Gå til innhold
Arkivverket

[#53606] Øymark : Øiestad , Hans Iwersen og Citzel Erichsdatter ( 1715 - 1755 )


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Hvem er Citzel Erichsdatter 1715 - 1755 datter av ? Kan hun være datter av Lensmann Erich Ingebretsen Colbjørnsvigen .Hennes mann Hans Iwersen Øiestad er sønn av Iwer Joensen Øiestad i Øymark og Berthe Hansdatter Holt i Aremark. ( 1678 - 1754 )Tar med barna deres som jeg har funnet,alle født på Øiestad:1738 BERTHE fad.Peder Kirkebye, Willum Sandtorp, Eskild Colbjørnsvigen, Else Kirkebye, Else Colbjørnsvigen.1741 ELSE fad. Elleff Holtzrød, Rejer Sandtorp, Jens Hejer, Else Kirkebye, Aaste Kirkebye.1744 JOHANNES fad. Capt. Lieutnant Bartz, Capt. Lieutnant Juruw...?, Sersj. Elleff Holtzrød, Else Kirkebye, Berthe Øjestad.1746 MARTHE fad. Elleff Holtzrød, Ingebret Colbjørnsvigen, Christen Kirkebye, Ingier Ankerød, Mari ib. Walborg Kirkebye.1748 KARI fad. Sersjant Elleff Holtsrød, Christen Kirkebye, Christopher Jahren, Else Holtsrød, Anne Erichsdatter Kolstad.( Fadderen, Sersjant Elleff Holtsrød skal jeg ta opp i eget tema )Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Blir nysgjerrig på om dette kunne gjelde Arendalsområdet i Aust-Agder, der vi både har bygde- og gårdsnavnet Øyestad og stedsnavnet Kolbjørnsvik. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Iver Mosvold

Ja,ja- Jeg har moret meg med nøyaktig samme stedsnavnproblematikk, - siden jeg kan skryte av å ha aner både i Koldbjørnsvik i Øyestad og på Øyestad i Øymark.Men dette er garantert kun en artig tilfeldighet !IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Ser av lista over faddere da Berthe ble døpt 1738 at man har representanter for nabogårdene til Øystad - Kirkeby i syd og Sandtorp i nord, pluss to personer fra Kolbjørnsvik som ligger langt inne i skogen over en mil fra Øystad. Så det er ikke urimelig at det er slekt som har kommet denne lange veien for å være faddere. Kolbjørnsvik er dessuten også representert i 1746 når Marthe døpes.Beste hilsner fra Tor W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.