Gå til innhold
Arkivverket

[#53558] Kirkebok Dypvåg 1730 Tyding av datoer


Gjest Ole Tom Vårli
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Tom Vårli

Sliter litt med å forstå noen av dateringene her. Kan noen hjelpe meg å tyde det jeg ikke forstår, og bekrefte eller avkrefte det jeg tror jeg forstår.LenkeDe fleste steder er det angitt en søndag etter trinitatis, så disse er greie. * Nr.9 1730 ser for meg ut til å være 8. november. De 3 siste for 1729 og noen til refererer seg også til kalenderåret. Var det vanlig å blande betegnelser fra kirkeåret og kalenderåret? * Nr.1 1726 skal vel være 2.søndag etter epiph. (hellige tre konger) * Nr.7 1731 tror jeg betyr søndag mellom jul og nyttår. De jeg ikke skjønner noe av er: nr.2 1728, nr.1,2,7 og 8 1730, nr.6 1731,nr.1 1733,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg er enig med deg i de tolkningene du har gjort. Nr. 2 i 1728 = Judica Domini = 5. søndag i fasten, som i 1728 var 14. mars. Nr. 1 og 2 i 1730= Festum Circumcisionis Xsti = nyttårsdag. Nr. 7 i 1730 = Festum Michaelis = mikkelsmess = 29. september Nr. 8 i 1730 = Festum Omnes Sancti = Allehelgensdag = 1. november Nr. 6 i 1731 = Dom. 1. Adv. = 1. søndag i advent, som i 1731 var 2. desember Nr. 1 i 1733 = Festum Visitationis Mariæ = 2. juli Opplysningene er hentet fra Heskestads 'Kalender for historie og ættegranskning'. Tror den er nokså pålitelig. Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Tom Vårli

Hjertelig takk for hjelpen Else. Er 'Kalender for historie og ættegranskning'noe som ligger på nett, eller noe jeg kan få tak i, i en vanlig bokhandel?MVH Ole Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.