Gå til innhold
Arkivverket

[#53677] Bygdebok for Askvoll?


Gjest Monica Brandsøy Lystad
 Del

Recommended Posts

Gjest Monica Brandsøy Lystad

Fra en lokalavis har jeg fått tilgang på et gammelt slektsbilde. Det skal være tatt på Klokkergården i Askvoll og viser lærer og kirkesanger Lasse Pedersen med deler av sin familie.Ifølge avisen fikk Lasse tilsammen 10 barn i 2 ulike ekteskap. Jeg har lykkes å finne 9 av dem, deriblant 2 barn som dør tidlig.Mer informasjon om Lasse Pedersen finnes i debattnr:48447 og informasjon om hans mor(min tipp-tipp oldemor) finnes i debattnr:48456.Jeg lurer på om noen med tilgang på bygdebok for Askvoll kan sjekke om det står noe om familien der. Jeg er også veldig interessert i flere bilder av familien.

bilete3685.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Lasse Pedersen omtales i bind IIA s. 274 under prestegarden i Askvoll. Også der har han ni barn. Men der har han datteren Mari Jakobine født og død 1889 og sønnen Leiv Johan er ikke nevnt. Bygdeboken har noen opplysninger om lagnaden til barna. Er du interessert i disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica Brandsøy Lystad

Takk for hjelp Terje!Jeg er veldig interessert i det som måtte stå om lagnaden til barna hans, og eventuell annen info om familien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Sofie Lovise ble i følge bygdeboken gift med A. K. Thune fra Balestrand og de bosatte seg i Balestrand.Gerda Magrete (eller Marie) ble gift 1901 med Ole Johannesson Askevoll f. 1875 på Øvre Askvoll. De bosatte seg på Øvre Askvoll og fikk syv barn. Gerda døde 1968 og Ole 1969.Ida ble gift 1914 med reiseinspektør Bernt Martin Karlsen født 1890 i Haus. I 1920 flyttet de til Haus og senere til Bergen. Bygdeboken har seks barn for dette ekteparet.Sigvald Georg bosatte seg i Drammen.Øllegaar Jenny ble gift 1908 med snekker Olaf Peder Gjertson Haugen født 1886 i Nordfjordeid. De bosatte seg først på Stang i Askvoll, men flyttet i 1922 til Bergen. Bygdeboken har syv barn født før de flyttet.Jens Martin ble gift 1912 med Larsine Rasmusdtr. Fjellestad fra Florø. De sbosatte seg i Bergen og bugdeboken har ikke flere opplysninger om familien.Marius Sevrin som døde i 1900 har referanse til Øvre Askvoll, og på den referansen finnes omtale av broren Leif Johan. Han ble gift 1928 med Gina Amanda Johannesdtr. Helleset født 1902 i USA og død 1959 i Askvoll. Faren hennes var fra Ringstad i Askvoll og moren fra Fjell i Midthordland. Bygdeboken har tre barn for denne familien som alle ble bosatt rundt Bergen.Else Marie ble gift 1933 med handelsstyrer Martin Gjertson Skarstein født 1891 på Røyset i Askvoll. De bosatte seg på Røyset og fikk fire barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica Brandsøy Lystad

Dette var over all forventning, tusen takk Terje!Else Marie har jeg ikke registrert, står det noe om når hun er født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica Brandsøy Lystad

Takk igjen!Det har ikke lykkes meg å finne dåpen til Else Marie i kirkebøker for Askvoll. Men såvidt jeg vet jobbet Lasse senere som inspektør i Gjensidige og hadde ansvar for området fra Karmøy til Stadt. Sånn sett er det kanskje en mulighet for at Else ikke ble født i Askvoll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica Brandsøy Lystad

Takk for hjelp Johan! Født i Bergen og utenfor ekteskap forklarer jo hvorfor jeg ikke fant henne i kirkebøker for Askvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.