Gå til innhold
Arkivverket

[#53573] Ingeborg Arnesdatter antatt f i Ringsaker 1795


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Ingeborg Arnesdatter antatt f i Ringsaker 1795.Jeg finner henne ikke nevnt i ft 1801. Heller ikke hennes foreldre. Derimot finner jeg henne på Family Search med foreldre. Antar at Ingeborg ble gift i 1822 med Mons Nilsen. Hun bodde da på Ødemo og han på Tande. Ingeborg oppgis å være 26 år da hun giftet seg. Er familien rett og slett uteglemt ved ft 1801. I de fleste sogn er det personer som er uteglemt ved ft 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bare hyggelig at jeg fant henne. her har du også vielsen fra Samme kilde: LenkeFant den ikke ved første leting i kirkeboka, men den er ikke den enkleste å lese, så jeg har sikket oversett dette i prestens notater. Tenkte jeg skulle se om det var nevnt foreldre ved vielsen. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg vielsen i en annen kirkebok for Ringsaker: LenkeVenstre side nr 393: Mons Nilsen og Ingeborg Arnesdatter, dessverre bare forlovernavn, men det gir deg muligens likevel svar på om det er samme Ingeborg f. 1795? Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

heii innlegg 2 ft1801 synes jeg det står atkonen til Arne olsen er Anne Christophersdatter 70 årer ikke dette bestemoren til Ingeborg?arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg ser jo nå hvorfor jeg ikke fant Ingeborg Arnesdatter i ft 1801. Hun kalles ikke Arnesdtr, men Ingebor Andersdatr Deres børn 6. Da får vi anta at Andersdatr er feilskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Arild, jeg vil tro at Anne Kristoffersdatter høyst sannsynligvis er stebestemor? For øvrig har jeg Ole Arnesen nordre By døpt 7 jan 1739, så 65 år i 1801 er muligens litt oppskryrt? En eldre bror med samme navn f 1737 og død 1738.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at dere har funnet løsningen på disse problemene.Jeg har prøvd å finne gårdsnavn i Ringsaker som slutter på Berg, for det er vel den tydligste del av navnet?Kom opp med en rekke navn på den lista, men festet meg ved et par, Farberg og Harberg.Legger inn en lenke her så får du se om du får noe ut av dette? LenkeLykke til med letingen fortsatt. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Fødestedet er nok Skarlykkja, nå kalt Solstad. Bostedet ser ut til å være Farberg eller Herberg. By og Herberg ligger på Ring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.