadde ikke tenkt meg den tanken men Niels kan jo være født etter 1801 tellingen, så da må jeg vel bare lete i kirkebøkene etter flere barn i denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Men du bør sjekke litt mer,for her er en Niels Knudsen Levang konfirmert i 1819,klarer ikke helt å tyde etternavnet på faren:(nr.7)Lenke Det skal ikke være enkelt !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Ja, syns også det lignet på det,men var ikke sikker. Har prøvd å lett etter denne Niels,men finner ham ikke døpt mellom 1801-1805 iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger marie Næsset

Takker så mye for hjelpen. Da kan jeg vel forsøke å lete etter en Knut Salvesen som far til Niels i kirkebøkene for Kragerø. Er imidlertid litt usikker på om Levang på denne tid ble registert i kirkebøkene for Bamle. For Levang kom jo med egne bøker på et mye senere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Fant ham på FS : Niels Knudsen f. 12.02 1803 døpt 20.02 1803 Sannidal Telemark. Foreldre: Knud Salvesen og Kirsten Eridksdatter Her er de i 1801:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Ann Parry

Inger Marie,'Jeg leter etter Niels Knudsen Levang som var gift med Ingeborg Olsdatter fra Øen. De giftet seg i 1822 og han skulle da være 20 år gammel. Det er vel mer som tyder på at dette er en Niels Knudsen.'If this is the correct Niels Knudsen then he is Nils Knutsen Fiane son of Knud Olsen Fiane and Anne Haraldsdatter, født 2 June 1803 Levang østre. Gift med Ingeborg Olsdatter Falkenberg f. Falkenberg u/Frøvik døpt Sannidal 31 Jul 1796. Gift 16 Juni 1822. Nils døde 9 Apr 1856 i Kragerø. Jeg har ikke mer. Har ikke fant noen barn av dette ekteskap.Lill Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger marie Næsset

Ut ifra informasjon som jeg har ser det ikke ut til å kunne være disse menneskene. Ingeborg skal være mor til Ole Christian Nielsen som var gift med birte marie abrahamsdatter. Tror den Niels Knudsen jeg skal frem til kom fra Ellingsvik i Levang. Tusen takk for din innsats for å hjelpe meg!!! Med vennlig hilsen Inger Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Hei. Her kommer litt opplysninger om Nils Knutsen sønn av Salve Knudsen fra Ellingsvik. Han er født 12-2-1803 d.26-8-1855 gifter seg 13-1-1835 med Ingeborg Eriksdatter f.5-3-1809 d.15-3-1870 fra Gjernes (se Søndeled bygdebok IV s. 482)Salve skilte ut gården Bjørkkjær fra Ellingsvik i 1844 og solgte den til sin sønn Nils for 152 spd. Nils og Ingeborg fikk 8 barn. Knud Salvesen fra Ellingsvik fikk 10 barn og bare en som het Nils. Og han ble altså ikke gift i 1822 men 1835.I flg. boka mine opplysninger her hentet fra. (Se mer om dette i ditt andre innlegg 'Forvirring', hvor jeg la inn et svar i natt.Jeg lurer nå på hvem er det du søker forfedrene til? Om det er noen fra Kragerø og omegn kan jeg prøve å hjelpe deg videre.Hilsen Kerstin Thorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger marie Næsset

jeg startet med å lete etter dampskisfører Ole Christian Nielsen gift med Berte Marie Abrahamsdatter (se innlegg 53497). Berte Marie døde på Øya i Kragerø - herifra kommer også og bor slektninger til min mann. Takker så mye for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Niels Knudsen døde 9-4-1856 i Kragerø som Lill Ann skriver i nr.13. Lenke Han bodde da i Urene på Øya. Jeg tror derfor at du nå har funnet den rette Nils Knudsen. Det var en Anders Knudsen som var vitne ved vielsen. Nils har en bror som heter Anders, han er døpt 23-9-1797 og dør 25-1-1871. han var gift med Anne Johanne Larsdatter fra Finsbudalen øvre. De bodde på Hellemyren. Nils hadde i alt 6 søsken. Broren Ole ble gift med søsteren til min tipp-tipp-oldefar.Foreldrene: Knud Olsen f.1765 og Anne Haraldsdatter døpt 6-7-1767 d.27-3-1818Knuds foreldre:Ole Knudsen f.1735 d. 31-8-1813 gift 6-1-1762 med Anne Nielsdatter f. ca.1732 d. 28-5-1798 - 3 barn Ole ble gift 2 gang 18-8-1804 med Aase Halvorsdatter, Haslum.f.1778 d.12-7-1857 - 1 barn. Oles foreldre: Knud Olsen f.ca 1701 døde før 1761 gift med Karen Olsdatter som døde før 1743.- 7 barn. Knud gift 2.gang med Ingeborg Olsdatter som døde 1762. Ingen barn. Alle bodde på Fiane.Jeg vet ikke hvor du har dette med Ellingsvik i fra, men mye tyder på at Fiane er det rette.Om du er enig i dette og ønsker at jeg skal skrive ned opplysninger om de øvrige barna, må du bare si ifra.MVH Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger marie næsset

Takker for all hjelp! Ole Christian Nielsen skal også hete Bredsstorff har min mann fått vite idag. I tillegg skal han være født 13.04.1822 i Kragerø. Finner ham ikke i kirkebøkene men det er kanskje jeg som er 'blind'. Tror du at de opplysningene som du har kommet med på Niels Knudsen er på den Niels jeg søker? Ellingsvik har jeg fått ut i fra at Niels skulle være født på Levang og på noen av barna leste jeg Ellingsvik. Dersom du mener jeg er på sporet av den rette slekten så vil jeg sette stor pris på opplysninger om de andre barna. Med vennlig hilsen Inger Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Anne Haraldsdatter er datter av Harald Nielsen f.1732 begr.7-10-1789 gift 2-7-1853 med Berthe Jensdatter f.16-1-1729 d.11-11-1800 de fikk 8 barn.Foreldrene til Harald er Niels Knudsen f,1702 d.12-10-1767 og Anne Christophersdatter døpt 10-06-1708.De giftet seg 4-7-1728. Anne er troligen datter av Christopher Berludsen, Hovet under Haslum. Han fikk en datter Anne den 10-6-1708.Niels og Anne fikk 9 barn. Harald var nr.2. Barn nr.3 het Inger døpt 20-4-1735 død 17-8-1827 hun ble gift med Salve Knudsen fra Ellingsvik den 12-6-1761. Så der dukket altså Salve opp igjen. men som onkel til moren til Nils. og ikke farfar som du trodde.Annes mor - Berthe Jensdatter er datter av Jens Knudsen f.ca.1689 på Østerholt i Gjerstad.d.ca.1747 gift 6-10-1720 med Anne Aasoldsdatterf.ca.1701 d.12-10-1789 De bodde på Smifet-Vestre Levang. Anne er muligens datter av Aasolf Olsen Tonstøl.Jens og Anne fikk 10 barn. Jens var først gift med Aslaug Svensdatter f.1685 - beg.4-2-1720.Berthe hadde en søster som het Aslaug, hun var mor til Knut Kittelsen som var det andre vitnet da Niels Knutsen giftet seg. Så da har du fått enda mer å lese på.Mvh. Kerstin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger marie næsset

Takk nok en gang! Jeg lurer fortsatt på om Ole Christian Nielsen er født 13. 04.1822 som er utgangspunktet. Selv trodde jeg han var født 23.08.1822 med samme navn på foreldre. Dersom det er den rette Ole Christian så har jeg jo kommet langt på vei. Venter i spenning på svar.Kerstin: Litt nysgjerrig ble jeg da jeg så navnet ditt. Min oldemor het Kirsten Karoline Thorsen f. 10.05.1875 i Søndeled men døpt i Kragerø. Hun var gift med seilmaker Knut Larsen og de bodde en del år på Øya i Kragerø før de flyttet til Notodden. Har du kjennskap til disse??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Som du vil se av det siste innlegget jeg skrev, så fikk de mange barn i hver generasjon. Jeg kan ta meg tid til å skrive det ned, men jeg vil anbefale deg å kjøpe boka jeg har hentet alle opplysningene i fra. Der står det mange flere opplysninger og bilder av gårdene.For flere opplysninger se Linken.http://www.levangsheia.com/Lykke til med videre slektsforskning. Mvh.Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.