Gå til innhold
Arkivverket

[#53610] Hans Maximilian Graff f. 1881, og Anna Kathrine Graff - Moltzau f. 1885


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hans Maximilian Graff af Øhr var født 29. aug. 1881, og døpt i Enningedalen, Idd, Østfold.I folketellingen 1900 bodde Max, som da var elev ved den tekniske skole, fast hos mormor Nathalie Tvethe i Rådhusgaten 17 i Oslo. Akkurat under folketellingen var han midlertidig hos onkelen, overretssagfører Maximilian Christen Tvethe og kona Thora Marie i Bolteløkkens Alle 7.En gang før eller i nærheten av 22.11. 1905 giftet han seg med Anna Kathrine Mortensen, som skal være fra Drammen, født mars 1885. Hun ble senere gift Moltzau, og var lyriker (Anna Graff Moltzau).Sammen fikk de datteren Lucie Kathrine/Lucia Catarina Graff, 22. Nov 1905 i Oslo. Jeg har lett og lett, men ikke funnet henne døpt?Jeg skulle gjerne også visst mer om Anna, hennes opphav, og gjerne når hun giftet seg med Max.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Kanskje går det an å finne mer om disse, dersom noen har tilgang til en folketelling for Oslo etter 1905?På forhånd takk - og forventningsfull hilsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ser at spørsmålene mine gjerne er for 'smale', men jeg er selvfølgelig også interessert i familien forøvrig, dersom noen har informasjon om disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Det er skrevet ei bok om Graff af Øhr. Den er bl.a. omtalt herLenkeJeg fant den på (hoved-)Deichman. Kanskje det står noe mer om Annas opphav der? Som du skjønner, står det mye rart der, men alt er ikke like gærn't ;-)Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Torgeir! Jeg har moret meg med tråden din, den gir jo en og annen pekepinn. Dessverre er jeg et godt stykke fra Deichmann, her borte i gull-Bergen. Men det kan jo hende det finnes flere utgaver.Jeg har fulgt Graff til Christian Fredrich, Hans Maximilians farfar. CF Graff født 1818 i Kristiania. Død 1893 på Øhr i Idd. Han var sønn av en Peder, som jeg ikke har funnet igjen i 1801, og gift med Kathrine Magdalene Bull Wiel (1815-etter 1900).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Det finns en som ligner faretruende herLenkeDenne Peder Grav - slave paa visse aar - har omtrent alt som passer med den Peder Erichsen som var stamfar til denne Graff-slekta (også den i Idd). Men om det er han, se det vet jeg ikke sikkert.Ellers vet vi om Peder Graff at han samme år, altså i 1801, hadde frasagt seg arveretten til Lille-Graff (Elverum) mot et jordstykke som ble kalt 'Klokkersyringen.' Kan dette henge sammen med evt. opphold i 'Slaveriet'?Peder Graff slo seg ned som kjøpmann i hovedstaden tidlig på 1800-tallet. Etter planen skulle han ha giftet seg med Marthe Larsdatter i 1802. Men dette ble ikke noe av etter at han havnet i en farskapssak. Ubegrunnet viste det seg et par år seinere, men da var Marte gift. Problemet løste seg til beste for alle parter da Marthe alt etter ett års barnløst ekteskap ble enke og kunne gifte seg med sin store kjærlighet i 1805.Peder Grav fikk borgerbrev som marketenter i Kristiania 27.7.1813. (DA.)Peder Graff gjorde det godt som kjøpmann i hovedstaden og kunne hjelpe sine halvsøsken økonomisk. Han eide også Hovedtangen, grunnen øst for festningsplassen mellom Grev Wedels plass og kommandantboligen.Hans foreldre var Erich Pedersen Hvarstad og Marthe Erichsdatter Østenheden. På farssiden m.a.o. solide røtter i hedmarkske bondeætter, på morssiden går røttene tilbake til flere av de store skofinneættene.Hans datter Karen er blant formødrene til mine barnebarn.Jeg har mer hvis du er interessert.Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Langt nede på denne siden finner du ellers Erich Pedersen med kone nr. 2 og Peder Erichsens halvsøsken. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Tusen takk, begge to! Dette var spennende.Skjønner at Peder ble finere på det, da han kom til hovedstaden, det synes av navnebruken - Christian Fredrik, blant annet. Men jeg forstår at han, født 1818, ikke kan være eldstebarnet - siden Peder fikk sin Marte allerede i 1805.Hvem var denne Marthe Larsdatter?Og Idd-slekten, begynner den med Christian Fredrik? Kom gården i Graff-eie via hans kone Kathrine Bull Wiel, kanskje?Klart jeg er interessert i mer, Torgeir!heidi alfakrøll slettemoen dot com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Etter å ha pløyet Aker - garnisonsmenigheten fant jeg Christian Friderich Graff f. 30.6.1818, døpt 7.8.1818: LenkeForeldrene ført som Peder Graff og Marthe IVERSDTR. Teksten under navnene klarer jeg ikke å tyde.Faddere: Madam Waaler, Madam Olsen, Jomfru Henrichsen, ... Wang, Johansen, ...., ....Paret får også Ludvig Anton i 1822.Er Marthe Iversdtr. Peders andre kone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Når Peder Grav får sønnen Johan Peter, døpt 6.8.1813, står mor oppført som Marthe Iversdtr. i klokkerboken: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7688&idx_id=7688&uid=ny&idx_side=-60>LenkePeder Grav får også Maren Sophie døpt 7.9.1810 - i den kronologiske listen for slottsmenigheten står mor oppført som Marthe LARSdtr. i klokkerboken som Marthe IVERsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hun het vel egentlig Marte Larsd. Iversen. Men jeg skal se mer på dette i morra (håper jeg...)Lars Iversen Braaten likte jeg svært godt. Kanskje du har funnet svar på en virkelig stor nøtt, hvem var Marte Larsdatters far? Skjønt, det blir jo noen Bråten'er å lete etter da... Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her er forlovererklæringen: LenkeMen om hun faktisk er fra Ryeneie? Broren Lars Iversen gifter seg med Ane Pedersdtr., datter av Peder Svends. Ryen. Lars og Ane, faren Peder, og søsteren Marit/Marthe Iversdtr. bor alle på Ryen i 1801. Men var Lars (og Marthe)bare gift dit, eller faktisk født der, montro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Forrsten Torgeir - ser ut som eventyret om den store kjærligheten og bryllupet som måtte vente ikke stemmer. I og med at Peder og Marthe var gift 21.6.1802, og både klokkerbok, forlovererklæringer og ministerialbok for Aker bekrefter dette (selv om det var strøket ut - som feilskrevet i klokkerbok for Garnisonsmenigheten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Midt på venstre side, forlovererklæring for ungekarl, dimitterede Lars Iversen, og Ane Pedersdtr. Ryen. LenkeSå hvor kom Lars Iversen og Marthe Larsdtr. fra, til Ryen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Broren Lars Iversen døper datteren Marthe i november 1807: Lenke Han er her oppført på Ryenbraaten, hvilket vel forklarer Braaten - og at det er han som er Lars Iversen Braaten ved dåpen i 1810.Så opphavet til Marthe og Lars er vi like blanke på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

For å ta det siste først: Simensbråten[url="http://www.eikaberg.org/Simensbraaten.htm>http://www.eikaberg.org/Simensbraaten.htmvar en av plassene under Ryen og er også kalt RyenbråtenLenkeNår det så gjelder opphavet til Lars og Marthe, fant jeg disse konfirmasjonene i Aker:LenkeogLenkeJeg finner ingen Iver på Sandbråten som kan ha vært far til denne Marthe. Derimot finns en Iver Nilsen på plassen Bergendal under Nedre Lyse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Torgeir, skjønner at du er lokalkjent- kjempebra, for jeg er det ikke...Og jeg kunne ønske det var 'så enkelt' som at disse var fra Aker, men tror det igrunnen ikke.Konfirmasjonen til Lars Iversen N. Lyse som du henviser til. Det er vel denne karen: 'Lars Iversen 1778-1822, født på Lyse, ble 16 år gml. konfirmert fra nedre Lyse høsten 1792. Lars ble 1798 gm. Kari Jensdtr 1778-ett.1843, datter av Jens Gulbrandsen fra Vestre Hullet u/Aamodt. De overtok plassen etter Lars' foreldre og er nærmere omtalt nedenfor.'Han var sønn av Iver Gulbrandsen på Lyse.Hans søster Marthe Iversdtr.: Marte Iversdtr 1767-, bosted ved dåpen bare oppgitt som 'Sørkedalen'. Trolig identisk med den Marte Iversdtr 15 1/4 år som våren 1783 ble konfirmert fra Stubberud. 'Pigen' Marte Iversdtr fra Lyse ble 1791 gm. ungkar Lars Larsen c.1769- (ukjent opphav). De fikk barn på Stubberud 1791 og 1793, Lyse-eie 1797 og 1802 og Lysebraaten 1799 og 1804. Martes søsken var ved ofte blant fadderne. Ved folketellingen 1801 var ekteparet husmannsfolk på en av plassene under nedre Lyse, trolig på Lysebraaten hvor de sannsynligvis ble de første brukerne.'Ser ikke at der er ytterligere en Marthe i denne familien - og det er jo et poeng, at vi må finne et søskenpar!Om Iver Nilsen står der: 'Iver Nilsen c.1738-ett.1801, konfirmert fra Slora 19 år gml. våren 1758. Bodde også på Slora da sønnen Gulbrand ble født utenfor ekteskap på Lyse i 1764. Barnemoren var Marte Gulbrandsdtr Lyse 1739-1772. Hun var datter av Gulbrand Nilsen nedre Lyse. Iver og Marte ble gift 1765 og bodde 1765-1769 på ulike plasser, Slora - Lyse - Bogstad-eie, før Iver Nilsen ved husmannstellingen 1771 nevnes som husmann på Nedre Gran. Der var de også 1772 og 1773 da Marte Gulbrandsdtr og barna Gulbrand og Berte alle døde. (Ingen Lars nevnt - han skulle være født rundt 1770). Iver Nilsen ble 1773 forlovet (viet 1774) med Inger Jonsdtr Slora 1749-, stedatter av broren Ole Nilsen på Slora. Iver og Inger bodde først på Gran, deretter på Slora og Voksen-eie, så igjen på Gran før de fra slutten av århundret ser ut til å 'lande' på Bergendal. ' [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f10218&gardpostnr=453&personpostnr=6621&merk=6621#ovre>Lenke Denne Ivers datter, Marthe Iversdtr. bor hjemme i 1801, hun er da 17 år. Ingen Lars.Vår Marthe i sitt 22. år og Lars i sitt 31. er i 1801 på Ryen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Sandbraaten Surched. er selvfølgelig Sandbråten i Sørkedalen.Men hvem som er Marthe, konfirmert derfra i 1797, og broren Lars - som året etter giftes til Ryen - sitt opphav. Der er jeg blank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg deler ditt syn i (20). Fortsatte å lese etter at innlegget var lagt inn, og har begynt å tenke i retning av Kristiania u/Aker.Men vi vet vel ikke om noen av Ivers barn fra 1.ekteskap levde videre, dvs. en Lars. Og det ville vel ikke være uvanlig om han i sitt andre ekteskap kalte opp sin første kone, Marthe?Jeg har derfor ikke gitt disse sørkedølene helt opp.Lover å sende deg noe om Peders aner så snart jeg får noen timer hjemme hos meg selv.Hilsen Torgeir Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Du har rett i at han kalte opp sin første kone. Marthe Iversdtr. er 18 år på Nedre Lyse i 1801: Lenke Det spørs om ikke det er hun som konfirmeres fra Sandbråten også.Men at han hadde noen sønn Lars er jeg i tvil om. Antar han ville vært nevnt, enten på Ager-sidene, eller i konfirmasjonslisten - og jeg kan heller ikke se hvem han skulle være kalt opp etter? Dessuten tror jeg gårdsnavnet ville vært nevnt ved vigselen om han var fra Aker/Sørkedalen, men dette blir jo mest spekulasjoner, så det er gjerne for tidlig å fraskrive dem helt.Det slo meg - hvis Marthe var hans store kjærlighet, hvor kjente Peder henne fra? Festningen? Elverum?Hører gjerne mer fra deg når du får tid. Jeg er glad for at vi klarer å holde liv i tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.