Gå til innhold
Arkivverket

[#53594] Familien min i Skjelland Andebu Rundt år:1700


Gjest Runo stefanus Gulliksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Runo stefanus Gulliksen

Hei ! jeg lurte på om det er noen som har lik gener,og som vet noe om min familie i Andebu oppe ved skjelland gård ??? Nils hansen & Ingeborg engebretsdatter jeg vet ikke når dem er født el når dem døde,sønnen heter Jacob Nilsen født: 1758 i andebu gift i 1781 med karen eriksdatter født 1754. Håper det er noen som har samme informasjon som meg og som,har lik slekt... V.H. Runo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Runo :)Jeg har ikke kjennskap til din familie, men fant frem dette i Stokke Ministaerialbok 3, 1771-1803 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=8213>http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=8213s. 135 Jacob Nielsen ble trolovet 6.april 1781 med Karen Eriksdatter. De ble viet 12.juni 1781 i Stokke. Forlovere var Peder Halvorsen Skjelland og Erik Nielsen Hotvet.Ifølge samme kilde fikk de disse barna som alle er født i Stokke: 1.(s.46) Niels døpt 19.okt 1781 bosted Riise. Han døde 7 uker gammel 9.des. 1781 (s.175)2. (s.51) Ellen døpt 1.des. 1782 bosted Hotvet.3. (s.65) Kari døpt 27.sept.1786 bosted Riise.4. (s.79) Niels døpt 8.aug. 1790 bosted Hotvet.5. (s.100) Anders døpt 19.april 1795 bosted Hotvet.Legger inn linken til familien i FT 1801 på gården Bergan, Stokke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei, jeg legger inn en lenke til ditt forrige tema om samme slekt: LenkeSå kan noen spare litt oppslag , muligens? Flott at du også her fått hjelp av Rigmor.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nils Hansen (1735-1779) på Øvre Skjelland var sønn av Hans Anundsen og Karen Andersdatter på Øvre Skjelland. Det enkleste er at du slår opp i Andebu bygdebok og følger henvisningene videre derfra. Du vil finne mange forfedre til Nils Hansen via bygdebøkene.Ingeborg Engebretsdatter (1731-?) var født på Vegger i Andebu og var datter av Engebret Knutsen og Ingeborg Jensdatter der. Hvis du slår opp i Andebu bygdebok, vil du finne en del om forfedre på den sida også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runo stefanus Gulliksen

Hei alle sammen takk for infoen dere har gitt meg :) veldig koselig og få svar tilbake :)kristian jeg har sett på andebu bygdebok men fant ikke noe kun litt på stokke bygdebok på 91.Rise av Nils hanssøn da han kjøper litt bruk i år 1769... men hva som skjedde el hvro han dro finner jeg inegn annet sted,pga står jo dre også han flyttet til bruk nr. 2 og der står det ingenting om han :(Håper flere kan hjelpe meg :) Ps, jeg har noen aner sammen med Ketil firing :D langt ned på slekst anene hans på hans hjemmesia fant jeg noe kjente navn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Runo;du må låne Andebu bygdebok av Arne Gallis på biblioteket. Den Andebu bygdebok som ligger på internett, er den gamle, skrevet av Lorens Berg. Den dekker bare 1600-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Gikk gjennom Aftenposten 30 Mai 1958 i går, der sto det om bygdemuseumet i Tønsberg. Låven der er fra min oldemors fødegård. Men i samme innleg er det bilde av middelalderskap fra gården Skjelland i Andebu. Det står ' Størst interesse vil likevell et enkelt skap komme til å vekke Skjelland-skapet. For en tid siden er det funnet et skap utenom det ordinære. Det stammer fra middelaldern og ikke bare i Vestfold men hele landets eldste i sitt slag. Opprinnelig har det tilhørt en forlengst nedrevet kirke i fylke. Men i genrasjoner stått i stallskåle og rommet hestesko og vognsmøring.Nu er det befridd fra smuss og utenpålinet maling og stråler av god norsk middelalder.' Har desverre ikke scanner nå. Det står på Vestfold fylkesmuseum. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Det gamle ”kirkeskapet” ble solgt til museet i 1951. Skapet hadde tidligere stått i Åsen og på Gulli. Her er bildet av Øvre Skjelland, bnr. 2, hvor skapet sto sist. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Takk for det Gunn. Høsten er en fin tid å ta bilder, selv med et kasseapperat. Jeg er veldig glad for at jeg fikk tatt bilde av Nords'stua, året etter begynte rivingen og i dag er det intet igjen å se.Oppfordrer herved alle til å fotografere hus/gårder før det er for sent.Mvh. Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runo stefanus Gulliksen

Hei det var pene bilder ja :) og jeg lurte på om den gården er til salgs ??? da ville jeg kjøpt dne opp pga min familie bodde der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runo stefanus Gulliksen

Hei er dte noen flere som vil hjelpe meg med min slektforskning ??? har holdt på privat 2 år bare... Er det ingen fra andebu / stokke /Horten her inne som kan hjelpe meg ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei Runo.Som du har sett, er vi flere her som forsøker å hjelpe deg. Men ettersom du nå har fått svar på spørsmålet ditt om Nils Hansen og Ingeborg Engebretsdatter, er det ikke så mye mer å si om akkurat denne saken.Hvis du stiller flere spørsmål, er det sikkert gode muligheter for hjelp. Du burde nå se hva som står i Andebu bygdebok om forfedrene til Nils og Ingeborg, og så kan du spørre om hjelp dersom du lurer på mer etter at du har lest boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runo stefanus Gulliksen

Ja skal det i morgen på bibloteket :) kunne du ta en titt på han Herman hjalmar kjær i horten området ??? Rundt 1850 tallet tror jeg :) mange som heter kjær av søskener i den familien ca 10 stk hehe... PS. send gjerne meg på e-mail også ;) med link a-777@hotmail.com ;)V.H. Runo i morgen blir det kun lesing på meg og hjemme studie om den infoen jeg har fått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da er det vel denne karen du vil vite mer om da? LenkeHva ønsker du å vite om han? Du får legge inn et nytt tema med spørsmål om Hjalmar , for ellers er jeg redd det blir for dårlig oversikt her. Ha en god studiedag. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runo stefanus Gulliksen

Ja det stemmer Gunn :) takk for opplysningen :) den siden der har ikke jeg sett før heller :(men tusen takk for hjelpen :)V.H. Runo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.