Gå til innhold
Arkivverket

[#53649] Berg, Asak og Rokke -idag i Halden kommune


Gjest Liv S. Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Jeg har noe slekt/aner ifra Berg, Asak og Rokke, men det er vel lite sannsynlig at noen av de blir omtalt i den kommende bok om gårder m.v..Min tippoldemor, Lovise Marie Larsen, ble født 13.11.1849 og døpt den 7.7.1850 i Rokke kirke. Konfirmert den 9.10.1864 i Berg. I f.t. for 1865 var hun tjenestepike på gården Hjelmungen nordre. Hun vokste opp på husmannsplassen Junkerhougen(Idag Hougen?) under gården Røsneæs. Ved sin lysning før gifte i Kristiania oppga hun sin far å være husmand Lars Olsen.Hennes mor var, Oleane Johnsdtr., som ble født som uekte barn på Berget under Røsnæs og døpt 3. mars i 1810. Hun ble konfirmert i oktober 1826 med adresse til Hjelmungen hvor hun da tjente som pike. Det ble anført ved konfirmasjonen at det var en Iver soldat som var hennes far. Hun ble gift den 12.4.1835 i Idd og flyttet til Berg den 18. mai 1839 og ble bosatt på Junkerhougen under Røsnæs som husmandskone. Død 10.4.1863 og begravet på Berg kirkegård.Det ser ut som om presten har brukt Olsen, Larsen og Svendsen om hverandre på hennes far. Lars Svendsen ble født i Idd, 28. mai 1809 og ble husmand uten jord på Junkerhougen og bødtker(tønnemaker) fra 1839. Jeg mangler dødsfallet. Ved F.t. i 1865 var han 58 år og enkemann.Oleanes mor var Kirstine Olsdtr. Jeg har få opplysninger om henne, men bosted i 1810 var på Røsnæs og i okt. 1826 på Berget under Ræsnæs.Oleanes far: Ved dåpen til Oleanne ble det notert at en John Pedersen var far og at han var grenader af 2. comp. Nordenfj. Da oleane ble konfirmert i okt. 1816 ble det notert at faren også het John Pedersen på Berget, men at han var død. Som barnfar ble en Iver Soldat utlagt ved konfirmasjonen.Min tippoldemor Lovise Marie hadde 2 søstre. Johane Sofie Larsen, født 27.8.1843 og døpt 25.12.1843 i Rokke Kirke. Konfirmert i Berg den 3.10.1858. Johane fødte en uekte datter Anna Olava Larsen, f. 12.2.1868, døpt 10.4.1868, død 4.9.1875. Hennes far var skomakeren Andreas Olsen f. i 1840 i Skjeberg. Han bodde på Skotta under gården Vestgård hvor faren var forpakter. Jeg kjenner ikke til hvor det ble av Johanne Sofie og dødsdata.Søster nr. 2 var Grethe Larsen, født 23.10.1846, døpt 16.12.1846. Hun utvandret til Usa ifra Fredrikstad den 15.5.1871 og ble gift den 3.9.1871 i Filmore i Minnesota. Hun fikk fire barn og den eldste datteren ble 102 år gammel. Hennes mann var smed. Hennes barnebarn forsøkte å oppsøkte slekten sommeren i 1977 da hun var på et 1|4 dagers opphold i Oslo, med besøk til Strømstad sammen med sønn og svigerdatter.Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger og data jeg ikke har? Eksisterer den gamle husmannsplassen Junkerhougen idag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.