Gå til innhold
Arkivverket

[#53665] Hjelp til å tyde tekst ved vigsel, 1805


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
LenkeParet står i lysningslisten 3. desember, og er viet 13. desember. Og av en eller annen grunn er de behørig omtalt nederst på siden. Kan noen hjelpe meg å tyde teksten?Jeg ser paret har undertegnet med påholden penn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg har fått med det meste: Aar 1806 den 25 Januar indfandt de til Kopulation indskrevne Ungkarl Peder Eriksen og Enken Marthe Hansdatter sig i mit Slotspræst Pavels Huus, og erklærede da bemeldte Peder Eriksen at han fandt sig befriet til at ophæve denne Forbindelse, og da han paa ingen Maade kunde overtales til at vedblive den, saa, endskjøndt hun? erklærede sig endnu villig til at indgaa, maatte den og, som en Pagt, hvortil begge Parter Skammelig …, erklæres og offentligen bekjendt giøres at være ophævet. … underskrives af VedkommendePeder Eriksen, Marthe Hansdatter, samt til vitterlighed af Pavels og Hans Torkildsen Carl Danielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Nei, de ble ikke viet. I rubrikken for vielsesdato står det 0.Tilføyelser til Vigdis' tolkning: ...han fandt sig beføiet til at ophæve......maatte den dog, som en Pagt......hvortil begge Parters Samtykke er fornøden, erklæres..Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Aha! Takk begge to.Jeg antok at krusedullen under 13. desember skulle bety ditto. Men da ble det altså lyst for dem 3. desember, og så trakk han seg.Jeg trodde jeg var kommet over vigselen til denne Peder Erichsen Grav: Lenke Se innlegg 6 og utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk for innspill, Geir!Men jeg finner ikke vigselen i 1802? Hvor fant du den? Slottskirken - det er Akershus slottsmenighet, ikkesant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Vent litt, her var det noe, midt på venstre side. Lyst 6. juni, men igjen står det noe i copuleret-feltet. Men hva?LenkeEtter opplysningene i lenken referert til i innlegg 5 herover, skulle han ha giftet seg med Marthe i 1802. Men dette ble ikke noe av etter at han havnet i en farskapssak. Ubegrunnet viste det seg et par år seinere, men da var Marte gift. Problemet løste seg til beste for alle parter da Marthe alt etter ett års barnløst ekteskap ble enke og kunne gifte seg med sin store kjærlighet i 1805.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nå hadde jeg ikke sett i klokkerboken (i ministerialboken er ingen overstrykninger). Og Peder Grav og Marthe Iversdatter (ikke Hansdatter) får den ektefødte datteren Elisabeth døpt i Slottskirken 19.07.1805.Som dere sikkert vet var Peder Erichsen Grav tidligere slave på 'visse år'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Og endelig, forlovererklæringene undertegnet 04.12.1805 omtaler avskjediget soldat Peder Erichsen og underoffisersenken Marthe Hansdatter hvis avdøde mann forlengst er død. Vitner var forresten Erich Gulbrandsen og Peder Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

PS. Du finner Marthe Iversdatter på Ryen (eie) ved FT 01.02.1801, at hun er den rette går frem av forlovererklæringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk for iherdig innsats!Takk for hjelp til å utelukke paret i desember 1805.Men når var Peder Erichsen Grav og Marthe Larsdtr/Iversen gift. Etter lysningen 6.6.1802 (vigselen som utgikk pga farskapssaken) og før den ektefødte datteren Elisabeth døpes 19.07.1805, forstår jeg, men vigselen finner jeg ikke i Slottskirken.Forlovererklæringene som peker på Marthe Iverstdr. Ryeneie, hvor finner jeg dem? Godt bevart i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk, Else!Her er samme vigsel i klokkerboken for Aker: LenkeKan en da anta at vigselen ble feilskrevet i klokkerbok for Garnisonsmenigheten - og korrekt skrevet i klokkerbok for Aker? At de faktisk ble gift i 1802 - i motsetning hva 'historien' i innlegg 9, fortalte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Forlovererklæring for Lars Iversen og Ane Pedersdtr. Ryen, som heller ikke den sier noe om Lars Iversen og Marthe Iversdtr. opphav: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7712&idx_id=7712&uid=ny&idx_side=-17>LenkeDa avslutter jeg i denne - og fortsetter her, så det ikke blir to tråder med samme tema - denne utviklet seg jo raskt videre fra kirkeboktyding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.