Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Rune Thorstensen

[#53583] Skifter i Tennebekk/Askøy- Hordaland

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 25. februar 1782 og nevner enkemannen Ole Andersen og døtrene Dorte Andersdatter, 39, og Kari Andersdatter, 28. Gabriel Nygaard var formynder for begge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rune Thorstensen

Takk for responsen. Jeg har registrert at Dorthe ble døpt 07.07.1743 som datter av Anders Olsen og Adelus Rasmusdtr.Kari ble døpt 18.08.1754.Da var trolig de øvrige barna døde før moren i 1782.Ville barn som var gift på skiftetidspunktet nødvendigvis vært nevnt i et skifte, eller gjaldt det bar umyndige/ugifte barn? Mvh. Rune Thorstensen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Alle barn som var i live, og barn som var døde, men hadde etterlatt seg livsarvinger, skulle være tatt med i skiftet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for rask tilbakemelding. Da brast det lille halmstrået jeg hadde. Anders Olsen og Adelus Rasmusdtr. døpte to døtre for Marthe i 1737 og 1742. Ved skiftet etter Anders i 1762 var det nevnt en datter Marite 26 år og hun passet jo da med den som var født i 1737. Og som oftest døpte man jo gjerne bare barn med samme navn dersom den første døde.Jeg håpte derfor idet lengste at det faktisk var to Marthe Andersdtr. Tennebekk i live. Mvh. Rune Thorstensen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.