Gå til innhold
Arkivverket

[#53686] Trenger hjelp til tyding!


Gjest Geir Woll
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Woll

Gjelder nr. 32 nest øverst Lars LenkeHva er gateadressen? Er det Tromsøg 22 eller ...?Hva står det under faddere:linje 1: mellom E. Olsen og T. Larsen?linje 2: står det ''kone Hansine Olsen, pike Anne Haug'' eller ....?Videre: Hjemmedøpt af ? ? . Tilstede konene Emilie Andersen og Anni Svensen. Viede i Ø Aker 1878 (4. ?).Forøvrig er vielsen 17. nov 1878 i østre Aker (ekteparet er da bosatt i Smedgade 9).Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg prøver meg, og leser adressen som Tromsøg 22, E. Olsen var 'Murarbejder', og T. Larsen 'do', altså samme yrke. Jeg leser 'Kone Hansine Olsen, Pige Anne Haug'. Jeg er usikker på lesemåten av navnet på hjemmedøperen, men gjetter på Sigurd Thorsen. Parentesen etter vielsen synes å fortelle (4de B.), som jeg antar er 4. borgerlig vigde par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg vil heller tro at anmerkningen i parentes betyr at Lars var ekteparets 4. barn. Foreldrene ble , som Geir sier, viet i Østre Aker 17.11.1878. Altså ikke borgerlig vielse.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Takk for hjelpen til Yngve og Else!Jeg tror at jeg må si meg enig med Else vedr. (4de B.) - det er nok parets 4.de barn. Jeg har funnet 3 barn - f. 1879, 1881 og 1887. Leter etter det 3.dje-fødte mellom 81-87.Forøvrig ser jeg også på lenka at det på andre står tilsvarende parenteser med tall i - så det er nok det at denne presten bemerker dette når man har f.eks. 2 barn eller flere.Det eneste jeg nå er litt usikker på, som du Yngve, er navnet på hjemmedøperen!Tar gjerne i mot innspill vedr. tolkninger av navnet!Igjen takk for hjelpen!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg ser at andre i samme kirkebok er oppgitt å være hjemmedøpt av 'Sogneprest Thrap'. Lurer på om det ikke er det som står her også, 'S.prest Thrap'.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Takk for hjelpen, Else og Vigdis!Jeg er enig med dere at det er 'S.prest Thrap' - bladde litt frem og tilbake jeg også og så noe som var mer leselig vedr. hjemmedåp på andre barn!Da er nok ''hjemmdøperen'' Daniel (Smith) Thrap f. i Aker og som oppholder seg i Bergen ved FT1865 og FT1875 - da oppført som personelkapellan!Da skulle vel alt være tydet - takk for hjelpen!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.