Gå til innhold
Arkivverket

[#53672] Petter Hjalmar Persson fra Sverige til Egersund


Gjest Tove H. Rivelsrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove H. Rivelsrud

Petter ble født ca 1882 i Tärendö i Norrbotten i Sverige av foreldre Per Ersson Särkimukka og Maria Johansdotter Olli. Hans far utvandret til Amerika og døde der, mens Per utvandret til Egersund i Norge og stiftet familie. Er det noen som har videre opplysninger om Petter? Han var søskenbarn av en av mine oldefedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Tove. Vet du spurte om Petter.Fant dette om de andre søskene. Johansson f. Persdotter Serkinvukka, Maria ErikaKuoka VuollerimDöd 25/11 1949.Kyrkobokförd i Jokkmokks kbfd (Norrbottens län, Lappland).Född 20/11 1874 i Tärendö (Norrbottens län, Norrbotten).Änka/änkling (26/9 1931). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Jokkmokk, Jokkmokks kn (Norrbottens län, Lappland) Vuollerim, Jokkmokks kn (Norrbottens län, Lappland)Födelseförsamling i källan: Tärendö (Norrbottens län)Källor: DB, FSJohansson f. Petersson, Hulda MariaStorberget 6:5Död 31/3 1959.Kyrkobokförd i Hakkas kbfd, Gällivare kn (Norrbottens län, Lappland).Född 25/1 1887 i Tärendö (Norrbottens län, Norrbotten).Gift kvinna (6/7 1912). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Hakkas, Gällivare kn (Norrbottens län, Lappland)Födelseförsamling i källan: Tärendö (Norrbottens län)Källor: DB, FS / DOR 52-60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Persson Särkimukka, IsakLantmätaren 12Död 9/7 1961.Kyrkobokförd i Gällivare kbfd, Gällivare kn (Norrbottens län, Lappland).Född 15/10 1879 i Tärendö (Norrbottens län, Norrbotten).Gift man (1/11 1919). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Gällivare, Gällivare kn (Norrbottens län, Lappland)Födelseförsamling i källan: Tärendö (Norrbottens län)Källor: DB, FS / DOR 61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Särkimukka, Ingrid Kajsa PerssonNorksa Vägen 1A 972 00 Gällivare (Boendeadress 1 nov 1970)Död 6/5 1973.Kyrkobokförd (1967) i Gällivare kbfd, Gällivare kn (Norrbottens län, Lappland). Mantalsskriven (1967) på samma ort.Född 12/8 1896 i Gällivare (Norrbottens län, Lappland).Änka (9/7 1961). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Gällivare, Gällivare kn (Norrbottens län, Lappland)Födelseförsamling i källan: GÄLLIVARE (Norrbottens län)Källor: MTL 71 / RTB 73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Står om dem på røtter her er en kopiHej! Jag har läst om min morfars släkt här.Han hette Petter Hjalmar född 1882 son till Per Särkimukka och Maria Johansdotter Olli.Irma Ridbäck har sett när Per reste till Amerika och lämnade hustru och fem barn kvar i Tärendö. Är det någon som vet om han återvände? Enligt Gunvor Hjärtström hade Per åtta syskon. Vad hette de? Jag har hittat två (om det nu är rätt) Karl Isak Eriksson Särkimukka född 11/7 1831 och Olof Ersson född 1833. Tacksam för svar! Min morfar flyttade till Egersund i södra Norge och bildade familj där Hälsningar Anita Lundström e-post:anita.lundstrom@ludvika.seAv Erik Kuoksu – tisdag den 24 maj 2005 kl. 16.16: [Ändra]Till de som är intresserade av släkten Särkimukka:En början till antavla för syskonen Särkimukka finns under: Anbytarforum: Länder: Norge: Fylke: Troms: Lyngen - - -Till Mats Hedell:Jag har gjort en utredning av släkten Kyrö från Pello, vilken denne Olof tillhör. En ny upplaga av denna släktutredning (3:e upplagan) kom ut i våras (se vidare min hemsida: hem.passagen.se/kuoksu).Olofs hustru Margareta (Greta) Persdotter, verkar ha varit dotter till Per Persson Juhonpieti-Juntti och Sofia Eriksdotter i SattajärviMVHErik Kuoksu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove H. Rivelsrud

Takk Hanne i Horten! Det var jo flott å få med de andre søsknene også! Resten av den nærmeste slekten (jeg er etterkommer av Isak Eriksson Särkimukka)har jeg 'koll' på, tror jeg. Nå venter jeg spent å om noen har noe om Petter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.