Gå til innhold
Arkivverket

[#53654] Lavina Johanne Larsdtr. Konf. 1817


Gjest Bernt Jenssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Villy Ovesen

Det står vel Hvidtberg, men idag ville vi nok si Kvitberg/Kviteberg. Det finnes mange Kviteberg i Tromsø og omegn, både på Kvaløya, i Andersdal, i Balsfjord og i Malangen. Hvilken plass det her er snakk om er vel ikke så enkelt å si (uten litt bedre kjennskap til denne Lavina Johanne Larsdatter)Mvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Ser av FT-1801 at Lavina da bor i Strømmen:LenkeDa tipper jeg at det er snakk om Kvitberg på Kvaløya. Denne plassen ligger like ved Straumsbukta.Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Takk skal du ha Odd Villy, det er det jeg også mener at det står. Hvor denne plassen Hvidtberg er, er jeg også litt usikker på. Det hele har sitt utspring i at en Ole Petter Møller er g.m. en Lavine Larsdtr. Ved giftemålet 16 okt 1827 i Tromsø (Kirkebok for Tromsø, MINI, 1821-1828.)så er forloverne deres, Ole Andreas Larsen, Molsnes og Kristian Andersen, Tjervig (Kjervik i Malangen ?) Klarer ikke å finne dåpen hennes.Hvis den Lavina Johanne konf. 1817 er fra Hvidtberg, så har jeg en teori om at det kan være i Malangen. I 1827 bor parret på Mjelde i Tromsøysund og får en sønn Johan Peter Jørgen Olsen, f. 07 jun 1827, altså før de er gift. Johan blir konf. 1846, og de bor da fortsatt på Mjelde. Finner han igjen gift i 1852 og boende på Lysnes i Lenvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilmar Strand

En finner ei Lavina Johanna Larsdatter på Strømmen gård i Tromsø i 1801. Hun er 1 år og benevnes som ”hustruens broders datter”. Hustruen er Marta Pedersdatter. Etter dette skulle Lavina Johannas far hete Lars Pedersen. Lavina Johanna Larsdatter Hvidberg 17 år er konfirmert i 1817 i Tromsø kirke.Lavine Johanna Larsdatter, Qvitberg i Tromsø Prestegjeld får en uekte datter, Nilla Bergine Andrea den 11/6-1823 med Mens Nielsen. Mens Nielsen og Lavine Johanne Larsdatter er og ført opp som foreldre ved Nellas konfirmasjonen i Lenvik i 1841. Mens Nielsen er ført opp i far-rubrikken for Nilla Birgitte ved vielsen med Kornelius Sebulonsen.Ei Lavina Larsdatter er gift den 16/10-1827 i Tromsø med en Ole Peter Møller f.1797, Mjelde er oppgitt som bosted. De har fått en sønn Johan Peter Jørgen Olsen Møller den 7/7-1827, døpt 26/8-1827 i Tromsø kirke, bosted Mjelde.I sønnen Johan Peters andre ekteskap er det 9 barn, hvorav et er døpt Nella Bergitha f.1856 og et Lavine Johanne f.1860. Johan Peter bor i 1865 og 1875 i Grundvåg i Lenvik. (Ref. Jarle P)En finner så Lavina Johanna Larsdatter i 1865 som legdslem i Skarsvåg, Lenvik. Det sies her at hun er født i Tranø i 1800, hun er enke og lappisk-norsk. Hilmar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Her var det en del nye opplysninger, mange takk! Tredje avsnittet har jeg alt. Johan Peter Jørgen Olsen Møller den 7/7-1827, døpt 26/8-1827 i Tromsø kirke, bosted Mjelde. Han er konfirmert i Lenvik Kirke, Hillesøy i 1846, og har også da bostedsadresse Mjelde.Johan Peter var gift kun en gang. Det første forholdet var utenom (før han ble gift)hvor han får en sønn Jørgen Olai Johansen, f. 12 feb 1848 døpt 25.jun. 1848 Hillesøy Kirke, Hillesøy. Med Oline Fredricha Nikolaisdtr. f. 18 apr 1823, Trolvik i LenvikSkal sjekke opp ang. at Lavine muligens kommer fra Tranø (pr.gj). Mange takk. Bernt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Vet ikke hva som ligger til grunn for at du tror at Lavina hører hjemme på Kvitberg i Malangen, men for meg synes det innlysende at det er snakk om Kvitberg på Kvaløya.I 1801 bodde hun på Strømmen gård, og Kvitberg på Kvaløya ligger i Straumsbukta, som i 1801 vel må ha hørt inn under Strømmen gård. Ved konfirmasjonen i 1817 bodde hun på Kvitberg, og der bodde hun fortsatt i 1821, da hun fikk en uekte datter. I 1827 giftet hun seg med Ole Peter Møller fra Mjelde, og Mjelde var nabogård til Kvitberg/Strømmen. For meg ser det ut som hun har bodd på omtrent samme sted mesteparten av livet.At hun ved FT-1865 betegnes som lappisk-norsk, betyr nok ganske sikkert at Lars Pedersen i 1800 har fått et barn (sannsynligvis uekte) med en samisk jente. Kan ikke se at Lavine er døpt hverken i Tromsø, Lenvik eller Tranøy, følgelig er det vanskelig å si hvem moren kan være.Odd Villy Ovesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Det er vel temmelig sikkert Lars Pedersen på Balsnes som er far til Lavina, og bror til Marta Pedersdatter, Lavinas pleiemor.Lars ved FT-1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f11902&gardpostnr=39&personpostnr=1509&merk=1509#ovre>LenkeLars Pedersen på Balsnes er også forlover ved Martas vielse i 1789:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

(7) Vi kan vel ikke være 100 % sikre på at det er Lavina Johanne som blir g.m. O. P. Møller på Mjelde, men sansynligheten er ganske stor.Er det noen som kan forklare hvem foreldrene til Ole Peter Møller er? Og fra hvor kommer i tilfellet navnet Møller?Hadde Lavina Johanne en søster som var to år eldre, som også var pleiedatter på Strømmen i 1801, Jfr. FT. 1801 Strømmen ?Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilmar Strand

En Ole Møller Petersen tar innflytting til Tromsø sogn i 1827, han er 39 år og er fra Tranø sogn. Ref. no 16 side 597 i de skannede kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Odd Villy. Mitt innlegg nr. 4 skulle vært inne før du svarte, derfor ser det ut som om jeg holder på at det er Kvitberg i Malangen. Er selfølgelig enig i at dette dreier seg om Kvitberg på Kvaløya. Men.....Marta Pedersdtr. på Strømmen, FT.1801, 45 år, altså født 1756. Lars Pedersen på Balsnes, FT.1801, 45 år, født 1756 !!! Teoretisk skulle da disse to kanskje være tvillinger, men det kan selfølgelig være + - år, det er tross alt i 1801! Jeg finner ingen av dem døpt i Tromsø i det aktuelle året. Finner en Lars Pedersen, døpt i 1756, fra Hamnes.Lars Pedersen er i FT. 1801 oppgitt å være enkemann 1. gang. Ved gjennomgang av Krk.boka for Tromsø 1796-1808, døde, så finner jeg på side 10 ca. midt på siden, Lenke Ane Martha Jørgensdtr., Balsnes, død på barsel, og jordsatt 21. s.e.t. (16.10.1796) dette er 8 dager før sønn til Lars Pedersen, Ole Adrian blir døpt (24.10.1796) Sansynligheten er stor for at Ane Martha Jørgensdtr. var kona til Lars Pedersen.I FT. 1801 for Strømmen, så har vi nr. 2090 en pike ved navn Ane Lavina Larsdtr. 3 år (f.1798) som fostebarn hos Christian Thomæsen og Elen Johanna Erichsdtr.. Det er Ane Lavina Larsdtr. jeg lurer om er søster til Lavina Johanna.Vi kan dermed ikke med sikkerhet si at det er Lars Pedersen, Balsnes, som er far til Lavina Johanna. Vi kan heller ikke foreløpig si med sikkerhet at Lars og Martha var søsken. Det står forresten ett stedsnavn etter Martha Pedersen, ved vielses innføringen ???.Vi kan heller ikke med sikkerhet si at det er Lavina Johanna som blir g.m. Ole Peter Møller, på Mjelde. Alle andre steder Lavina Johanna er omtalt (innskrevet) bruker hun begge navnene, bare ikke ved innføringen ved vielsen!!!Men totalt sett, så heller teorien i retning av at det er rett Lavina som er funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Ole Møller Petersen som Hilmar Strand har funnet innflyttet til Tromsø i 1827 er uten tvil interssant. Han er døpt i Tranøy 1789: LenkeDet er altså snakk om uekte tvillinger, døpt Ole Møller og Anne Martha. Foreldre er enkemann Peter Hansen fra Nordstrøm og moren er Pernille Olsdatter tjenende i Nordstrøm. Eneste som er ikke stemmer med denne Ole er at han ikke er døpt Ole Peter. Forklaringen kan være så enkel som at han selv har valgt å bruke Møller som etternavn (ikke uvanlig på den tiden at barna fikk litt 'finere' mellonavn som de så begynte å bruke som etternavn), og i den forbindelsen kan patronymikonet Petersen ha blitt gjort om til Peter.Bernt, ja det går litt fort i svingene av og til. Den viktigste grunnen til at jeg tror det er snakk om samme Lavina, er ganske enkelt at Lavina Johanna Larsdatter er et svært sjeldent navn, at du skulle finne to stykker i samme området er svært lite sannsynlig. Der er en liten ting til som forbinder Lavina som gifter seg i 1827 med Lars Pedersens Lavina, og det er at forlover i 1827 er Ole Andreas Larsen, Balsnes. Dette er ganske sikkert Lars Pedersens ektefødte sønn, og følgelig halvbror til Lavina.Hva angår Ane Lavina f. 1798, så kan jeg ikke finne hennes dåp heller (du er jo spesialist på å finne personer som er vanskelig å plassere:) Kan iallefall ikke se at hun er døpt i Tromsø eller Lenvik.Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Dette er noen av mine aner og når jeg ikke klarer å finne løsningene selv, søker jeg hjelp. Det er nok ikke så mye at jeg er ekspert på å finne personer som er vanskelig å plassere. Så er det at jeg arbeider ut fra teorier og forsøker å dokumentere funnene på best mulig måte.Så nå ser det ut for at jeg har en god del å arbeide med, ut fra den infoen jeg har fått så langt.Både innlegg 10 og 12 har mye interesang info som må arbeides videre med.PS. Lavina Johanna's uekte datter er gift med en av mine andre aner. Hun døde 36 år gammel i Mefjordbotten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Ser at Ane Marta Jørgensdatter ikke var gift med Lars Pedersen men derimot Jon Kristian Eriksen på Balsnes. I 1801 er Jon Kristian gift på ny med Ingeborg Kristensdatter.Lars Pedersen og Marta Pedersdatter er også vanskelig å plassere, men ved vielsen til Marta i 1789 oppgis det at hun er fra Errechjorden (som antagelig er Eriksjord i dagens språkdrakt). Det finnes en Eriksjord ca 10 km sør for Tromsdalen (like før Ramfjordnes) men om det er denne gården det er snakk om, er vanskelig å si for sikkert.Her er dåpen til tre av barna til Lars:Johan Andreas (1789): [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=67685>LenkeMarta (1791): LenkeHans Peder (1794):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Legdsrulle fra 1804 viser at Lars Pedersen på Balsnes er født i Sverige, så det forklarer jo hvorfor han ikke finnes døpt i Tromsø-området (og familien i Måsvik er bare å glemme):LenkeOdd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Mener det også er en plass ute i Kaldfjorden på Kvaløya som heter Eriksjord og Måsvik ligger på sørenden av Rebbenesøya, tilhørende Tromsø kommune. Måsvik var underlagt 'Tromsø-prestene'.Den familien du har listet opp fra Måsvik 'Passer jo' her har du jo Lars 16 år og Martha 14 år!!! Ellen kan jo være eldre og flyttet ut eller ikke født enda i 69!Mener å tro at vi har funnet de vi har lett etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Lars Pedersen var antakelig gift når han kom til Tromsø-området og følgelig finnes ingen vielse i kirkebøker for Tromsø. Det blir dermed ikke så enkelt å finne ut hva kona hans het.Enkemann Lars Pedersen og enken Ane Maria Hansdatter Balsnes gifter seg i Nov 1801. Forlovere er Peder Christophersen og Elias Larsen: Lenke Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

1801 i Strømmen: Lavina Johanna Larsdatter 1 år gammel og Ane Lavina Larsdatter 3 år gammel. Jeg skal prøve å kartlegge disse to. I slutten av 1770 årene kom det to brødre Peder og Elias Michelsen til Bentsjorda i Troms. De var kvener og født i Sverige (Finland var da en del av Sverige). På Bentsjorda residerte Proprietær Moursund, så Bentsjorda var da en viktig plass i Midt-Troms. Proprietæren var forresten selv leilending under Presten! Peder var gift med Martha Larsdatter. Elias giftet seg i 1778 med Anne Catharina Hansdatter (i 1801 står det Hanna Catharina Pettersdatter!). Elias hadde vært gift før. Peder ble husmann med jord på Eriksjorda, det senere Vikran, mens Elias ble husmann med jord på Ryøya, hvor Universitetet i dag har moskusfarm. Peder døde 77 år gammel i 1793. Hans sønn Elias overtok da hjemplassen. Elias hadde giftet seg i 1788 med Hedvig Kristina Pedersdatter fra Buvika. Begge familien forlot Bentsjorda i 1811 og flyttet til Tromsø. Så Hviteberg (Kvitberg): Ole Hansen var født på Sør-Mjelde i 1757. Han giftet seg i 1789 med Martha Pedersdatter fra husmannsplassen Eriksjord. Hun var datter av Peder Michelsen. Kvitberg var en husmannsplass som Ole ryddet. Det er litt uklart om plassen lå under leiemålet til gården Strømsbukt eller Skognes (Nord-Mjelde). Men da Ole gav opp plassen og på sine gamle dager og flyttet til Tromsø, fikk han kår. Plassen ble skyldlagt og Sognepresten bygslet den bort. Ole og Martha hadde ingen barn, men mange fosterbarn vokste opp hos dem. Lavina Johanna Larsdatter var 1 år gammel i 1801, pleiebarn og Marthas brordatter. På en av nabogårdene satt husmann Nils Danielsen som var gift med Elen Pedersdatter. Hun var sannsynligvis en søster av Martha. På en av de andre nabogårdene hos Christian Thomasen finner vi den 3 år gamle Ane Lavina Larsdatter som fosterbarn. Disse to barna var ikke søsken! 6. søndag etter Påske i 1799 døpte Lars Andersen fra Bentsjorda og Karen Danielsdatter fra Strømsbukta (Strømmen) et uekte pikebarn som var født 23. februar i 1799. Men det står ikke navn på barnet! Fadderne var fra Strømmen: Nils Danielsen, Nils Eriksen, Elen Pederdatter, Maren Andersdatter og Aasel Danielsdatter. Jeg vil tro at dette er Ane Lavina Larsdatter. Så til Balsnes: Lars Pedersen var kven og født i Sverige omkring 1755-59. Han giftet seg i 1784 med enke Johanna Olsdatter. Hun hadde bare vært gift i ett år, og ingen barn fra det ekteskapet vokste opp. Johanna satt på bruket med løpenr. 204, og det var nabogården til Eriksjorda! Vi har regnet med at Lars og Johanna hadde seks barn, men de to eldste døde små. Johanna døde 44 år gammel i 1801, og samme året giftet Lars seg med enke Ane Maria Hansdatter. Hun var da ca. 50 år gammel, så de fikk ingen barn. Da Johanna døde i 1801, ble boet registret 3. august samme året. Det var et solid bo. Men av en eller annen grunn ble ikke boet avsluttet før i 1805. Da nevnes enkemannen Lars og barna: Johan Andreas født i 1789, Martha 1791, Hans Peder 1794, Ole Andreas 1796, og så kommer, nesten som en tilføyelse: en datter Lavina Larsdatter 1 år gammel (boet reg. 1801!). Her har vi Lavina Johanna (etter moren) Larsdatter, som er hos sin moster Martha på Kvirberg. Så Martha Pedersdatter og Lars Pedersen var søsken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

(innlegg 20) Dette er fantastisk, Alvin, Det er jo så avklarende som det kan bli!Det er bare en ting jeg stusser litt på og det er at du skriver helt til slutt 'Her har vi Lavina Johanna (etter moren) Larsdatter, som er hos sin moster Martha på Kvirberg' Moster: Er ikke det 'mors søster'? Er dette bare en feilskriving fra den som registrerte boet i 1801, at det skal være 'faster'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Jeg kan nevne at Lavina Johanna var hos Ole og Martha også i 1815 (Siele=Register). Hennes fire eldre søsken var derimot hos faren og stemoren på Balsnes. Broren Johan Andreas var 'krøpling', og han døde i 1816. Jeg har ikke funnet Ane Lavina konfirmert. Hennes fosterforeldre blir borte fra Strømmen mellom 1811 oh 1815..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Anser denne saken for endelig oppklart og vil derfor rette en stor takk til Dere alle tre som har vært med i denne debatten, uten dere hadde jeg fortsatt sittet å gruble. Dette parret (Ole Møller og Lavina Larsdtr.)har vært ett 'problem' i flere år, da jeg ikke har klart å dokumentere informasjonen som har kommet fram! Nå, har jeg endelig kunnet dokumentere opplysninger, også med bakgrunn i, Skannede Kirkebøker.Derfor vil jeg igjen si 'Takk for hjelpen til Dere alle tre' Mvh. Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.