Gå til innhold
Arkivverket

FT1910


OrnulfS
 Del

Recommended Posts

Ref. foruminnlegg fra Bent Vangli hvor registrerte brukere kan legge inn merknader/kommentarer til poster.

 

To spørsmål:

 

1) Ser at skjemaet jeg kommer til heter "Korrekturmeldinger". Med korrektur vil jeg ha trodd at det menes retting av transkribering i forhold til originaltellingen. Men jeg forstår Bent Vangli dit hen at det ikke begrenser seg til det. Eksempelvis hadde jeg tenkt å legge inn en melding på en person at hun, selv om hun er oppført som datter av ekteparet på stedet, er datter av konen og hennes forrige nå avdøde mann. Vil dette være grei bruk av merknadsfeltet.

 

2) Jeg er logget inn og skriver merknad, klikker lagre - men ingenting skjer - og endringen blir ikke registrert. - Hva gjør jeg feil?

 

Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Ja bruk korrekturmeldinger også til merknader av annen art. Vi skal redigere tittelen.

 

2) Det var en helt ukjent problemstilling. Jeg skal bringe det videre og se om vi finner ut av det. Har du et pf-nr til personen du ville legge merknad inn på så kan vi undersøke litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du referanse til posten? Dersom det er i Kristiania er muligheten foreløpig sperret da vi venter på rettelser fra revisjon/kvalitetssikring av dette datagrunnlaget, noe som vil kunne endre referanser og dermed eventuelle knytinger til merknader/korreksjoner. Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pf-nummeret på personen jeg forsøker å legge inn merknad på er pf01036932002107. (har også forsøkt pf01036932002106)

 

Det som skjer når jeg trykker lagre er at det kommer et "outline" rundt lagre-knappen, som om knappen ble aktivert, men i feil format - smalere og bredere). Ingenting skjer i status-linja i IE8 (kjører W7 Ultimate IE8 - fullt patchet). Har forsøkt å lage en screen-grab av knappens utseende men outlinet - tynn stiplet linje - forsvinner når jeg aktiverer andre applikasjoner.

 

Ørnulf

 

P.S. Dette er Ankenes i Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg forsøkt å legge inn en testmelding på den ene referansen og det gikk helt fint i IE8. Har du mulighet for å teste i en annen nettleser, som Firefox, Opera eller Chrome? Da får vi sjekket om det er noen innstillinger i IE som ødelegger for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter på en annen PC nå og har forøkt Opera og Windows 7 - IE8 og her fungerer altså begge alternativer. Dette er en pc som knapt er rørt etter intallasjon. La inn merknad på pf01036932002107 og pf01036932002108. Skal forsøke den pc-en jeg hadde problemer på igjen også.

 

Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake på problem-pcen ser jeg at jeg fremdeles ikke får lagt inn noen merknad - men jeg løste problemet. Jeg har hatt "Compatibility View" i IE8 påskrudd - tok vekk det nå, og da virket det med en gang.

 

Det kan være noe dere kan teste hos dere selv også - det bør helst virke både med/uten compatibility view.

 

Takk for raske svar for øvrig, bare synd jeg selv ikke klarte å følge opp deres tempo :-)

 

Mvh

Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint du fant ut av det! Vi skal teste dette selv og se hvilke justeringer vi evt. må gjøre.

 

Tusen takk for gode innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.