Gå til innhold
Arkivverket

[#53689] Kirkegårds graver med nr og gravplass


Gjest Knut Reidar Dovland
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Reidar Dovland

Igår oppdaget jeg ting jeg aldri har sett før. Går du inn på kvasir på startsiden og skriver foreksempel Honoratus Bonnevie Christie og klikker på søk kommer du inn i programmet. Den første linken som heter DIS-Aust-Agder klikker du på og da kommer alle gravstenene med navn på de som ligger der + felt + rad + stein, etternavn og fornavn, dato når født og død. Tenk om det kunne ha blitt slik for resten av landet. Prøv, håper på tilbakemelding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Dovland

Det kan jeg ikke tenke meg har noe å si hvilke pc eller oppsett du har.Sender du meg en e-mail på den vanlige email adr kan jeg prøve å hjepe deg. Men vet ikke om jeg får det til.mvh Knut Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Har aldri hatt noen problemer med å få opp DIS gravminner - og bare for å si det; så er det denne databasen dere får om dere gjør søket som er nevnt i innlegg 1, selv om Knut Reidar Dovland tydeligvis mener noe annet (innlegg 3). Et kjempebra tiltak og en svært god hjelp når det gjelder nyere dødsfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Dovland

Følg med Anna. Jeg mener da ikke noe spesielt . jeg bruker også denne databasen mye. Noen finner jeg og noen ikke, hvorfor jeg ikke finner vet jeg ikke når jeg vet med sikkerhet at dei ligger der hvor jeg søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Kanskje grunnen til at du ikke finner de du søker er at DIS ikke har mottatt listene fra angjeldende kirkeverge enda. Det er mange kirkegårder som mangler. Etterhvert vil det også komme bilder til disse listene, dette arbeidet er i full gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Grunnen til at det er umulig å finne enkelte navn, kan jo også være at festetiden er gått ut (dvs. at gravfestet ikke er fornyet etter de første 20 årene). Graven kan da være slettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En liten tilføyelse til innlegg 10: Jeg har sannsynligvis nettopp vært ute for et slikt tilfelle. En person jeg kjente ble gravlagt i 1970, og jeg vet nøyaktig hvor graven lå (den var der inntil for få år siden). Denne graven er nå antakelig slettet, og personens navn forekommer ikke i gravregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Treff

Det er riktig som Oddbjørn skriver.I tillegg kan det opplyses at navnelistene i utgangspunktet stort sett kun inneholder når vedkommende ble gravlagt, dato og år.Medlemmer av DIS og andre frivillige arbeider kontinuerlig med fotografering og registrering av data fra gravsteinene. Vi får da oppdaterte registre med født og død dato og år, samt minnetekster og eventuelle andre opplystninger.Dette er imidlertid et meget stort prosjekt som nødvendigvis tar tid.Her i Sandefjord ble foto og oppdaterte registre for Sandefjord kirke lagt ut på DIS gravminner i sommer. Arbeidet med Sandar kirke har startet nå i høst. Vi er seks personer som arbeider med dette men vil ikke få prosjektet ferdig før sent våren 2008. I tillegg arbeider to personer med Ekeberg. Navneregisteret for Sandar og Ekeberg inneholder henholdsvis 6800 og litt over 5000 navn. Etter dette har vi Nybo gravlund med mellom 8 og 9000 navn igjen.Dette som litt opplysning om omfanget av prosjektet.Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Det er klart at det lett kan være mangler og feil, men jeg er sikker på at de som står for dette tiltaket også vil være glade for tilleggsopplysninger.Det er mange kirkegårder og mange gravsteder og dette er en kjempedugnad som er iverksatt. Det trenges sikkert flere aktive hender for dette rundt omkring i landet. Vi andre får vente og smøre oss med tolmodighet.Erfaring jeg selv har, er at selv ikke registrerne fra Kirkevergen er riktige.Men størte innsatsen er nok at en ønsker at flere bidrar til både registrering og fotografering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Jeg har gjort den samme erfaring som deg, Otto. Det er en god del feil i registrene til kirkevergen, ofte er det også lite med opplysninger som er registrert. Men det er også mye feil i avskriften av gravstøttene. Dessuten har jeg flere ganger registrert at det ikke er overensstemmelse mellom gravstøtte og kirkebok når det gjelder fødselsdato og fødselsår. Moralen må være her som ellers, ta aldri for gitt at sekundærkildene stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.