Gå til innhold
Arkivverket

[#53577] Knut Helland i Minnesota 1880


Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Knut Helland bor med sin lille familie i Kenyon, Goodhue, Minnesota i 1880. Vi forsøker å finne ut hvor de kommer fra her i Norge. I huset bor også Suneva Oleson, svigermor til Knut.LenkeJeg finner ikke disse i 1865 i Norge, så jeg tror de reiste til USA før dette. Er det noen som vet noe mer om disse folkene?Mvh Terje Rehn Holm-Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei. Takk for tilbakemeldingene. Beklager at ikke min lenke i første innlegget virket. jeg har ikke før brukt 1880-cencus fra familysearch.org før. Men i innlegg 2 og 3 har de funnet rett familie. Til Ingvild i innlegg 4: Lenken din fungerer heller ikke, kan du kopiere det du fant?Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Jeg mener det er stor sannsynlighet for at det er Knud Helland som gjemmer seg her:Inderst Knud Nielssen, Fresvig 25 år, Hustrue Britha Larsdatter 22 år (og mor til Britha; ) pige Synneva Olsdatter 58 år. De utvandret fra Vik i Sogn og Fjordane i 1866.LenkeBritha f uten for ekteskap 1844 i Vik, foreldre Lars Olsen og Synneva Olsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Det er vel ekteparet Knut og Britha vi finner på Walsvik i 1865, han som tjenestekarl, hun som tjenestepige. De var altså enda ikke gift. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f61417&gardpostnr=440&personpostnr=2502&merk=2502#ovre>LenkeMor kan være henne, som tjener på Arnefjord i 1865. Lenke25. mars 1866 gifter de sig i Vik/Arnafjord. Han er født på Øvre-Helland og er sønn av Niels Nielsen. Hun er født på Walsvik og er datter av Lars Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

(Til 6 og 8) Tror det står V og ikke F, jfr tydeligere F i stedsnavn på nr 56 lenger ned blant utflyttede.Legger inn transkribert lenke Utflyttede: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Hei Terje Kan denne lenken med dødsfall i Goodhue være interessant for deg eller har du kanskje oversikt over det meste i Amerika?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei. Jeg har ikke jobbet med etterslekten i USA. jeg hjelper kun en kjenning med denne slekten, så jeg tar i mot all den informasjonen jeg kan få med takk :)Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Hej Terje, Dette går sikkert bedre. Sender utsnitt av census. Ser at du har fått mye hjelp til hvor de kom fra i Norge. Jeg forsøkte i går uten hell. Jeg funderte på navnet Suneva og syns det pekte mot Hordaland/Sogn området. I mine søk i kirkebøkene særlig 1800-tall har jeg lagt merke til stor geografisk forskjell på navneskikker. Sunneva ble mye brukt i Bergensområdet, men jeg husker ikke å ha sett det andre steder. Det kan være en pekepinn på hvor man kan begynne å søke, hvis man ikke har noe å gå etter. Hilsen Ingvild

bilete3670.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

I utvandrarboka 'Ein stad skal ein væra' av Rasmus Sunde frå 1989, står det om nr 2.692, Knut: Frå Hosanger. Utv i 1866, 25 år, til Kenyon twp, Goodhue co, Minnisota. Død: 3.3.1923.Brita Larsdtr Hauglum, nr 2.693, 22 år i 1866. Død 12.10.1924.Mor, Synnøva Olsdtr, nr 1.786, utv 1866, 58 år som tenestejente. Død: 5.4.1887. Budde saman med dtr og svigersonen.Leegenalogy.net: Synnøva døypt: 18.3.1808 Brita f. uekte: 19.1.1844 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.