Gå til innhold
Arkivverket

[#53613] Skannede kirkebøker, Buksnes i Lofoten før 1818.


Gjest Ted Lier
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

En del kirkebøker er gått tapt i Buksnes, men det er noen andre kilder en kan finne noe i:-Innrulleringsmanntall for Lofoten og Vesterålens fogderi 1806-1837, og for Buksnes og Hol er dette å finne på mikrofilm NT-198.-Skifter på mikrofilm tilbake til 1673(mikrofilmnummer HF-1981(1673 starter der), og det er mikrofilmet frem ti 1879(HF-1992-93). Året 1818 er å finne på HF-1987-88. Jeg kunne ha gjengitt hele lista, men man bør han en del erfaring som slektsforsker før man gir seg i kast med skifter på mikrofilm,og den har du jo kanskje? Ellers et vel også skifter på Buksnes utgitt på CD hvis jeg ikke husker feil.-Lensmannens dødslister 1818-1850 på mikrofilm NT-113 og 114 for Lofoten og Vesterålen(husker ikke hvilken av dem Buksnes var på).Ellers finnes det jo også mikrofilmede overformynderruller, og det tidligste som er på min oversikt er 1795-1815 på mikrofilm NT-113. Så er det noe om beregning av renter 1808-1842 på mikrofilm NT-113. Dette er jo aktuelt hvis det er barn som har mistet sine foreldre, og hvor da barna arvet penger etter foreldre, besteforeldre osv. Jeg har kun sett dette for Vågan, men oversikten er for Lofoten og Vesterålen, så Buksnes er sikkert med.-Prestens døds- og vigselslister 1809-1850 på mikrofilm NT-114 og 115. For Buksnes starter det med året 1817.På Statsarkivet i Trondheim skal det være vaksinasjonsprotokoller, men jeg er ikke sikker på hvor langt tilbake i tid det går for Buksnes(for Vågan var det fra 1818). Det er mulig de kan være behjelpelig ved henvendelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Torgeir Kvalvaag

Er de kildene som Anne Lise beskriver i (4) og (5) fortsatt de eneste som dekker perioden 1793-1818 (unntatt FT1801)? Siden alle kirkebøker i landet nå skal være scannet, må dette bety at noe dramatisk er skjedd med noen av kirkebøkene fra Buksnes.Jeg har også gått gjennom DIS-Norges genress-sider, men savnet etter kirkebøker for den aktuelle perioden er like stort:-D Er det noen trøst å finne?Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det skal vel være kirkebøker for Buksnes 1818-1820. Jeg vet iallefall at en del kirkebøker for Buksnes har gått tapt ved brann, og mener å ha sett noe om når det var kirkebrann. Husker dessverre ikke når det brant. Jeg har selv savnet kirkebøker for perioden 1793-1815 i Buksnes(mine fra Buksnes Hans Johansen og Anne Maria Jacobsdatter var på Dønna Helgeland fra ca 1815, men må ha giftet seg i Buksnes før den tid). For Vågan i Lofoten er jo situasjonen enda verre, og der har alle kirkebøker før 1840 gått tapt ved 2 branner(i 1873 og 1946). Jeg har dessverre noen der som skal være født ca 1816.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.