Gå til innhold
Arkivverket

[#53565] Tyding av et par ord i trolovelseserkl. Stjørdal 1757


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen
Lenke Den tredje ovenfra.Det jeg lurer på er hva som står etter brudgommens navn. 'Rolluf Gundersen Hembre som havde .....Pass fra Kongens Tieneste'Hva er ordet foran Pass?Hva slags pass dreier det seg om?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Tusen takk, det ser ut som riktig for meg. Hva betyr egentlig å ha frihetspass fra kongens tjeneste? Er han fritatt for tjeneste, eller har ha gjort sin tjeneste og har fått frihetspass for å gifte seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Jeg har flere 'Fripass' fra 17 tallet. De inneholder navn tjenestetid osv.Og opfordring til å la innehaveren Pasere og repasere.....Et er underskrevet av regimentsjefen Lykke i det andre Vesterlenske regiment. Om jeg husker rett var der passtvang i Norge frem til 1860 dersom en reiste inn i et annet amt. Amtmannen utstedte også slike pass. Betingelsen var blant annet at man fikk attest fra presten og hadde gått til alters. Det var andre tider det;-) og så klager folk i dag for det er dyrt med pass for å dra til syden- he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Sigbjørn, jeg tror din forklaring skulle være oppklarende for meg. Jeg har skrevet av en del trolovelseserklæringer i Stjørdal , hvor den vordende brudgom var soldat eller dragon, og har 'Sessionens tilladelse' til å inngå ekteskap. Så jeg trodde dette passet fra 'Kongens Tieneste' hadde noe med dette å gjøre. Det har det da åpenbart ikke.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå går jeg vel litt utenfor det opprinnelige spørsmålet her, men hvilket regiment var soldatene ført under når de var dragon og soldat ved trolovelse og giftermål i Stjørdal? Jeg har jo blant annet min ane Peder Jonsen Hilgjerdet som var landmann og soldat ved giftermålet i 1788. Jeg aner ikke i hvilken protokoll jeg skal lete i hvis jeg en gang drar på Statsarkivet i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg ser at jeg aldri har notert noe om regiment, bare 'Compagnie', og oftest står navnet på øverstkommanderende for kompaniet. Far til Rolluf Gundersen Hembre (Gunder Johansen) ble for eks trolovet i 1718 og han var 'Dragoun af Obristeleutn. Tiens Compagnie'.Jeg har en ane som ble trolovet i 1782, og han var Dragoun under Major Sejersted. Han er den som er nærmest din ane i tid.Jeg har selv aldri kommet meg så langt at jeg har undersøkt noe nærmere på SAT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Soldatene fra Stjørdal som ble sendt ned til Holstein 1760 hørte til Nordenfjeldske dragonregiment. Ved giftermål står bare hvilket kompani de tilhørte.De fleste av mine aner tilhørte Coldevins kompani.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for disse svarene. Jeg burde vel heller ha tatt opp dette under emne 18130 om Peder Jonsen Hilgjerdet, som jeg startet her på Digitalarkivet en gang. Jeg får prøve Coldevins kompani hvis jeg en gang drar på Statsarkivet for å finne ut noe om Peder(jeg kommer ikke videre på han siden det er drøssevis av Peder Jonsen døpt på samme tid som han skal være født). Hvis noen vet noe kan de jo svare under emne 18130.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.