Gå til innhold
Arkivverket

[#53599] Kittil Gulbransen/Gudbrandsen f.ca 1763 i Sigdal/Eggedal?


Gjest Anne Grete Raaen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Grete Raaen

Hei! Er på jakt etter opphavet til denne nevnte Kittil, jeg har funnet vielsen hans 03.11.1790 i Holmen Kirke i Sigdal med Marte Gunbjørnsdatter fra Hunstadeie.De bor med familie på plassen Skatvedteie.Har alle opplysninger fremover også om Martes opphav, men mangler som sagt Kittils aner. Eneste opplysninger jeg har funnet på FS er fornavnet Gudbrand og et evt fødselsår i 1737? I 1738 finner jeg i kirkebøkene, født Gudrand Fingarsen,Skare tv. med Ole, denne Gudbrand dør s.å. Fingar Skare får enda en sønn i 1740 ,Gudbrand, oppgis i Sigdalsbøkene som soldat i 1761. 'Min' Kittil var også soldat. Er det noen som kan hjelpe meg evt å sjekke denne Gudbrand ut av sammenhengen eller har andre aktuelle kandidater?? Mvh Anne Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei, har du sett i bygdebøkene? 'Sigdal og Eggedal', 5 bind av Thormod Skatvedt. De finnes i lokalsamlinga på biblioteket i Hokksund. Lykke til! Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Rønneberg

Kittil er også en av mine aner, og jeg har lett etter hans opphav i mange år, men forgjeves.Har notert at han var 37 år da han ble begravet ved Holmen den 14.12.1800. Hvis denne alder er riktig, er han født ca. 1763, og kirkebøkene for Krødsherrad mangler jo på dette tidspunkt.Hvis du finner ut noe om Kittil, håper jeg at du lager et innlegg i dette tema.Hilsen Olaf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Grete Raaen

Hei! Jeg har også notert alderen og samme tidspunkt for begravelse ved Holmen Kirke i Sigdal. Da får vi leve i håpet litt til, kansje noen vet noe:-)!! Mvh Anne Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Det var en Kittil Gulbrandsen som i 1784 ble konfirmert ved Holmen kirke i Sigdal. Han var da 20 år, og det kan stemme ganske godt.Det var en Gulbrands Christoffersen , Krogen , som på den aktuelle tiden fikk et barn . Navnet er vanskelig å lese, men det var ihvertfall en Kittil som var fadder. Jeg har ikke Sigdalbøkene , så jeg får ikke sjekket det ut.Men det kan nok tyde på at han Sigdøl.Men det var stor vandring mellom Sigdal , Krødsherad og omegn. Og det stemmer selvsagt at kirkebøkene fra Krødsherad er borte i det aktuelle området.Jeg skal sjekke om det er en aktuell Gulbrand bor i Krødsherad i 1765.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Grete Raaen

Hei, og takk for innspill:-). Kan nevne at jeg har sjekket alle Gulbran og Gudbrander i Sigdalsbøkene uten å bli klokere.Den Gudbrand Christoffersen du nevner fra Kroken, var gift med Turi Torsteinsdatter, og fikk 8 barn, men Sigdalsbøkene nevner ingen Kittil, desverre. Takk for innspill om konfirmanten, skal se på det. Mvh Anne Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Myrvang

En Kittil Gulbrandsen dukker opp 'fra intet' i Hurum som far til Helle Regine i 1817, og videre som far til i alt 7 barn fram til 1835 sammen med kona Brynnild Herbrandsdatter som var født i Nore i 1793. Kittil døde på gården Gjerdal i Røyken i 1859, 80 år gammel, dvs at han var født ca 1779. Helle Regine er min tippoldemor. Det er vel lite trolig at vi snakker om samme Kittil dersom han døde i 1800, men koblingen til adressen Filtvet (i Hurum) i innlegg 3 var interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.