Gå til innhold
Arkivverket

[#53647] Kirkebøker for Holt


Gjest Gunnar Hauger
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Hauger

Holt MINI A 5 1813-1821 inneholder kirkelige handlinger for både Holt og Vegårshei, men dette går ikke fram av kildeinformasjonen. I kirkeboka er det først oppført fødte/døpte i Holt for hele perioden, deretter tilsvarende for Vegårshei. Etter dette følger oppføring av døde/gravlagte, gifte og konfirmerte på samme måte. Men det skilles ikke mellom Holt og Vegårshei i indekseringen, for Vegårsheis del er det også mye som ikke er indeksert (ett eksempel på dette er fødte/døpte for årene 1814-1817). Denne kirkeboka burde vel vært indeksert på nytt og på en annen måte.Ellers har jeg et par småting å påpeke når det gjelder andre kirkebøker for Holt.Holt MINI A 10 1872-1885: Her mangler indeksering av konfirmasjoner for årene 1883 og 1884.Holt MINI A 8 1849-1860: Her mangler indeksering av vielser for året 1860.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

A 5 er typisk soknedelt bok, som ikke skulle vært lagt ut slik den nå ligger ute. Den vil bli indeksert på nytt senere, som to bøker - èn for Holt og èn for Vegårshei. Takk for beskjed. Vi skal også se nærmere på A 10 og A 8. A 2 derimot kan vi ikke umiddelbart se at det er noe iveien med indekseringen. Vær obs på at dette er en bok hvor originalen er i svært dårlig forfatning. Deler av den er bare fragmenter og sannsynligvis er mange opprinnelige blad også gått tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Når det gjelder A 2, var jeg litt upresis i min kommentar. Jeg er ellers klar over bokens dårlige forfatning. Problematikken der er at den ikke omhandler Holt hovedsogn i det hele tatt, så vidt jeg kan se - men utelukkende Austre Moland og Tromøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei GunnarTakk for tilbakemelding. I både Holt MINI A 10 og MINI A 8 var det indekseringsfeil - begge bøkene er i dag indeksert på nytt fra og med henholdsvis konfirmerte 1883 og viede 1860. Mvh Mette Værnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

Oddbjørn (4): Dette blir av såpass lokal karakter at det for oss i Riksarkivet skorter litt på forutsetningene for å kunne gi deg et tilfredstillende svar. Derfor ba vi Statsarkivet i Kristiansand om en vurdering og de svarer: Tromøy og Østre Moland hørte hjemme under Holt prestegjeld fram til 1747. I denne perioden bør det være døpte, introduserte og viede fra alle kirkene i prestegjeldet som var Holt, Dybvåg, Flosta, Tromøy, Barbu og Østre Moland. I 1747 ble Tromøy, Østre Moland og Barbu skilt ut fra Holt og dannet eget prestegjeld. A 2 var kirkeboken i akkurat denne perioden. Det er vanskelig å konkludere med at ikke Holt er med i kirkeboken. Sognene var samlet fram til 1747 og så ble de delt, så denne boken har i alle fall blitt brukt av Østre Moland, Tromøy og Barbu etter 1747. Det er ulogisk at boken skulle bli brukt i to prestegjeld etter at de har skilt lag.Å få bragt alt på det rene ang. denne boken vil medføre en ressurskrevende studie vi ikke har anledning til å påta oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Svein (7): Takk for svaret, og for at du har tatt deg tid til å undersøke saken. Jeg er klar over det litt kompliserte bildet nettopp i denne perioden. Når jeg bragte spørsmålet på bane, var det fordi jeg ikke kunne finne noen innførsler for Holt hovedsogn der (og jeg har heller ikke funnet noen for Dypvåg og Flosta), men for Holts del er jo perioden for så vidt godt dekket av klokkerbøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.