Gå til innhold
Arkivverket

[#53709] Claus von Munthe av Morgenstierne Pederson Rumohr (1770-1831) Rikheim


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Claus von Munthe av Morgenstierne Pederson Rumohr (1770-1831) og Marie Lem fra Frønningen fikk ikke egne barn, men Claus fikk tillatelse av sin hustru til å få barn med en jente fra Tønjum, Mari Nielsdatter. Jan ble f 26. april 1818 Lenke og ble odelsgutt til Rikheim.Det sies at Marie Lem selv hentet odelsgutten på Tønjum, og at moren Mari Nielsdatter også ble med til Rikheim.Men hvem var det andre barnet Claus og Mari fikk?Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Gunn,Jeg så også på henne, men 'noen' oppgir at Marie Sophie gm Claus skal være f ca 1790.Men nå ser jeg at Lenke har henne f 1774 og som datter av Hans og Elsebe Marie Hess. Samtidig er den samme siden feil mht Jan Rumohrs mor, der de har Mari Andersdatter, mens KB sier Mari Nielsdatter. Der står også navnet på det andre uekte barnet til Claus; Anna Tønjum, men ingen fødselsdato eller år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er uoverensstemmelser mellom nettsidene mht hvem som var far til Marie Sofie Lem. Noen opererer med Christen og noen med broren Hans. Nå har jeg spurt etter skifteopplysninger for begge, så får vi fortsette debatten når det foreligger svar på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, da finner jeg at Marie Sophie Christense er døpt 20.09.1774 av foreldre Hans Lem jr. og Elsebe Hess.LenkeFadre: Mad. Øllegård Lem, Cathrine XX, Marie Sophia Lem, Captain Mejdel, XX, Jacob Jersin. Kan noen klare å tyde fadrene med XX?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Og her her dåpen til Mari Nielsdtr. i 1792.LenkeDatter av Niels Tynium og tvilling til Ingvar. Datter av Niels Ingvarson og Anne Andersdtr. Tynium.Faddere: Johans Christenson, Niels Kaareson, Marit Olsdtr, Kirsti Baardsdtr, Ragnhilde Andersdtr.Nils Ingvarson Tønjum født 1751 død 1811 var gift med Kari Andersdtr. Tønjum født c. 1753 død 1820.Nils var sønn av Ingvard Nilsson Tønjum født 1723 død 1806 og Kari Gullaksdtr. nedre Hegg død ca. 1795. gift ca. 1749.Som var sønn av Nils Mortenson Tønjum født ca. 1697 død 1764 og Mari Kristensddtr. Eri født ca. 1700 død 1782.Sønn av Morten Ingvarson Tønjum født ca. 1661 døs ca. 1733 og Ingeleiv Roarsdtr. Eri død ca. 1690.Alle Lærdal.Sønn av Ingvar Olson øvre Vold død ca. 1661 og Anna Mortensdtr. født i Aurland? død ca. 1661.Sønn av Ola Baltzarson øvre Vold død etter 1630 og Karen Thomasdtr. Tokvam fra Aurland død etter 1630.?? datter av Thomas Willumson død etter 1650 i Bergen? med far Willum Lærdalsøyri?En bror av Nils Mortenson Tønjum - Ingvar Mortenson Tønjum var gift med Margrete Ovesdtr. Wangensten fra Valdres og hans sønn Ove Ingvarson Tønjum 1716-1767 ble gift med Øllegård Jensdtr. Morgenstierne 1706-1792 datter av Jens Christopherson Morgenstierne og Abel Pedersdtr. Hanning.Jeg finner ikke datteren Anna Clausdtr., men jeg har notert - for 15 år siden - og selvfølgelig uten kilde - at hun skulle være gift med en NN Einarson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk til Anders og Berit,Da skal jeg forsøke å få på plass de nye opplysningene.Anders, du kan ikke huske hvor denne Einarson skulle være fra. Kanskje vi kan finne dem i 1865-tellingen. Ellers har jeg bedt om skifteopplysninger etter Claus og Marie Sophie Christence, så får vi se om Anna er nevnt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da er det vel Mari Nielsdatter, Inderst på Rikheim, som dør her, 66 år i 1858 LenkeDer er skifte etter en Anna Clausdtr på Kvamme i Borgund, -kan det være Jan Rumohrs søster og Claus Rumohrs datter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(3) Da er det nok korrekt Maren Sofie, 26 år i 1801, du Gunn har funnet [url="http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/fylkesleksikon/1567614.html>Lenke . Hun var altså husholderske hos sin tante, Maren Johanne Lem. Maren Johanne var datter av Hans Sørensen Lem og Marie Sophie Christine Heiberg og altså søster av Maren Sofie Chritines far, Hans Hansen Lem. Maren Johanne giftet seg 1. gng. med Etienne Daniel de Chezaulx Lenke , og 2. gng. med Johan Fredrik Cappe Lenke . Maren Johanne Lem døde i 1827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Anders, siden du er på, dersom eneste grunn for å innlede et seksuelt forhold til Mari Nieldsdtr var å sikre etterslekten påRikheim, skulle man tro at Anna var født før Jan. Jeg kan imidlertid ikke finne denne fødselen / dåpen i Lærdal.På den annen side så ser det ut til at de unge 'dannemendene' i Lærdal var ute både titt og ofte. Det var visst ikke så nøye hvem de var gift med eller om de var gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott Johan Arthur.Da er mine 2 innledende spørsmål besvart til fulle; ------------------------------------- Hvem var det andre barnet Claus Rumohr og Mari Nielsdtr Tønjum fikk?Svaret her er altså Anne Marie f ca 1820. Gift 1852 med lensmann Lars Einarsen Tønjum. Bosatt i Balestrand. Minst 5 barn: Marie Claudine 13 år i 1865 Engel Lovise 12 år i 1865 Petra Alette Magrethe 10 år i 1865 Ingeborg 7 år i 1865 Einar Claus Rumohr 5 år i 1865----------------------------------------Har noen funnet Marie Sofie Christense Lem i 1801?Hun var i tjeneste hos sin tante Marie Johanne Lem i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Enig; her er Anne Marie Rumohr og Lars Einarsen barns dåp: (jeg har ikke søkt etter evt dødfødte)Marie Claudines dåp i Balestrand i 1853;[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8378&idx_id=8378&uid=ny&idx_side=-29>LenkeEngel Lovises i 1854;LenkePetra Alette Margarete i 1856 (f 1855);LenkeIngeborg i 1859 (f 1858);LenkeEjnar Claus Rumohr i 1861;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.