Gå til innhold
Arkivverket

[#53706] Leif Engnæs


Gjest Leif Engnæs
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Engnæs

Hei: Jeg søker etter slektene til Olaus Tolefsen F.28-11-1825. Ektet 11-12-1869 i Botne 11-12-1869 Maren Lovise Andersdatter Sletta på lille Guåker, Født 16-11-1841. Død 1912.Har kun en datter, Hanna Olausdatter f.1872. Død 1916. Gift 1894 med Hans Efraim Hanson. (ENGNÆS)Født7-3-1869, Død 1948. MVH Leif Engnæs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Leif Engnæs

Med slekter mente jeg altså forfedre. Jeg har funnet følgende:Olaus Tollefsen var sønn til Tollef Olsen Engnæs i Botne, født 1794 trolig ved Drammen. Død 1876. Og (Anne) Helene Tollefsdatter, født 1799. Trolig fra Sande.Maren Lovise var datter til Anders Hansen Sletten/Sletta/Liebråtan i Botne, født 1808 og Anne Kristine Larsdatter, født 1811.Jeg har noen navn, men har problemer med å komme videre, spesiellt på Tollef Olsens side.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Eneste Tollef Olsen jeg finner i Drammensområdet i 1801 er denne karen på Strømsø , Drammen. ( Under vestfold den gang) Lenke Han passer vel også med alder?I så fall har du foreldre her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøvde et foreldresøk på Tollef Olsen og Helene, da fant jeg 3 barn f. i Botne:datter f. 1836 her: Lenkepluss sønn Anders Tollefsen f. 1838og John Tollefsen f. 1846Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Pussig nok finner jeg kun en Olaus Tollefsen som kan passe i alder f. i Sande . Her med samme farsnavn , men med en annen mor?LenkeHar du funnet dåpen til Olaus i kirkebøker?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er nok en annen Olaus som er døpt her. Tollef Olsen er nevnt som ungkarl ved vielsen med Helene, så han kan ikke ha vært gift tidligere.Lurer på om det går an å finne dåpen til Olaus Tollefsen?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jo, her fant jeg dåpen i Botne: Olaus Tollefsen , dåp nr. 3. v. side: Lenke Da er det vel sikket mulig å finne flere av søskenes dåp i kirkebøkene herfra?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei igjen LeifKikket på fadderne til de barna som har kommet fram her i debatten.For Ole 1825 er det Elen Olsdatter, Hans Olsen og Christen Olsen. For Elise i 1836 er det en Østen Olsen Bogen?. Hans Olsen Myre står som fadder for Andreas i 1838 og for Johan er det ei Birthe Marie Olsdatter. De kan jo i utgangspunktet alle være søsken av Tollef. Legger inn lenker her på Andreas [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5915&idx_id=5915&uid=ny&idx_side=-12>Lenkeog Johan LenkeOg de fikk sikkert også flere barn mellom 1825 og 1836.Legg også merke til at Tollef ved vielsen bodde på Engnæs. Kan hele hans familie ha flyttet til Botne. Er det noen informasjon å hente i bygdeboken.Når det gjelder Helene tror jeg at det kan stemme at hun hører til familien som jeg la lenke til i innlegg 7. Det er en Christian Tollefsen som er fadder for flere av barna. Ved Johans dåp bor han på Weiberg i Sande. Det var også Helenes bosted ved vielsen i 1825. I 1802 døpes det en sønn Christian av det samme paret som vi fant i tellingen venstre side nr 4 ovenfra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

HeiTror jeg har funnet foreldrene til Tollef.Her er de i 1801-tellingen [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f10713&gardpostnr=29&personpostnr=564&merk=564#ovre>LenkeOle Christiansen og Anne Torvoldsdatter døper en datter Elen 22/8 1801 i Sande.Bakgrunnen for at jeg tror dette er familien til Tollef, er denne Elen Olsdatter. Hun gifter seg i Botne 26/2 1826, og bor da på Engnæs par nr 2 Lenke LenkeJeremias og Elen døper sønnen Ole 7/5 1826 i Sande. Og for ham er Tolle Olsen Engnæs og Hans Olsen Engnæs faddere.Videre finner jeg Elen Helene Olsdatter Engnæs konfirmert i Botne 1816. Faren heter Ole Christiansen høyre side pike nr 8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.