Gå til innhold
Arkivverket

[#53702] Adriana Giertsdatter døpt 30 mai 1717 på Leka NT


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Har sett på filmede kirkebøker og foreløpig er det ikke mye å hente der for aktuelt område. Jeg fant på Familysearch Adriana Giertsdatter som datter av Giert Medgutvigen på Leka. Mitt spørsmål er om dette kan være folk av slekten Brems ? I så fall var hun gift på Hustad i Lødingen med Rasmus Andersen Lind. Noen som har opplysninger om Leka i dette tidsrommet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Ja, Adriana Gjertsdtr. f. i Leka var dotter av Gjert Olsen. Han er ein av mine stamfedre, og stamfar til Gjert-ætta (slekta) i Leka, som vel 'halve' Leka stammar ifrå. Så vidt eg veit, har eg ikkje registrert Adriana daud i Leka, så det er godt mogeleg ho flytta ut. Opphavet til Gjert Olsen (og kona) har eg ikkje lykkast å finne, dessverre, etter mange års leiting. Han var 'knekt' i Solsem i 1701 (manntalet), og født ca. 1669 (om eg ikkje huskar feil) Han budde i Medgutvik, Nordgutvik og til sist Skei, der han døydde i 1742. (Med forbehold) Dette ut ifrå minnet, da eg må sjekke mine papir når eg kjem heim!Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hallo Ørjan og takk for svar. Det skal bli spennende å følge denne vinklingen. Jeg har funnet en Giert Olsen Brems på Bremsholmen i Os utenfor Bergen. Nu er han født 1692 , men vi har ikke funnet ut hvor han og slekta ble av. Mener Yngve Nedrebø fortalte at mange ble skrevet ut i det militære i den tiden og rett og slett forsvant i en eller annen krig. Nu vet ikke jeg hvor din Gjert Olsen ble født. Har du navn på hans kone ? Mulig hun kan gi en indikasjon på hvor de kom fra . Foreldre til Rasmus Lind var propretier Anders Rasmussen Lind og Riborg Lucia Parelia på Hustad i Lødingen.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Da er eg heime igjen, og har mine papir framfor meg!Gjert Olsen (1669-1742) gift med (1711) Berit Andersdtr. (1684-1744)Begge med ukjent opphav. Gjert var som sagt 'knekt' i Solsem i 1701. Han har truleg vori gift tidlegare, for eg har notert ei dotter, Maren, f. i 1706. I ekteskapet fekk dei 5 born:1. Kirsten (1713-1787) (som eg stammar ifrå)2. Ane (1715-)gift i Kolvereid3. Adriana (1717-?)4. Ole (1719-1787)5. Maren (1723-1770)Utfyllande opplysingar om desse har eg, om ønskeleg.Adriana har eg som sagt ikkje notert død i Leka, eg har berre antyda at ho døydde ung, fordi søstera, Ane, får ei dotter Adriana i 1756. (Oppkalling?) Ho kan like gjerne vera utflytta.Opphavet til Gjert Olsen er også ukjent, men det skal ikkje forundre meg om far hans var ein viss Ole Gjertsen, født ikring 1640. Oppkallingstradisjonane i denne slekta har vori sterke. Han var knekt, noko som etter mine opplysingar, var ein nasjonal soldat som budde på gardane, og jobba der som dreng. Han kan derfor vera frå nær sagt kor som helst.Du nemner eg mogeleg tilknyting til slekta Brems? Det er ei uhyrleg interessant opplysing, da eg ikkje kjenner opphavet. Namnet Gjert er kanskje eit viktig spor? Eg tvilar på om det var vanleg i Namdalen, og Noreg for øvrig, midt på 1600-talet. Adriana høyrer vel også til den kategorien.Gjert var brukar på garden Skei frå ca. 1720, og det var vel ein av dei største gardane i bygda. Noko som kanskje kan vitne om eit opphav utanom den vanlege bondestanden. Dessutan vart vel både han og kona gravlagd med liktale, som vel også var forbeholdt dei bedre stilte.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Adriana Gjertsdatter døde 1754, 38 år, på Hustad så det passer bra med oppkallingsskikken med at ei søster kaller henne opp. Død av 'spedalskhet'? heter det. Rasmus Lind og Adriana fikk tre barn sammen, hvorav to døde ung, men sønnen Giert Rasmussen Lind f 1748 overtok gården og var gift med Inger Marie Hansdatter, av klokkerslekten fra Næsna. Giert og Ingers første barn ble døpt Adriana Bjørn Giertsdatter Lind f 1772. Skal bli spennende å sjekke kirkebøkene som omhandler Leka, når de legges ut. Har etterlyst de idag. mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg var inne i kirkebok for Nærøy og der 7/4-1741 blir enkemand Monsr Lars Jacobsen Falk copulert med Madselle Anne Margrethe Brems. Hun fra Langen.Er Langen en gård i Nærøy eller Leca ? Er det bygdebøker for området ? Noen som vet ?Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje E Skrolsvik

Tar opp igjen denne tråden. Ser at det er skifte etter en Peder Brems i 1744 og kone 1749. Der nevnes barnene Lars Pedersen som fikk skjøte på Prestvik i Nærø 15/10-1755, Erik Pedersen lensmann i Leka,Margrethe Pedersdatter og NN g m Anders Isaksen Husby. I den anledning ser jeg at en av fadderne på Ole Gjertsen , er fra Husby. Noen som har funnet flere med slektsnavnet Brems i Leka/Nærøy ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Din NN gift på Leka var trolig Elen . gift 1.gang med Peder Hansen Husby,Leka. 2.gang med Anders.Ditt innlegg (7) Langen kan være Laugen (Lauga)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk skal du ha Morten. Lurer på hvilken forbindelse det kan være mellom Gjert Olsen eller kona , og denne Anders Husby.Prøver å sjekke kirkebok. Foreløpig ikke en Brems nevnt der. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Det var med stor glede eg såg at denne tråden har vorti aktiv igjen!Du spør om bygdebøker. Der må eg nok skuffe deg. Det er framleis ikkje utgitt bygdebøker for Leka, men den finst 2-3 personar i kommunen med veldig god kompetanse på slekter. (Eg er ikkje blant dei) For Nærøy er det utgitt bygdebøker, og dei held (trur eg) ganske høg standard. Bd VI (Gravvik) omhandlar forsåvidt 'halve' Leka, da Gravvik var ein del av Leka før.Namnet Brems kan eg ikkje huske å ha vori borti før.Du spør om samband mellom Gjert-ætta (som ho blir kalla) og Husby. Eg har eit par punkt der. Kona til Gjert Olsen, Berit Andersdtr. (1684-1744)var truleg frå Husby, dotter av Anders Husby (Husbybakken) Korriger meg om eg er heilt på jordet.Kirsten Gjertsdtr. (1713-1787) - søstera til Adriana, hadde bla. ein son, Gjert Pedersen (1742-1807) (min 3xtippoldefar)Han vart gift med Ane Andersdtr. Husby (1755-1847) Det var i 1778. Hennar far var Anders Pedersen Husby. (1723-1798. Dette er vel til liten nytte. Eg har komplett skifte etter Gjert Pedersen, utan at det kan vera til hjelp.Kva med skifte etter Gjert Olsen? Det kan vel gi oss eit svar på om kor dottera bur? Han døydde i 1742, og da levde jo Adriana enno.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Tusen takk for svar fra begge. Når Gerdt Olsen og Berit Andersdatter copuleres står det at han er fra 'Sol(s/h)em'? Hvor kan jeg få tak i ett eventuelt skifte etter Gjerdt Olsen ? Har tatt for meg kirkeboken fra 1713. Det er mye Skei folk nevnt.Skal sjekke disse mot notater jeg har fra før bl annet fra Prestvik og Torstad.M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Ja, Gjert budde i Solsem ved manntalet i 1701, og han oppheldte seg der til i 1714. Denne familien flytta litt rundt, før dei slo seg ned på Skei.Medgutvik 1715 Nordgutvik 1717 Medgutvik 1719 Skei fra 1720Vi ser altså at dei heldt seg nokre år på fastlandet (Austra)Eg trur det skal vera skifte etter Gjert Olsen. Om ikkje nokon sit med det, er det vel ved statsarkivet i Trondheim.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Kvaløy

Eg har ein kontaktperson ved statsarkivet. Eg har set han på saka, så får vi sjå om det dukkar opp eit skifte. Ja, det er rart at Adriana brukte slektsnamnet Brems, da ingen andre i slekta ser ut til å ha brukt det.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Tak for den Ørjan. Adriana er min 4.tip. Og til Arnfrid.Litt sån på siden . Jakob Klokker (Bertilsen) og Hanna (11) er mine tiptiper. Min mor fortalte at klokkerstaven etter Jacob hadde de på Fjeldal da hun vokste opp. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, Terje. Har du noen opplysninger om Jacob og Hannas datterdatter Hanna Marie Chr.dtr. Lind gm Henrik Klæboe (dtr av Christian Peter Lemvig Petersen og Bergitta Margrethe Jacobsdatter Strand). Jeg har funnet hvor LIND-navnet kommer fra, mener jeg, fra Rasmus Andersen LIND gm Adriane Gjertsdatter (Brems). Forstår at det skal avklares hvorvidt hun var en 'Brems' eller ikke. LenkeJeg samler opplysninger om slekten for en annen som skriver om denne slekten; LIND.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Fadderne er :Presten Gert Bonsach,Hans Jacobsen klocker,Hans Jonsen Næss, Ribor Lucia Parelia og Mette Sophie Schytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Stemmer det Morten. Han var forhenværende proviantskriver ved Røros verk.Det var ingen barn etter han og Karen. (Bolsøyboka nr 2, side 211.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.