Gå til innhold
Arkivverket

[#53560] Källar, Kjellar - ett mansnamn


Gjest Olle Elm
 Del

Recommended Posts

Frågade nyligen efter ett namn som sannolikt är Skjeldulv Jmfr Lenke När jag nu arbetat vidare med namnet visar det sig att det i en till Norge angränsande socken, Västra Fågelvik, möjligen förändras från Siälulf till Källar under 1600-talet.Namnet anges i Släktforskarförbundets namnlista enligt följande: Kjellar fornsvenskt; vanligast i Västergötland och Värmland. Var den uppgiften kommer ifrån är osäkert, då den inte går att återfinna i den vanligaste namnlitteraturen.Gjorde ett experiment: I Familysearch går det att under International Genealogical Index söka endast på förnamn. Om man där söker på Kallar och Sverige får man ett stort antal träffar på olika stavningar. Jag skulle tro att alla med stavningen Kia, eller Ka i begynnelsen står för ett ä. Intressant är att så gott som samtliga träffar är från Värmland.Om jag ställer om sökningen på Norge får jag följande träffar med samma/lite olika inställningar som på Sverige: 1. Kjellar - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 31 MAR 1822 Vinger, Hedmark, NorwayOm jag använder Kjell som sökord får jag fram några Kieller.Vore intressant att få era kommentarer. Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Norsk Personnamnleksikon fører Kjeller som et mannsnavn trolig av norrønt Kelldorr, sammensetning av Kjell og -tor av gudenavnet Tor. Kjent siden 1424, men eldre i svensk og trolig lånt defra. Finnes på austlandet i mellomalderen. I etterreformatorisk tid brukt i Eidskog (som grenser til Värmland). Gått ut av bruk i løpet av 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack Arvid för detta! I Svenskt diplomatarium finner jag ett brev dat Torhälla 1382-02-02 där uttydningen är följande: ''Hiälborgh Källarsdotter' (Hjälmborg Keldorsdotter?) testamenterar till Vadstena kloster jord i 'Tordakulla' Gistads socken (Skärkinds härad) samt sina lotter i Särestada skog i samma socken.' Bör alltså vara samma som det Du nämner.Socknen som gränsar till Norge som jag nämner i Värmland är Västra Fågelvik. Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Eivind Vågslid: Norderlendske fyrenamn (1988)KJETILTOR og KJELTOR m. han som er før til å fiska for matkjelen, huset. Sjå KJETIL og -TOR, THIELDOOR, KELLDAR, -DOR, KELDUR Raumarike 1424-1528, kann hende same n. i KOLDORSS TOMT Oslo 1472, KJELLER Sud-Austland 1740-50, gsv. KIAL-, K(I)EL,- K(I)ÆLDOR, KEL-, KÆLDAR, -ER, KIEDDER, KELL-, KÆLLAR, -ER 1286-1511 og KÆLLO-, KÆLLUSON, KELLOSSON 1376-99, KELD og KELDER um same mann 1460, 1494. Jf. KJELL:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack Kristian!Först ang 'KJETILTOR og KJELTOR m. han som er før til å fiska for matkjelen, huset.' , så har jag möjligen fattat fel p g a språkskillnader; Men dessa 'Kjetil' är väl ursprungligen Ketil i betydelsen kittelhatt, hjälm. (Källa: Nordiskt runnamnslexikon)Men kan vi komma tillbaka till frågan om fynd av Källar och deras möjliga ursprung. Den möjliga utvecklingen i Västra Fågelvik socken skulle kunna ha sin motsvarighet på andra sidan gränsen i tex Øymarks sogn.

bilete3669.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Et helt meningsløst sidesprang, Källar gir meg unektelig en assosiasjon til Tjelvar (Thieluar), utvilsomt en sammenheng med mitt guteblod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vill korrigera mitt första inlägg;Jag skriver ang namnet Siälulff; 'visar det sig att det i en till Norge angränsande socken, Västra Fågelvik, möjligen förändras från Siälulf till Källar under 1600-talet.' När jag nu arbetat vidare med originalkällor - kyrkoböcker och mantal - visar det sig att Källar är normaliserat i andrahandskällor - förmodligen av mantalsangivelsen Kieller. Det torde inte vara särskilt vågat att redan nu förmoda att detta Kieller blir en variat av Kiällar, som återgår på det ovan nämnda Kiäldor - sammansättningen av Kättil och Tor. Återkommer med material längre fram, men mottar gärna kommentarer om förekomst på den norska sidan. Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.