Gå til innhold
Arkivverket

[#53679] Adolf Hansen fra Elverum


Gjest Eva Lillian Vedahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Lillian Vedahl

Jeg leter etter anene til Adolf Hansen f. 19.04.1817 på Elverum. Faren var Hans Knutsen og moren var Marhe Knutsen. Har en mistanke at slekten kan komme fra Trysil, siden to av fadderene bodde der i 1801. Det var Berger Knutsen og Siri Olsdatter. Berger er sikkert bror av Hans, siden det ikke var så mange Berger Knutsen i området i 1801.Ved dåpen så det ut som de bodde på gården Lindberget i Elverum. Er det noen som kjenner til denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Er dette muligens den Hans Knudsen som er enkemand her i 1801 tellingen i Elverum, som senere blir far til Adolf Hansen? LenkeFinner ikke dåpen i farten i kirkebøkene for Elverum, men det har du vel funnet siden du nevner faddere?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da ser jeg at Berit og jeg vel har funnet samme opplysning i forskjellige kilder.Spørs om ikke den oppgitte fødselsdato 1817 er feil??Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Og da er vel kanskje dette Marthe i 1801 LenkeJeg ser det står bostedene Kulbond og Kiernet da de blir gift. Kanskje Kulbond er en plass u/Hofsløkken og Kiernet en plass u/Strand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AE Ferner

Berger Knutsen og Siri Olsdtr. bodde i folketellingen for 1801 i Nordre Osvik, Nordre Osen, Åmot (tilhørte den gang til Trysil). Iflg. Nordre Osens nye bygdebok var Berger fra Brattberget, Elverum f. 1765, og Siri fra Nordre Aaset, Åmot f. 1772. De ble gift 2/11 1792. Datteren Valborg kom til Brattberget/Lindberget i Elverum. Mvh Anne Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Lillian Vedahl

Takk for svar. Tror du det stemmer at Hans og Berger er brødre? Det stemmer jo med faddere og Berger er ji ikke så vanlig navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elise Ferner

Nå har jeg finmyst i kirkebøker og bygdebøker, og joda det stemmer, Hans og Berger var brødre, begge er født på Herstad i Hernes, Elverum. Foreldrene er Knut Hansen fra Svanåsen, og Berte Bergersdtr. fra Skavhaugen i Elverum. Hans' sønn Adolf ble født 04.04.1807, dpt. 12.04.1807. Mvh Anne Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.