Gå til innhold
Arkivverket

[#53612] Skifte etter Marta Halvorsdtr. Meland, Etne skr. Sunnhordland


Gjest Arne D. Tveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne D. Tveit

Er det mulig å få opplysninger om arvinger og formyndere nevnt i skifte etter Marta Hallvorsdtr. Meland i Etne skr. I bygdeboka Etne IV blir det opplyst at hun døde ugift og uten søsken. Det er opplysninger om hennes mors søsken og etterkommere som er av størst interesse. Ref: Etne skr. S.355, 358, A.e.4, 1844-1859.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er sparsomt med opplysninger. Hun etterlot seg enkemann Johne Andersen, og boet ble behandlet fra 27. april til 30. september 1850. Det var i behold 5-89, og alt ble regnet som begravelsesvederlag for enkemannen. Derfor er det ikke nærmere opplysninger om hennes arvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I følge Etne V var Brita Eriksdatter Gunnegjerd Martas mor. Hun var f 1747 på Gunnegjerd og døde 1829 på Gjerde.Far: Erik Larsson fra «Bakke i Hardanger». Mor: Ukjent. Familen bodde på Gunnegjerd til 1758.Søsken: Lars f 1750 d 1750, Marta f 1751 d 1751, Siri f 1752 d 1752, Torbjørg f 1752 d 1752, Rannveig f 1753, Siri f 1755, Hans f 1757. Det er ikke nevnt noe om hvor de barna som levde opp (de tre yngste) bosatte seg.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Det jeg prøver å finne ut av er om Erik Larsen kan være den samme som Erik Gravdal (Eid sogn i Fjelberg). Han nevnes da han utførte en hjemmedåp i 1771. Ranvig og Siri Eriksdøtre på Gravdal ble konfirmert i 1772 og 1774. Randi fikk dattera Anna med Jon Endresen Eidsvåg i 1774. Disse bor ikke her i 1777 og jeg har til nå ikke funnet mer om dem.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Finner ikke Gravdal under Eid i 1777, men jeg antar at du har konkludert med at de ikke bor der, slik du skriver.I Etne-soga står det jo kun at de flyttet i 1758. Jeg søkte også i 1801-tellingen, men fant lite av interesse. Men om du ser på mitt register for Etne-soga, så er der flere Siri Eriksdtr, men har ikke fått sett på alle enda. http://home.online.no/~harmell/ETNE1715_1990.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Takk for hjelpen Arnfrid.Jeg har sjekket 1777 mantallet for Kvinnherad og Strandebarm uten å finne denne familien der. Erik skulle komme fra Bakka i Hardanger, men jeg fant ingen som passet under Bakke eller Bakka i Odda, Ullensvang, Kinsarvik bøkene. Kanskje der var flere steder som hadde dette navnet?Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

For ordens skyld vedr hovedspørsmålet; dette er før min slekt kjøpte gård på Meland i Etne. Min Melandsgren kom fra Landås og Natland og kjøpte gård på Meland i 1882.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.