Gå til innhold
Arkivverket

[#53608] Ny side under produksjon !


Gjest Atle Staal
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Flott initiativ. Pass bare på at førstesiden blir mest mulig oversiktelig og ikke for skrikende. Slik den er satt opp nå, vil alt i blått med store bosktaver være vanskelig rent visuelt. Her anbefaler jeg på det sterkeste å bruk færrest mulig visuelle virkemilder.Det vil si: Ikke bruk store bokstaver, da dette sliter ut folk. Tenk også på kontrastene i de fargen du/dere velger. Blått krasjer alltid mot rødt og grønnt, og kan være vanskelig mot lysere blå bakgrunn.Samtidig er for mye bruk av kursiv også anstengende å lese. Lag helst en tittel som er sentrert og som får nok luft rundt seg på siden.Deretter kan jo innholdet skilles litt fra hverandre med kulepunkter eller tall. Kanskje med hengende innrykk.Dette ble mest om lay-out. Men om lay-outen svikter så er det vanskelig å selge budskapet.Vennlig hilsenAre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Noen fotografier av brev sendt fra byfogden har merknaden : 'Har hele brevet' eller 'Har hele samlingen' o.l. Hva mener med det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Staal

Det menes at vi har hele brevet ikke bare konvolutt / segl. Har ikke komplett korespondanse fordi mye av korespondansen her var makulert på 1950 tallet. Det vi har er det eneste som er igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Javel. Men brevet stammet fra et departementsarkiv, så jeg lurer på hvordan brevet kom ut av departementet og til Halden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har forresten et manus ''Fredrikshald bys befolkningshistorie 1665-1750'' under arbeid, samt et ''Fredrikstad bys befolkningshistorie ca 1660-1730'' med appendixer om Moss, Sarpsborg (''Gamlebyen'') og Kråkstad i samme tidsperiode.Står det en organisasjon bak den her ovenfor omtalte internettside ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Staal

Tore: For å svare på spørsmålet ditt (7) Postgangen fungerte på mitten av 1800 tallet også, det er vel måten det kom fra departementet og til Halden. Disse dokumentene overlevde å bli makulert på 1950 tallet da et arkiv i Sarpsborg ble tømt, av det som ble meg fortalt av han jeg kjøpte disse dokumentene av så var det en av de som tømte arkivet som spurte om å få en eske med uke blader noe han fikk og i bunn av den esken lå disse dokumentene. Dette er dokumenter i privat eie, men jeg har vært i kontakt med Halden Historiske samlinger, de har sett på dokumentene og tatt noen notater av innholdet, jeg har også vært i kontakt med div myndigheter / arkiver i Oslo ang disse dokumentene. Det er ikke noen sensitive personopplysninger som er i disse dokumentene som blir ev. digitalisert, det som de ommhandler er for det meste diskusjon ang, beliggenhet, hvilken arkitekt osv. Det er orginaldokumenter fra Departementet og til Fredrikshald , og endel av svarene fra Fredrikshald til departementet er håndskrevene kopier da svarene mest sannsynlig er makulert. Desverre så var det ikke med noen byggetegninger,de eneste tegningene jeg kan få tak i fra arkiv i Oslo er fra ca. 1900 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg stilte ikke spørsmål om herkomsten til brev sendt fra departementet til Halden, men omvendt. Samlingen inneholder jo brev TIL departementet, og spørsmålet var hvordan disse brevene har funnet veien tilbake til Halden. (Selvsagt ikke med post.) Opplysningen ''da et arkiv i Sarpsborg ble tømt'' virker mystisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Staal

Sitat fra mitt siste innlegg 'og endel av svarene fra Fredrikshald til departementet er håndskrevene kopier da svarene mest sannsynlig er makulert' Har ikke alle svarene. Kan svare litt mere inngående ang. de arkivene jeg har vært i kontakt med. Svar fra statsarkivet: 'Statsarkivet i Oslo har arkivet etter det gamle Fredrikshald distriktsfengsel; blant annet en forhandlingsprotokoll for bestyrelsen som går tilbake til opprettelsen samt en del yngre materiale. Fengselsarkivet vedrører imidlertid bare fangene; det inneholder ikke arkitekt- og tegningsmateriale.' Svar fra Riksarkivet ' Vi har foretatt en undersøkelse i arkivet etter Justisdepartementet, Fengselsstyret D, som hadde ansvaret for fengselsvesenet fra 1875. Før 1875 lå ansvaret hos Kriminalkontoret A, men de fleste sakene fulgte med arkivet da Fengselsstyret D ble opprettet. Det er derfor mest sannsynlig å finne informasjon i sistnevnte arkiv.I Fengselsstyrets arkiv er det en serie med såkalte fengselspakker. Disse inneholder stort sett korrespondanse vedrørende fengselsvesenet. Vi har gjennomgått de pakkene som kunne være aktuelle i Deres sak, men ikke funnet noen byggetegninger for det gamle Fredrikshald distriktsfengsel. Pakkene kan muligens likevel være av interesse for Dem, da de inneholder korrespondanse vedrørende ”Fredrikshalds fængselsvæsen” fra perioden 1862-1920. Fra 1921-1946 har fengselspakkene fått tittelen ”Halden fengselsvesen”.I samme arkiv finnes det også en serie med kart og tegninger. Når det gjelder Halden finnes følgende kart/tegninger:· Situasjonsplan over politikammeret, rettslokalet og fengselet (udatert) · Fengselet og rettslokalet: plan og snitt, mål: 1:100 (1893) · Rettslokalet: plan - 1. og 2. etasje (1906) · Fengselet: plan - kjeller, 1. og 2. etasje (1906) · Fengselsbygningen: fasade (1916) · Fengselsbygningen: plan - kjeller, 1. og 2. etasje, mål 1:50 (1966)'Jeg har fått rede på at hovedarkivet for fengselsvesenet i dette distriktet her lå i Sarpsborg og da dette ble lagt ned ble stort sett alt gammelt makulert, han jeg kjøte disse dokumentene av bor i distriktet rundt sarpsborg. Hvis du har flere spørsmål ang. herkomst så er det kansje enklere hvis du ringer til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Staal

Har nå begynt arbeidet med å få lagt ut og registrert bøkene som vi har, både lokalhistorie , slektshistorie og ellers andre historiske bøker vi har hatt nytte av. Er det noen som har problemer med lay-out, lesing av lista osv. gi meg enbeskjed. Og selvfølgelig hvis noen vil ha slått opp på ett eller annet så send en mail så kan vi prøve å hjelpe til. http://fredrikshald.latestdot.nu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Atle Staal

Har nå lagt ut flere seilskip, listen inneholder så langt ca. 180 seilskip. av de som nå er lagt ut kan spesielt disse nevnes . Rogate med bilde av mannskap, Aster og Nellie Mody uten bilde men med forlisraporter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Atle Staal

Første brevet fra fengselsdokumentene er lagt ut, et 4 siders brev fra Byfogden i Fredrikshald til Smaalenenes amt 5 dec. 1855.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.