Gå til innhold
Arkivverket

[#53570] Trenger aner til disse fra gården Kraksletten i Troms ( tromsøysund)


Gjest Rolf Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Magne Kirkbakk
LenkeLurer på om noen kan hjelpe meg med dette. Er ganske blank på opplysninger om disse. Det eneste jeg vet er at disse var på Kraksletten søndre gnr 48/1 i Tromsøysund Lurer på om noen kan hjelpe meg her Mvh Rolf Magne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Er litt utydelig hvem som er foreldre. kan noen tyde hva som står? det står Jens Kristian ? og Hans Henrik Andersen vil jeg tro Er det ektefeller på disse en plass og hvor kom så disse fra? Jeg vil tro at Hans Henrik Andersen er født ca 1817i Tromsøysund og at han har ei kone som heter Hanne B Johannesdatter f ca 1826 i Tromsøysund ? spørs om det er lagt ut kirkebøker på disse siste mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Det er nok Tronjord i Tromsøysund. Ta en kikk på denne hjemmesiden, der finner du Tronjord og ellers andre opplysninger om gårder/steder i Trømsøysund: www.cybernilsen.tk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Dette virker å være riktig.Spørs om det blir værre å finne kirkebøker på de eldste. Dem er vel ikke lagt ut.Er helt sikkert noen som har mere opplysninger om disses aner bakover.Da tar jeg med også ektefelles aner. Er jo disse samer så kan det bli værre å finne ut av.Spørs om disses aner kommer fra Sverige/ Finland? Mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Før Tromsøysund ble utskilt som eget prestegjeld i 1856 (?) hørte den under Tromsø Menighet, og der finner du scannede kirkebøker langt tilbake i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

står under Tromsø fra 1796-1806 med andre ord da. prøver å lese der , men jeg har problemer med å tyde sånn skrift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Hei. Nå er jeg ikke sikker på hvem av personene i FT 1865 bosatt på Tronjord du er interessert i, men her er iallefall dåpen til Julia Alette Isakdatter. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Oles mor navn tror jeg er som følger; Petrine Christinne (el. Christiane) Peersdtr. Oles far: Jens Bertheussen Thronjord. Faddere: Hertvig (Hartvig?)Mikkelsen, Juliane Mortensdtr., Nils Johannesen, Bereth Marie ??lt. Hjemmedøpt av Susanne Henriksdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

da er det vel slik som dette det skal være da: fant noe på FS Jens Christian Bertheussen døpt5 mai 1805 gift 22 sept 1833 Tromsø Petrine Christianne Persdr ( Finnes det noe data på henne )Hans far skal vel være Berteus Pedersen( Hvor han kommer fra er det vel ikke opplysninger om)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Ole Jensen var født i 1850 på gården Trondjord i Kvalsund nord for Tromsø. Han var den yngste av syv søsken. Foreldrene var Jens Christian Bertheussen og Petrine Christiane Pedersdatter. Jens hadde kjøpt gården Trondjord i 1833 og fikk skjøtet i 1848. Trondjorda hadde da i en del år hatt gjestgiveri og drevet en viss handel, men dette var det nå slutt med. Jens Christian var født i 1807 på gården Nord-Langnes på Tromsøya. Hans foreldre var Bertheus Hansen (fra Strømmen/Strømsbukta) og Elen Pedersdatter fra Thomasjorda i Troms. Nå ble nok Jens Christian for det meste oppfostret i Kobbevågen. Han giftet seg i 1833 med Petrine Christiane. Hun var født i 1811 (døpt som Catharina Christiane) på Kraksletta. Hennes foreldre var Peder Christophersen og Ingeborg Andersdatter (Berg). Petrine Christiane døde i 1853. Jens Christian giftet seg igjen i 1865, men døde alt i 1866. I denne forbindelse se spørsmal nr. 50374! Peder Ch. var et uekte barn som var født i Tromsø i 1760. Han fulgte sin mor Ingeborg Pedersdatter til Kraksletta da hun i 1783 ble gift med enkemann Nils Andersen. Ole Jensen giftet seg i 1883 med Nikoline Berntine Hansdatter. Hun var født i 1850 på Kraksletta av foreldre Hans Henrik Andersen og Hanna Bergithe Johannesdatter. Hans Henrik var født i 1816 på Kraksletta. Hans far Anders Nilsen overtok i 1813 bygsselen av Kraksletta etter Nils Andersen (ikke slektskap) som er nevnt ovenfor. Hanna Bergithe kom fra Selnes i Balsfjord (Johannes Larsen). Det kan nevnes at en eldre bror av Ole: Martin Christian født i 1853 ble bruker i Kobbevågen, nabogård til Kraksletta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.