Gå til innhold
Arkivverket

[#53640] Johan Andreasson f. 1853 fra Dalsland i Sverige - hvem var han?


Gjest Cathrine Just
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrine Just

Jeg søker opplysninger om Johan Andreasson f. 1. mars 1853 i Dalsland, Sverige. Han giftet seg i Trefoldighetskirken i Oslo 15. okt. 1880 med Ingeborg Larsdatter Bryn f. 23. aug. 1853 i Røyken, Buskerud. Jeg har ikke klart å finne ut hvor Johan kom fra, og håper noen på forumet med muligheter for oppslag i Sverige kan hjelpe meg med dette! Ved vielsen 1880 står det at hans fars navn var jordeier Andreas Jonason. Her ser man ham i ft. 1900 i Kristiania Lenke Han kalte seg da Johan Andresen.På forhånd takk for hjelpen!Mvh Cathrine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm - vielsen er lyst i Røyken. Men selve vielsen foregikk av en eller annen grunn i fengselet i Kristiania.....Flere alternativer for å finne hans fødesokn:1. Let i sokn etter Sokn i Dalsland.2. Sjekk innflyttingslistene / utflyttingslistene i Røyken / Trefoldighet.3. Sjekk lysningsboka for Røyken.4. Sjekk folketellinga 1891 (Statsarkivet).4. Finn begravelsen hans. Kanksje er fødesoknet oppgitt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Takk skal du ha for tipsenene!Jeg hadde ikke lagt merke til at det sto 'Chr. ...fengsel' ved vielsen, men det var jo interessant!Nå har jeg sjekket utflytning/innflytningslisten, men uten resultat for ham - kun Ingeborgs utflytting fra Røyken 1877. Lysningsbok for Røyken finnes ikke ennå, der er det bare vielsene som er skannet. Ft 1891 kan jeg sjekke opp, og likeledes begravelsene. Men de bodde i Uranienborg i 1900, og der er ikke begravelser skannet etter 1902 foreløbig, så der fant jeg lite. Det måtte bli å lete i sognene i Dalsland, som du foreslo. Jeg har jo hans fødelsdato (hvis den er riktig), og det er jo til hjelp. Mvh Cathrine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Hei.Jeg har funnet en mann som heter Johan Edvin Andreasson Sporre, f.1853 fra gården Högkil i Håbol socken i Dalsland. han melder utflytting til Norge i 1881.I 1890 flytter torpare Andreas Sporre Högkil f. 1825 til Drammen. Regner med at det er hans far.Mine opplysninger er hentet fra boken: 'Håbol- En Dalslands-socken i ord och bilder.'Om dette er rette person gjennstår å finne ut. Når det gjelder utflyttingsdatoer har jeg opplevd flere ganger at de flytter flere år før de melder utflytting. Ellers vil jeg anbefal deg å kontakte eller besøke Biblioteket i Bengtsfors de har lister over emigranter og andre nyttige bøker. Bengtsfors bibliotek: Tingshustorget 5 666 31 Bengtsfors Tel: 0531-52 63 47 Fax: 0531-108 55 bibliotek@bengtsfors.sePå Mellerud bibliotek har de mikrofilm over alle kirkebøker og husforhørs bøker for hele Dalsland.Lykke til med videre forskning.MVH Kerstin Thorsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Glemte å skrive at hustruen til Andreas flyttet til Drammen sammen med sin mann i 1890. Hun het Maja Jansdotter f. 1890 i Torrskog socken. Andreas er født i Steneby socken. I 1881 reiser også en datter Johanna Andreasdotter f. 1863 i Högkil.Dessverre står det ikke noe om hvor Johanna og Johan Edvin flytter til.Men det er mange som heter Johan Andreasson, håper at du finner den rette.MVH Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Hei Kerstin! Tusen takk for tipsene dine! Ja, det er ofte noen år etterpå at folk meldte fra om flyttingen, så det er ikke umulig at det er riktig Johan Andreasson du har funnet!Jeg har lett etter de mulige foreldrenens innflytning i Drammens-området, og fant dem innflyttet til Skoger i Skoger i 1890 - de står nesten øverst på venstre side: LenkeDet hadde vært interessant å vite om den Johan Edvin Andreasson Sporre du fant virkelig var født 1. mars 1853. Kanskje noen med mulighet kunne sjekket dette for meg?Jeg skal skrive til biblioteket i Begnsfors for å høre om de kan sjekke utflytterlisten for meg, og ellers var det fint å vite at de der har microfilm over kirkebøker og husforhør.Ja, det er mange med dette navnet, men forhåpentligvis faller brikkene på plass etterhvert!Igjen tusen takk!Cathrine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei CathrineJeg har sjekket den som Kerstin nevner i innlegg 4. I fødelsesboken har jeg litt problemer med å finne ut eksakt hvem det var. Men, i allefall er han helt uaktuell for deg skulle jeg tro. I Håbol er det ikke født noen den 1 mars 1853 som kan passe med den du søker. Så da har du i allefall en forsamling å se bort fra i den videre jakten.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Johan Edvin født i Håbol på gården Wägne 24.12.1853, døpt 26.12.s.å. Foreldre: Andreas Sporre og hustru Maria Jansdotter- Jeg finner også disse 3 i hf Wägne, Håbol 1851-55 som torpare. Sporre høres ut som et soldatnavn.De lokalhistoriske svenske bøkene har vanligvis en mye høyere kvalitet enn de norske. Men har de med fødselsdatoen i denne Håbolboka? Eller står bare fødselsåret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Hei Anne Lene og Liv! Takk for oppslagene! Jeg var ganske heldig som fant denne fam. i ft. 1900 for Kristiania[url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0301&kenr=530&bnr=0004&lnr=02>Lenke der alle i familien hele fødselsdatoen med! Dermed vet jeg også Johan Andreasson sin.Jeg har sett en gang til på vielsen fra Trefoldighetskirken 15.10.1880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

CathrineLurer på om du fant rett på familysearch jeg. Men, han var ikke født 1 januar 1853 - derimot den 1 mars 1853.Født 1 mars og døpt den 6 mars i Rölanda. Johan Jacob. Foreldre: Andreas Jonasson og Maja Lisa Johansdotter.Familien flyttet så til Sandaker i Dals-ed. I husforhøret 1866-1875 er det flere som reiser til Norge. Deriblandt Johan Jacob, samt 4 av hans søsken.Johan Jacob f 1/3-53 og søsteren Lisa Maja f 26/9-59 reiser til Norge 23/10-75.En søster Emilia Kristina f 28/11-54 reiser 13/3-71.Ytterligere 2 søsken Anna Catharina f 25/12-64 og Hilma Sofia f 24/8-70 reiser 16/10-64.Dette er kanskje nok for deg til å stadfeste om det er den familie du søker ? Er det rett, så kan jeg finne mer.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Så kjempeflott! Ja, dette ser veldig riktig ut! Og hvis fødselsdatoen stemte 100% (1. mars 1853) så kan det vel ikke være noe tvil? Da var også min tolkning av vielsen i Trefoldighet 1880 riktig da, at presten hadde byttet om Andreas og Jacob!Ja, jeg er veldig glad for alt du finner ut for meg, og du har vel mailadr. min fra før av du? Hvis ikke så er det cathjust - alfakrøll - online.no. Det hadde vært veldig fint å få kopi av husforhøret bl.a.Igjen tusen takk, Anne Lene!Cathrine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Så fint at det ser riktig ut da. Selvfølgelig har jeg mail-adr din Cathrine.Skal sende deg kopiene jeg. Er ikke helt sikker på at det blir i dag. Om ikke så kommer det ihvertfall i morgen.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Det finnes bygdebøker for både Dals-Ed og Rølanda som inneholder gårdshistorie. Kanskje en ide å låne disse fra biblioteket?Eller kanskje melde seg inn i slektforskerforeningen Grensbygdens slektforskere kunne være noe å vurdere? Jeg er medlem i foreningen og har fått mye hjelp der med slektforskning på svenskesiden.mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Takk, Tom, det skal jeg vurdere! Får man låne bøker over landegrensene? Jeg har kun fjernlånt norske bygebøker tidligere, men det er jo også flott at man kan gjøre!Mvh Cathrine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

I foreningens tidskrift 'Gräns-posten' står det en webadresse på andre siden, men den har aldri jeg funnet på nett. Se også her LenkeJeg er selv vært medlem i flere år og fått dette tidsskriftet som kommer 4 (?) ganger i året, og som inneholder mye nyttig inf. til oss som har slekt i grensestrøka Dalsland - Bohuslän. Du kan også stille spørsmål om slekt i bladet. Årskont. er 100,- i året, foreningen har egen norsk konto og kasserer i Halden. Send en mail til ordf. Bengt Svensson på Ed besv.ed@telia.com om du ønsker medlemskap.Tom Birkelund vet mulig mer om denne websiden.Foreningen har eget rom på biblioteket på Ed. Der finnes både norsk og svensk litteratur, og fichekort fra grenseområdene. Ellers er også dette biblioteket meget godt utrustet med lokallitteratur. Møter blir holdt på begge sider av grensen. De siste bladene har blant annet inneholdt interessante artikler om det reisende folket fra blant annet Rölanda. Sist om slekta Rosenqvist fra Rölanda og Rosengren fra Naverstad. Ros ril de som holder på med dette bladet!Til Cathrine: Jeg har begge disse bøkene selv, og har sett gjennom de aktuelle plassene i Rölanda og Ed uten å finne noe om dine. Rölandaboka har mye inf. om hver gård, det kunne kanskje vært lurt å lete mer i den boka.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Takk Liv. Nå kom jeg endelig inn på hjemmesiden deres. Den har jeg lett mye etter, men jeg er visst ikke alene om det ??Jeg har brorparten av min svenske slekt i Värmland og noe i Skee. Hvor mye värmland er i denne foreningen. Vet du det Liv ? Uansett kunne jeg godt tenke meg å melde meg inn.hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg har lånekort til Bengtsfors bibliotek, og om du ikke får hjelp her før, så kan jeg godt stikke innom biblioteket der neste gang jeg tar turen til vår feriebolig der.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

LivNei, jeg hadde vel egentlig hørt det, men nå vet jeg at värmland ikke er med. vet jo at det er flere foreninger i värmland. Men, så er det noe med det felles rundt grensen da, i stedet for et bestemt område. Kanskje de kunne inkludere värmland en gang ?Får se hva jeg gjør, kunne egentlig allikevel tenke meg å melde meg inn.Takk for infoen Liv.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.