Gå til innhold
Arkivverket

[#53636] Nålevende på 70 år med oldefar født i 1769!


Gjest Johan Arthur Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Arthur Hansen

Et søskenbarn av min far som er 70 år, har en oldefar født i 1769. Er det noen som har funnet større sprang i generasjonene? Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Takk for innspillet. De var åpenbart litt trege av seg med å finne seg en kone. De ble født henholdsvis i 1704 - 1769 - 1839 - 1881 og 1937. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til (5).Denne rekkja viser vel at 'så lenge det er liv er det håp' (også for oss ungkarer)!Til (6).Dette vert jo ein gjennomsnitt på over 50 år for kvinner, noko som vel må vera svært uvanleg i to etterfølgjande generasjonar. Når var forresten mora født, -- eller kanskje er det eit mannfolk som er mellomleddet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Kjente og har besøkt en som var søskenbarn til min oldemor (hun var født i 1847). Min oldemors mor ble født i 1813 og var denne mannens kjødelige tante. Mannens farfar var født i 1779, og er min tipp-tippoldefar. Mannens far var født i 1829, mens han selv var født i 1904. Altså får vi her denne tidslinjen: 1779- 1829- 1904. Mannen levde fram til år 2000 tror jeg, og jeg og min familie var på besøk hos ham. Det ble som å gå tilbake i historien. Vi hadde med bilde av hans tante (f. 1813) som døde samme året som han ble født. Han hadde aldri sett bilde av henne!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Min egen rekke bakover har ikke samme opphold mellom generasjonene, kun gjennomsnittlig ca 45 år, men den går en generasjon lenger: Jeg er født i 1952, mens min tippoldefar ble født i 1770.Men det er første gang jeg har regnet på dette - jeg har heller latt meg fascinere av hvor stor aldersforskjell det kan være på folk i samme genersjon regnet bakover: Min farfar er født (1864) ti år før min mors morfar (1874).Eller enda 'verre': Min farfars far er født 1819 mens min morfars mormors mor er født 1823 - altså bare fire års forskjell på TO generasjoner.Også driver middelaldergenealogene med 'generasjonstester' for å finne ut om slektskapene er sannsynlige. På dette punkt kan en i hvertfall bli grundig lurt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dette er jo ikke akkurat noen rekord, men litt artig likevel. Det er nesten 200 års forskjell på en av mine tipp-tippoldefedre og meg: fødselsår 1758 og 1955. Det hører med til historien at han i sitt andre ekteskap (som min tippoldemor ble født i) var gift med søster til mannen til en av hans døtre fra første ekteskap (som var jevngammel med sin stemor).Tipp-tippoldefar var dermed svoger til sin svigersønn, som igjen både var svoger og inngiftet onkel til min tippoldemor.Det dukker sannelig opp mange morsomme perspektiver på en slekts-samlers vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her gjelder det å holde tunga rett i munnen! Korreksjon av nest siste setning i mitt forrige innlegg: Ikke svoger og inngiftet onkel - men svoger og onkel (morbror).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg legger jo inn noe etterslekt på søsken av mine aner, og jeg har blant annet Anders Andersen Berg født ca 1659-65 i Rana på Helgeland. Jeg har ett av hans tippoldebarn født 1851. Altså:Barbro Susanne Gabrielsdatter født 1851-mor Petrine Olsdatter Plurheia født 1826-morfar Ole Larsen mangler jeg fødselsår på-oldefar Lars Andersen Berg født 1735-tippoldefar Anders Andersen Berg født ca 1659-65(70-76 år som far til yngste barn).Anders hadde jo da oldebarn født 1826, som ble 161-167 år etter at han ble født. Jeg vet ikke om Petrine er det yngste oldebarnet hans heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Differansen fra min tipptippoldefar f.1704 og til meg f.1948 er 244 år.(Gj.snitt 48,8 år) og den som er nevnt i innlegg nr. 1 er 267 år mellom tipptippoldefar f.1670 og den personen som er f.1937 (gj.snitt 53,4 år) Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis jeg tar med han som kan være far til min ane Anders Andersen Berg så var det Anders Steffensen født 1629, og da blir det jo 215 år frem til tipptippoldebarnet født 1844. Det blir jo også et gjennomsnitt på 43 år mellom generasjonene. Det slår jo likevel ikke det du har da Johan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Slår ingen rekorder jeg heller - men mellom min morfar og meg er det 100 år, 4 mndr og 2 dager - og det er jo også et langt sprang mellom generasjonene. Et annet litt artig sammentreff i familien var i 2004; da jeg fylte 50 den 16. mai, min onkel 100 den 18. mai og mitt barnebarn ble født den 20. mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.