Gå til innhold
Arkivverket

[#53704] Gårdshistorie - Melleby i Eidsberg


Gjest Øivind Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øivind Larsen

I forbindelse med utgivelsen av gårdshistoriebøkene for Eidsberg ønsker forfatteren å få stedfestet disse opplysningene:Kolbjørn Kolbjørnsen er oppført på Melleby i skattemanntallene 1593-1626. Han betalte holding av Melleby i 1614, 1617, 1621, 1624, 1727.Kolbjørn Melleby eide 15 lpd. tge. i Melleby i 1618, i tillegg til en mengde andre gårdparter. Kolbjørn Mellebys sønner: Christen og Arne Sandager i Rakkestad, ifølge notis i skatteliste, pkt. 8.Brynild nevnes som bruker 1626-1627. I pantobligasjon av 4.5. 1602 nevnes Kolbjørns kone Ingeborg Halvorsdtr. Og hans svigermor Siri Stenersdtr.Kolbjørn eide 6 lpd. tge. I Oraug i Askim 1590-1626. I 1604 lånte han bort 12 rdl. mot pant i 12 lpd. mel i Søndre Bodal i Rakkestad. Kolbjørn omtales 1582-83 på Melleby. I 1617 nevnes han i en sak om ulovlig saging og skattesvik.Brynild står oppført på Melleby i skattelistene i 1623-28. Brynild betalte holding av halve Kolbjørn Mellebys gård i 1621-1651. Brynild hadde en sønn som het Knud. I 1647 var 1 ½ skpd. i gården Melleby som ble brukt av Knut og Brynild Melleby krongods. Ingeborg betalte 3. årsholding på Melleby i 1654.Det fins 3 aktuelle Melleby-gårder i Eidsberg: Melleby i Trømborg (Østre Melleby), gnr. 146. Melleby i Hærland, gnr. 200. Ytre Melleby, gnr. 127.Er det noen som kan stedfeste hvilken Melleby-gård dette dreier seg om. Det er ønskelig at disse opplysningene kommer med i en av gårdshistoriebøkene for Eidsberg. Ytterligere opplysninger som ikke er nevnt her, er også velkomne.Øivind Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Se tema 23720, # 57 og flere foregående innlegg.Det var egentlig fire Melleby-gårder i Eidsberg. Du har glemt Melleby ved Foss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Takk for svaret, Sten. Det overbringes til forfatteren av gårdshistoria.Melleby ved Foss var ikke uteglemt i oversikten, men jeg nevnte den ikke fordi den gården allerede er beskrevet i Gårdshistorie IV, og den gården var det ikke.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Gårdshistorie 6 for Eidsberg, som er neste bok, tar for seg gnr. 114-132. Det er de siste gårdene i Eidsberg sogn. En regner med at den kommer sommeren 2008.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Når Eidsberg hovedsogn er ferdig, er planen så vidt jeg vet å fortsette med Trømborg. Hærland kommer til slutt. Noen tidsplan kjenner jeg ikke til. Dette har blant annet med bevilgning av penger å gjøre.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest kjersti aamodt

Til Øyvind Jeg fant følgende notat som jeg tror kan hjelpe deg noe, kanskje står det mer om dette i Norsk Slekthistoriske tidsskriftSandaker i Rakkestad NST XL hefte 1 2005 s.45 Kolbjørn Kolbjørnsson Ytre Mellby i Eidsberg som 1620 årene flyttet til Sandaker i Rakkestad Søster Dorte Engebretsdatter g.m Håvard Halstveit i AskimKari Gulliksdatter gx1 Nils Engebretsson gx 2 Hallvord Colbjørnsen på Sandaker -1626 gx 3 Arne Olsson Doltorp i Høland til Sandaker i R.stHallvord Sandaker 1615+1624 eide 5 lpd Åmot i SetskogHennes sønn. fra 1.ekteskapOla Nilsen til Fagerås i Trøgstad1624 Ola Nilsen Fagerås 2 ½ lpd i Åmot, hans odelsgodsHilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Øyvind, kan du sende meg din e-mail adr. Jeg har noe jeg ønsker å diskutere med deg i en annen sak. Du kan sende den uten @ skriv (at) i stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Øyvind Artikkelen 'Guttul Torkerud og hans etterslekt' Refleksjoner rundt en arvestrid i Eidsberg på 1500 tallet s.3-54 av Sten HøydahlNils Engebretsen g.m Kari Gulliksdatter Dorthe Engebretsdatter g.m Hallvord Halstvedt i Askim n.1729Hallvord Kolbjørnsen Sandåker i Rakkestad død ca 1626 g.m enken Kari Gulliksdatter gx1 Nils Engebretsen gx3 ca 162. Arne Olsson Doltorp som flyttet til Sandåker1615 eide med hennes sønn Ola Nilsson til Fagerås 5.lpd i Åmot 1624 eide Ola Nilsson 2 1/2 lpd odelsgods Åmot og stefaren Hallvord K. Sandåker eide 5n lpd i Åmo 1629 gav moren Ola 2 1/2 lispd i Åmot etter faren.og 2 1/2 pantegods etter tanten dorthe Engebretsdatter Hans Kampenes til Galtebu 1612 eide bygselparten Åmot i Setskog 12 1/2 lpd 1624 hans pantegods 1631 kjøpte 7 1/2 lispd i Åmot fra Ola Nilsson Vestre Angnalt i Tune 1624-41 og hustru Ragnhild Knutsdatter fra AgnaltNavnebroren kjøpte samtidig 2 1/ lpd fra Ola Agnalt som deres rette odel.Rike Kolbjørn Kolbjørnsen Ytre Mellby i Eidsberg barn Hallvord Kolbjørnsen som i beg. 1620 til Sandåker.Jeg innser at det er for omfattende å skrive ned det viktigstehilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

I min artikkel 'Guttul Torkelsrud og hans slekt' i NST 1/2005 har jeg riktignok plasert Kolbjørn Kolbjørnsen på Ytre Melleby, men har senere kommet til at han bodde på Østre Melleby i Trømborg, jf også tema 23720, # 57.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Takk for innlegget, Sten.Jeg har registrert det du skrev i 23720, # 57, og det er viderebragt til forfatteren. Hun er gjort oppmerksom på den debatten. Jeg ser ikke bort fra at forfatteren av gårdshistoriebøkene kontakter deg, hvis det er greitt.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.