Gå til innhold
Arkivverket

[#53705] Forfedrene til Ingeborg Birgitte Hermandsdatter, f. 1815 Buksnes i Lofoten


Gjest Terje Rølvåg
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Jeg leter etter Forfedrene til Ingeborg Birgitte Hemandsdatter født 1815 i 'Almaasen af Buxnes sogn' som det sto i kirkeboken da hennes datter Johanna Petrine Jentoft Larsdatter ble døpt den 23.7.1843 i Tjøtta kirke, Nordland.Faren til Johanna var Lars Pettersen Stokka, og barnet var født utenfor ekteskap (Johanna var tippoldemor til min kone, ble bosatt på Lånan, Tjøtta (Nå Vega).Ingeborg Birgitte Hermandsdatter ble gift den 14.11.1845 i Alstahaug kirke, Nordland, med Enkmand Jens Pedersen Skogsholmen, 61 år, f.Skogsholmen i Tjøtta.Hennes fødested ble da oppgitt til 'Lofode,Buxnes', og hennes far het Hermand Jensen i Buxnes Sogn.'Hun får datteren Dorthea Jensine Brun Kristensdatter, f.22 juli 1858, Skulbru, Buksnes, Vestvågøy i Nordland, dpt. 25. april 1858, Buksnes:'Dorthea Jensine Brun, uægte. For.: Ungk. Christian Hansen af Trondhjem og Enke Ingeborg Bergitte Hermandsdtr. Skulbru. Anm.: Moderen. ' Klokkerbok for Buksnes (881c02), 1854 - 1876, s. 39Dorthea er bosatt i Hadsel i 1900, gm. Vilhelm Olsen, f. 1844, Borg. I 1900 folketellingen for Borge i Lofoten fant jeg igjen Ingeborg Birgitte Hermandsdatter. Hun var da gift med Anders Hendriksen, f.1840 i Lavik.Hun ble gift med Anders Henriksen den 4. des. 1865 i Borge, Nordland ;'Ungk. Anders Henriksen, f. Ladvigs præstegj. nu Strøm, 25. (Far: Henrik Anders.). Enke Ingeborg Bergithe Hermandsd., f. Buxnæs, 50. (Far: Herman Jensen).Borge, Ministerialbok nr. 880A05 (1844-1868), Ekteviede 1865. s.231Ingeborgs far het Herman Jensen. Noe mer enn det vet jeg ikke om ham.Er det noen med lokalkunnskaper i Buksnes som kan hjelpe meg videre her ??Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heier ikke så veldig lokalkjent men i databasen over skifter i Lofoten fra DIS-Salten er et skifte etter Hans Johannesen Møkelvik 24/10-1804Hans søster Berethe Johannesdtr omtales å være gift med Herman Jensen, uten at sted er oppgitt.En av søskenflokken Ragnhild Johannesdtr g. m. Jakob Halvorsen på Taen, som etter det jeg vet er i Buksnes.ellers het søskneneNils gift uten sted, Henrik 24 år, Anna Johannesdtr død, (Barn av henne Hanms Svendsen 12 år, Svend Svendsen 4 år, Michela 10 år) og Gunhild Johannesdtr 31 årHerman Jensen er ikke nevnt på andre skifter fram til 1826, men andre har kanskje nyere database av skiftene.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Tusen takk for hjelpen Steinar! Jeg prøvde å søke på Herman Jensen i 1801-tellingen. Det var ingen i Lofotenområdet, men 1 i Skjerstad, 21 år og ugift tjener hos sognepresten Eric Dreijer : Lenke Kan jo være et 'skudd i blinde' ?Vet noen om det finnes bygdebøker for Buksnes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Fant de militære ruller for Buksnes og Hol sogn 1806 - 1837 lagt ut her på Digitalarkivet, og her fant jeg også Hermand Jensen :LenkeDa er han vel fra Salten, og det kan vel være han som er i tjeneste i Skjerstad i 1801, selv om alderen ikke helt stemmer overens.Men hvem var han gift med ??Forstår det slik at det mangler endel kirkebøker for Buksnes i denne tidsperioden. Blir vel vanskelig å sjekke ut dette da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heila du ikke merke til denneklippHans søster Berethe Johannesdtr omtales å være gift med Herman Jensen, uten at sted er oppgittHvis han er fra Skjerstad så er den kommunen godt dekt av bygdebøkerErik Dreyer var jo og prest i Buksnes/Hol så han har trolig tatt Hermann med seg som tjenerdet ikke noen Herman Jensen i skifter i Salten.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Takk for svar igjen, Steinar. Lenken som du la ut virker ikke, så kanskje du kan prøve å legge den ut igjen ? Salten er jo et vidt begrep, men jeg skal prøve å sjekke ut bygdebøker for Skjerstad. Jeg fant en Hermand Jensen på slektssiden til Börje Jonsson :Lenke Det kan jo være samme person, men det er jo vanskelig å finne det ut 100% sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet var ikke noen lenke på det jeg la ut, men avskrift av et skifte fra Lofoten. Det er fra en CD fra DIS-Salten. De har skrevet av skifter i Salten og Lofoten/Vesterålen. CDene kan kjøpes fra Dis-Salten, gå inn via Dis-NorgeEller ser det ut til at han på Trekilen er den samme som jeg fant i skiftet.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

Prøv å legge denne etterlysningen på DIS-Norges slektsforum [url="http://www.disnorge.no/slektsforum/viewforum.php?f=1860>Lenke. Der er aktiviteten større for dette området og det er folk som gjør oppslag i vaksinasjonslister, manntall, bygdeboken for Buksnes og Hol, og andre kilder. Er du ikke medlem av DIS-Norge kan du registrere deg som gjest her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Takk for hjelpen, skal prøve å legge det inn der også. Er DIS-Norge medlem, men har ikke prøvd denne muligheten før.Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.