Gå til innhold
Arkivverket

[#53694] Kongsberg - Handler og/eller Händler og hvor kommer det fra?


Gjest Tore Næss
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Næss

Jeg ble interessert i bakgrunnen for dette på grunn av min tippoldemor Jacobea Johansdatter Handler eller Händler (1812-1901).I første omgang er jeg ikke sikker på om det skal være a eller ä. I de digitaliserte tellingene finnes det flere både i 1865 og i 1900 med etternavnet Handler på Kongsberg, men er det blitt til ren a av tekniske grunner? Hva sier originallistene?I kirkebøkene finner man hos mine aner en mer eller mindre tydelig krøllstrek over a’en. Det synes å være først i moderne tid at det har blitt skrevet med ä. Blant annet sier den kjente filosofen Lars Fredrik Händler Svendsen i et intervju med Aftenposten den 27/10-2001 at han er ”oppkalt etter en tysk gruveinspektør (Fredrik Händler) på Kongsberg”. Men jeg undres på om dette er riktig?Første gang jeg finner Handler i min anerekke er hos Ole Halvors. Det antas å være han som blir døpt i Hedenstad kirke som Halvor Strenges sønn den 30. september 1725, men det er ikke bekreftet. Strenge er en gård i Øvre Sandsvær, nå Kongsberg. Bildene nedenfor er fra Kongsberg.Den 2. desember 1747 gifter han seg med Cathrine Marie Augustinusdatter. Bare 2 ½ år senere, 20. mars 1750, dør hun: Dette er første gangen Handler, med krøllstrek over a’en forekommer. Senere, gjennom 2 generasjoner, fram til min tippoldemor skrives navnet på samme måten. Noen som kjenner opphavet til dette?

bilete3691.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei, Tore. Navnet skal opprinnelig ha vært Hännel. Georg Hännel kom fra 'Kursachsen' 1630. Hans Hännel kom fra samme sted 1632. Heinrich Hännel kom fra ukjent sted 1632. Sistnevnte fikk sønnene Christoff f. ca. 1635, Tobias f. ca. 1641, og Johannes f. ca. 1643, og skal ha etterslekt på Kongsberg. Senere ble navnet sikkert skrevet på mange måter, alt etter hvordan skriveren oppfattet det. mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Hei Bjørg,Nå hadde jeg nesten gitt opp håpet om at noen ville reagere på innlegget mitt.Dette var nye opplysninger for meg. Hva er kilden til disse opplysningene?Hva med den tyske gruveinspektøren Fredrik Händler som filosofen påberoper seg. Vet du om han eksisterte i det hele tatt?Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Beklager at jeg glemte det - Kilden er et hefte jeg har en delvis kopi av. Min part har overskriften 'Verzeichnis der deutschen Einwanderer in Kongsberg'. Jeg har dermed ikke navn på han som skrev det eller årstall for når det kom ut. Grunnlaget for opplysningene kommer tydligvis fra Sølvverkets eldste papirer.Gruveinspektøren har jeg nok ingen formening om. Jeg fant ingenting i mine Kongsberg-bøker, men han kan ha vært her likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per S. Nestande

Det er ei knapp omtale av slekta i ”Slekten Fleischer fra Elbing i Preussen” (C. J. Fleischer, Oslo 1937), jf. side 52.Margrethe Elisabeth Fleischer f.1856 på Kongsberg var g.m. Johan Martinius Olsen f.1844 (Son til Ole Johansen Händler og Ingeborg Marie Otterbech). Det blir her opplyst at ”Stamfaren til slekten Händler var en av de tyske bergmenn som Sølvverket innkalte i det 17. årh.”Eg har elles ei 20 år gamal oversikt over etterslekta til Margrethe og Johan om det skulle vere av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Da er det mye som tyder på at Ole Halvors. ikke kom fra Strenge slik jeg antyder i mitt første innlegg, men at han nedstammer fra tyske bergmenn. Det finnes riktignok en Ole Halvors. Strenge døpt 30. sep. 1725, men sammenhengen med Ole Halvors. Händler lar seg ikke bevise.Er det noen som sitter med den oversikten Bjørg Lunde (4) refererer til eller andre oversikter fra gruvetiden som kan bringe meg noe videre?Til Per S. Nestande:Ole Johans. Händler var antagelig sønn av Johan Martinius Johans. Händler, f. 1823, yngste bror til min tippoldemor Jacobia. De var barn av Augustinus Olsen og Martha Siulsd. Spille, begge f. 1748. Augustinus var eneste sønn av Ole Halvors. og Cathrine Marie Augustinid. f. 1729 d. 1751.Jeg sier takk for tilbudet om etterslekta til Margrete og Johan, men det blir litt for langt på siden av min interesse.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Rettelse: Jeg var litt for rask og hoppet over en generasjon. Johan Martinius og Jacobia var barn av Johan Augustinussen og Karen Malene Jacobsd. Laugrud. Johan Augustinussen var sønn av Augustinius Olsen og Martha Siulsd. Spille.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.