Gå til innhold
Arkivverket

[#53652] Hvor ble det av farfars bror (nåla i høystakken?)


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Min farfars bror 'forsvant' sannsynligvis en gang rundt første verdenskrig. Han var på det tidspunktet sjømann, men vendte aldri hjem igjen. Ingen vet derfor verken når eller hvor han døde. Om noen har gode letetips, tar jeg gjerne imot.Her er hans livsløp, så langt jeg kjenner det:Jahn Emil Johannessen, f. på Nes Verk i Holt (A-A) 25/1 1880. Foreldre: Hammersmed Johannes Jahnsen og Karen Helene Sørensdtr. (de var for øvrig søskenbarn). Gift i Holt 21/6 1901 med Magnhild Eriksdtr., f. på Nes Verk 20/10 1871.Barnas fødesteder viser at familien flyttet mye, antakelig i forbindelse med hyppige skifter av arbeidsplass for Jahn Emil:1. Einar Johannessen, f. 27/4 1902. Døpt i Holt. Mora oppholdt seg da midlertidig på Nes Verk. Jahn Emil var klinker på et jernskipsbyggeri (antakelig på Fevik).2. Klara Josefine Johannessen, f. 14/12 1903 i Kristiania (døpt i Kampen kirke). Familien er da bosatt i Åkerbergveien, og Jahn Emil er mekaniker.3. Johannes Johannessen, f. 14/7 1906 på Nyplass u/Holt prestegård. Dåpen meldt sognepresten i (Austre) Moland 25/9-06, så familien har nok igjen vært på flyttefot. Jahn Emil er da kalt arbeider.4. Ingebjørg Johannessen, f. 5/5 1909 i Arnevik, Flosta sogn. Familien er bosatt der (hvor det også på det tidspunktet bodde mange nære slektninger). Jahn Emil er arbeider.------------Den eldste sønnen, Einar, ble konfirmert 1/10 1916 i Stokken kirke. Familiens bosted var da Eydehavn, og Jahn Emil var sjømann.Her forsvinner sporene etter ham. Han er riktignok nevnt som mekaniker ved Klara Josefines konfirmasjon i Stokken 6/10 1918, men opplysningen ser ut til å være hentet fra dåpen i Kampen kirke.Jahn Emil Johannessen må altså ha reist til sjøs en gang mellom 1909 og 1916. Etter det jeg vet, kom han altså ikke hjem igjen. Noen sambygdinger som kjente ham, skal imidlertid ha møtt ham noen år senere i en fransk havneby, der han oppholdt seg - men jeg vet ikke nøyaktig når det kan ha vært.La meg føye til at etterslekta hans gikk det svært bra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Når det gjelder alle flyttingene, har jeg dessverre foreløpig ikke funnet noen av dem kirkebokført. Den siste er selvsagt særlig interessant (fra Arnevik til Eydehavn mellom 1909 og 1917).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Både Jahn Emil Johannessen og kona Magnhild er faddere ved en dåp i Flosta 21/11 1909. Ved nærmere ettertanke kan flyttingen til Eydehavn neppe ha skjedd før 1913 (da industristedet ble utbygd).Magnhild Johannessen (f. Eriksdtr.) døde 13/8 1944 og er begravet på Stokken kirkegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg vil anta som sannsynlig at Jahn Emil Johannessen er død et eller annet sted i utlandet i mellomkrigstiden. Er det noen som kjenner til hvilke rutiner som gjelder (gjaldt) m.h.t. rapportering til norske myndigheter når en norsk statsborger dør i utlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Hei! Har du prøvt å finne skifte etter han eller kona? Det kan stå ting der. Om hun var enke eller mannen opphold var f.eks.ukjent.mvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg vil tvile på om det finnes noe skifte etter ham. Da ville jo familien hatt en viss peiling på hvor han var blitt av. Når det gjelder kona, døde altså hun i 1944. Jeg har til nå nesten utelukkende jobbet med eldre arkivmateriale, men jeg har forstått at det fra begynnelsen av 1900-tallet av stadig ble foretatt færre offentlige skifter.Uansett: Takk for tipset.Jeg har ellers et ørlite håp om at Jahn Emil kan finnes registrert i en eller annen sjømannsprotokoll - men jeg er ikke sikker på hvor han mønstret på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg nevnte i innlegg 1 at da Jahn Emils sønn Johannes ble døpt i Holt i 1906, ble også dåpen meldt sognepresten i Austre Moland. Kommentaren i kirkeboka inneholder noen uklare punkter som noen kanskje kunne hjelpe meg med? Det gjelder dåp nr. 20 her: LenkeSlik jeg leser teksten, står det noe slikt som: '25/9 M... til Sogn(e) pr. i Moland for Indsættelse (Aastø??)'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

syns det står 'Attest til (overskrevet fra 'fra') Sogn Pr i Moland for Indsættelse Bastø.Legger ved denne linken om Bastø: [url="

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tror du har rett - og jeg husker nå at jeg for en god stund siden var innom samme tolkningen. Johannes er ellers det av Jahn Emils barn jeg ikke har helt oversikt over. De øvrige giftet seg og fikk barn i lokalmiljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Lenke til en debatt om Bastøy guttehjem: LenkeDersom det hadde latt seg gjøre å finne Johannes' konfirmasjon (ca. 1920), ville det muligens der stå noe om faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Enda en (forferdelig!)lenke til S.Bugges beskrivelser fra Bastøy skolehjem. Får håpe 'din' Jahns'sønn hadde det bedre enn den omtalte gutten 'Jan'.... Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, disse Bastøy-historiene fra 'Borreminne' har jeg vært borti tidligere. Skremmende - særlig på bakgrunn av at det jo ikke er så forferdelig lenge siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Synes det står Attest til sognepr i Moland for indssættelse Aastø. Det er jo et sted i Dypvåg prestegjeld som heter Aastø, men kjenner ikke til om der har vært noe hjem av noe slag. Mvh. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg leste det også som Aastø i første omgang, og Aastø i Dypvåg kjenner jeg til. Men det står nok Bastø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Et lite forsøk på å gjenopplive en vrien problemstilling -- med utgangspunkt i innlegg 4:Jeg vil anta som sannsynlig at Jahn Emil Johannessen er død et eller annet sted i utlandet i mellomkrigstiden. Er det noen som kjenner til hvilke rutiner som gjelder (gjaldt) m.h.t. rapportering til norske myndigheter når en norsk statsborger dør (døde) i utlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Farfars broe, Johan Emil Johannessen, er fremdeles registrert boende på Arnevik i Flosta i ft. 1910 (kalt Jan Johansen): LenkeSom vi ser, er han da fyrbøter på (damp)skip. Det står imidlertid ingenting om at han er fraværende ved tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Har du vore i kontakt med Statsarkivet i Kristiansand? Viss ikkje er det ein god ide å ringja dit og spørja om kvar det var naturleg å mønstra på når ein budde i Flosta.Dersom han finnes i sjømannsrullen, vil du også finna kva tid han forsvant. Det er iallfall min erfaring frå ein som eg leita etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg bor i Kristiansand, og er ofte på Statsarkivet - så jeg skal absolutt lete i sjømennsrullene ved neste besøk. Når jeg foreløpig ikke har gjort det, skyldes det at jeg nettopp oppdaget at han var sjømann så tidlig som i 1910. Nå er det nok likevel ikke uten videre enkelt å finne ham. Hadde dette vært et par tiår tidligere, så hadde vært tydelige 'lokale' mønstre mht. hvilke skip/rederier folk fra dette området seilte med. I 1910 var mange av de lokale rederiene nedlagt eller flyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.