Gå til innhold
Arkivverket

[#53676] Ola Olsen Dynge , Lesteberg i Krødsherad


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Ola Olsen var gift med Siri Torsdatter , enke fra Noreeiet i følge Krødsheradboka 1 side 328.De skulle ikke ha noen barn, men han hadde en sønn utenfor ekteskapet. Det står i Krødsheradboka at denne Knut skulle ha vært gift med Mari Jonsdatter, noe jeg synes er litt merkelig. Jeg har en annen kvinne her. I følge den samme boka så kan det tyde på at faren til Ola Olsen kom fra Valdres.Har noen sett på dette skifte av 1761?Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Hei TormodOla Olsen Dynge er min 5. tippoldefar. Jeg har også at han var gift med Siri Torsdatter og at de hadde en sønn Knut Olsen Grimili. Knut var gift med Mari Jonsdatter og de hadde ifølge mine opplysninger 5 barn.Mvh Else Granum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Her er det noe galt. Jeg holder på å undersøke hva.På side 328 i Krødsherad 1, står det at Ola Olsen og Siri Torsdatter ikke hadde noen felles barn. Men Ola hadde en sønn utenfor ekteskapet; Knut Olsen . Grimeli. Det står videre at han skulle ha vært gift med Mari Jonsdatter. Det var skifte etter Ola Olsen i 1761.Samme året kjøpte Knut Olsen deler av søre Bjøre , helst Grimelibraaten, for 129 rd.Denne Knut ble gift i 1752 med Kjersti Gunarsdatter. De får 5 barn. Anders eldst 1752 mens Mari var yngst 1764.Knut dør og det blir skifte i 1773. Kjersti selger deler av Grimelibraaten til sin eldste sønn i 1782.En av deres døtre er en av mine aner: Sigrid som giftet seg med Halvor Engebretsen, Weengaard, Skinnes , stadig i Krødsherad.Forfatteren av Krødsheradbøkene har gjordt en fin jobb, men som de fleste andre bøker finnes det feil. Jeg har videre 1765 skattelistene her hjemme. Ingen andre enn denne Knut Olsen bor på Bjøre da, sammen med Kjersti Gunnarsdatter.Det er heller ikke registrert andre Knut Olsen'er i den samme skattetellingen.Med vennlig hilsen Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Hei igjen.Det er lenge siden jeg har 'arbeidet' med denne delen av familien, men det ser ut som jeg har mine opplysninger fra bygdeboka. Må nok ta en tur til Riksarkivet for kontroll.Hilsen Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Jeg får vite om hva som står i skifte fra 1761 i løpet av uken. Antar at det vil være oppklarende.Jeg vil skrive inn hva jeg fant her, men om det er andre som sitter med fasiten, så er det bare å skrive det inn.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Det kan se ut til at navnene deroppe på Grimeliskogen er blitt noe forvekslet under arbeidet med boka. Den Knut Olsen som var gm. Mari Jonsd. var f. i Vestgrimeli. Han var nok sønn til Ole Kristensen Skinnemoen fra Sigdal. Det var skifte etter Mari i 1742. Knut ble gift att med Kjersti Larsd. Hun døde i 1750 uten livsarvinger. Knut solgte Vestgrimeli i 1750. Derfor er det ikke sikkert du finner han i Bjøre i 1765, hvis han levde da. Side 294 og 276.Anders Knutsen Østre Grimeli eller Framgrimeli var gm. Siri Torsd. De hadde ingen barn. Det var skifte etter han i 1751 og her skriver Mørch: 'Siri ble vel g 2 g. m.Ola Olsen i Dynge. side 296 - 297Videre på side 297 Fra 1761 var det sjøleier her. Knut Olsen kjøpte da Grimeli av Søre Bjøre. 'Denne knut var en slegfred sønn av Ola Olsen Dynge som døde i 1761'. Han var g.ca 1752 m. Kjersti Gunnarsd.Dette er ikke den samme knut som var g. m. Mari Jonsd. og trolig er han yngere.M.v.h. Olav Åge Strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Dette var meget nyttig informasjon.'Min' Knut Olsen som det var skifte etter i 1773 bekreftes herved, at det må ha vært det uægte barnet til Ola Olsen,Dynge.Takk skal du ha!!Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Håper også å finne moren til Knut. Det finnes vel feil og magler i de fleste bøker, spesielt om man hadde et lappesystem , som det kan tyde man brukte her. Feil lapp til feil sted,- da blir det fort galt.Jeg får rede på skifte i løpet av noen dager, vil da skrive aktuell info ned her.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Vet du nonlunde når Knut var født og vet du om han kan ha vært dragon?I 1731 måtte to jenter i Krødsherad skrifte;St. Michelsd. og 2de følgende dage Xherett Barbro Heliesd. og Ane Andersd. som begge udlagde Knud Olsøn Dragon.Barna het Sissel og Tåran. Jeg vet ikke om det har noe med dette å Gjøre.Mvh Olav Åge Strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Du jobber godt.Knut Olsen er nok enten født i perioden før 1722 eller i 1727.Knut Olsen dukket opp på skiftestua og la frem sin sak , etter at faren Ole Olsen, Dynge var død. Skifte 1761.Han var godt kjent av resten av familien, da han hadde bodd hos faren i 15 år. Det tyder på at moren døde umiddelbart etter Knut's fødsel, i hvertfall ganske snart.Jeg skal sjekke ut ett par emner fra 1727.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tormod Thoresen

Knut var nok ikke født i 1727. Hun som da fikk et uægte barn, med Ole Olsen som far, døde ikke ganske umiddelbart. Jeg er rimelig sikker på at moren til Knut Olsen må ha forulykket ganske umiddelbart etter at Knut var født.Det var yderst sjelden at faren tok å huset sitt uægte barn i minimum 15 år.Dårlig gjordt , men slik er nok historien.Hans arv etter faren ble lik en fuldbrors lodd. Så 1720 - 1721 er nok året han ble født.Faren Ole Olsen ble født i Krødsherad ca. 1700-1702.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.