Gå til innhold
Arkivverket

[#53628] Jacob Berthelsen Landtværk i Kongsberg


Gjest Tom Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Larsen

I skifteregistret for Kongsberg som er her på digitalarkivet, nevnes Jacob Berthelsen Landtværk skiftet startet 23/2 1748. jeg har prøvd å finne hans begravelse i kirkeboka men uten hell,er det jeg som er blind ??? er det noen som vet når han ble begravet.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Beritsiden han bodde på Tislegårds grunn har jeg antatt at han ble begravet i Kongsberg,men mulig du har rett jeg får lete i sandsvær.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Hei, Jeg vet ikke om dette er til noe hjelp, men jeg ble forbauset over hvor kort tid det kunne gå mellom begravelse og skifte. En av mine aner dør på Kongsberg 17. mai 1760 og allerede 24. mai holdes skiftet! Hvis det er typisk for tiden så skulle du ikke behøve å lete så langt ut i tid.Landsverk ligger langs veien mellom E134 og Hedenstad kirke og tilhørte Øvre Sandsvær før kommunesammenslutningen i 1964 så jeg ville også vente å finne begravelsen i Sandsvær-Hedenstad sokn.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Hei Tore takk for innlegget, det jeg syntes er litt merklig er at alle kirkelige handlinger som vielse,barne-dåp har blitt gjort i Kongsberg, så hvorfor forandre på det,de bodde på Tislegårds grunn,(som er i Kongsberg med mindre jeg tar fullstendig feil.)Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Du har helt rett. Jeg overså det at han bodde på Tislegård, som helt klart ligger i Kongsberg. Han og de andre som er nevnt i skiftet kom vel kanskje fra Landsverk opprinnelig.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Hei ToreJacob Berthelsen Landtværk skal iflg. Manntallet 1711 for Sølvverket være 30 år, f.ca.1681 jeg går utifra at han er født på Landtværk (noe jeg ikke har sjekket ennå.) men han,hans barn,og svigerbarn er alle døpt i Kongsberg.Har du noen forbindelse til denne slekta.?Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Mener å lese at en Jacob Landværch er begravet 17. juni 1727 Lenke . Eller er det hans kone eller barn? Jeg klarer ikke å tyde det som står etter navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Ja, på neste linje står det: 'udi kisten med ham Lars Peersens barn.' Men jeg tenkte på det som står på sanne linje som navnet. Det kan se ut som det starter med f eller s, og til slutt trolig 'klokk' e.l. Kan det stå 'fri alle klokk.' (man ringte gratis med alle klokker for dem som døde i gruvene)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Ved skifte i febr. 1748 er to av døtrene til Jacob Berthelsen Landtverk og Anna Stephensdatter Koth oppført som umyndige. De burde vel være født etter juni 1727? Men jeg er usikker på hva som var myndighetsalder i hine hårde dage på Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Hei til Berit, Bjørg, Egil.takk for god hjelp, jeg viste ikke at Anna Stephensdtr var av Koth slekta, og det er ikke noe rart at jeg ikke kunne finne begravelsen til Jacob B Landtverk, jeg hadde ikke regnet med at det skulle gå så mange år mellom begravelse og skifte.(1727-1748)Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Egil, på den tiden var vel en kvinne umyndige til hun giftet seg, uansett alder. Deretter var det mannen som rådet over hennes formue. En enke hadde en viss råderett over egne penger, selv om det ved mannens død ble oppnevne verge for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

EgilI innlegg 13 kaller du Anna Stepensdtr ' KOTH' kan du fortelle meg hvor du har funnet det. for jeg har bare funnet Jacob Landtværk og Anna Stephensd ved vielsen i 4-10-1709, men da uten slektsnavn.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.