Gå til innhold
Arkivverket

[#53615] Salve Borghammer, Kvinnesdal


Gjest Anne Bjørlo Fiskå
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Hvem er Salve Borghammer f ca 1793 Kvinnesdal gift ca 1823 med ?? Kvinnesdal har datteren Marta Helene f 1824 gift med Ola Danielsen Øvre Liknes, Karmøy,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1801-tellingen for Kvinesdal finner jeg en rekke barn som heter Salve til fornavn, dette er den som kommer nærmest i antatt fødselsår: LenkeIngen av gårdsnavnene i området passer med Borghammer, så hvor det etternavnet kommer fra er ikke godt å si. Finner ingen navn som passer til dette i 1801 i hele landet?Spørs om det er digitale kirkebøker som dekker dette tidsrommet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har ikke greid å finne en passende Salve som gifter seg i Kvinesdal omkring 1823. Jeg lurer litt på om denne gutten Salve reiersen kan være en mulig kandidat, her er litt mystisk familietilhørighet, se 1801 -tellingen LenkeSkal se litt på kirkebøkene for Kvinesdal igjen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Bendiksen

Var inne på Karmøy Slektsforum. Ola Danielsen Kvednahaugen f. 1825, d. 23. mars 1910. Gift 1. 1848 m. Marta Helene Salvesdtr f. 1824, d. 31. mars 1853. Datter til Salve Knutsen og Guri Tollaksdtr Hamre på Borghammer i Kvinnesdal. Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har ikke greid å finne vielsen til Salve , dessverre. Eneste Salve jeg finner viet i Kvinesdal er denne Salve Sørensen nr 6 , høyre side: LenkeVielsen passer ikke med antatt giftemaål, så det der var ikke enkelt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel da den Guri Tollaksdatter som var mor til Marta Helene? LenkeEneste Salve Knudsen jeg fant i 1801 var en ugift kar på 20 år i 1801 tellingen i Kvinesdal. Her nå noe være rart med aldersangivelsen i forhold til 1. innlegg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Ifølge bygdebok for Kvinesdal av Ånen Årli, bind 1, s. 192 var Salve Knudsen Gløvre f. 1780 på Gløvre og døde 1856 på Moisodden. 'Han blei g. i 1804 m. Guri Tollaksdtr. Hamre. Dei flakka rundt og byksla små gardar.' Guri Tollaksdtr. er omtalt i bind 2 av bygdeboka for Kvinesdal på s. 509. Hun var f. 1778.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da var det ikke så merkelig at jeg ikke fant noen Salve som passet til den først oppgitte alder. Da passer vel han fra innlegg 12 bedre?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Takk for god hjelp - alle isammen. Prøvde å lage lenke til FS (IGI), men fikk det ikke til. Det var der jeg fant at Salve var født ca 1793. Tar turen til biblioteket imorgen.mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.