Gå til innhold
Arkivverket

[#53715] Karen Olava Hansdatter Melby


Gjest Per Pedersen Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Pedersen Hansen

Søker opplysninger om fødselen til Karen Olava Hansdtr Melby, f. 1883-84. Hun er født på Feiring/Hurdal i Akershus. Hennes foreldre var Hans Olaus kristoffersen Melby, f. 1843, og Else Marie Kristensdtr. f. 1852. Finner familien på Melby, Feiring kommune, Akershus, i FT-1900.Karen Olava ble gift 29.08.1916, Oslo Domkirke, med gbr. Ole Johannesen Opsahl, f.07.07.1872, Stange Hedmark. De har en datter, Else Marie Opdahl, f. 1918, Stange, Hedmark, d. 2007.Kirkebøkene for Feiring går bare til 1877. Har lett etter Karen Olava i bøkene for Hurdal, men finner henne ikke der.Kan noen hjelpe?Mvh. Per Pedersen Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Myrvang

Jeg har heller ikke tilgang til Karen Olavas fødseldata, men noen opplysninger: Ole Johannesen Opsahl var født 7 juni 1872 på Røise i Feiring, Foreldre: Johannes Halvorsen Røise og Inge Margrethe Olsdtr. Lium. Johannes kjøpte Opsahl i Vang i 1876 og flyttet dit. Ole var på S. Såstad i Stange da han giftet seg med Karen Olava Melby. (Min bestefar var forlover) De fikk ei datter Else Marie før Karen Olava døde 28 Mai 1920 i Stange. Johannes H. Opsahl eide S. Såstad i en periode rundt 1910 -1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Pedersen Hansen

Hei ToreMange takk for opplysningene, det oppklarte en god del, når det når det gjelder foreldrene til Ole Johannesen.Kan ikke skjønne hvor Karen Olava ble født her i verden. Har snart lett gjennom det meste av Oslo og Akershus, men hun er ikke å finne, mystisk.Mvh Per Pedersen Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Myrvang

Hei Per, Karen Olava er nok født på Arstun Melby i Feiring. I perioden 1878 til 1885 eide Agathon og Hans gården sammen, og en må gå ut fra at begge familjer bodde der også. I 1885 kjøpte Agathon Frang i Stange og flyttet dit. Har du funnet noen av søskene ? Lina Dorthea f. 1881 d. 1887 og Else Marie f. 1886 er de nærmeste i alder. Dette har jeg fra Feiring boka bind 3. Agathon var min morfar. Mvh. Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Pedersen Hansen

Hei igjen ToreHar funnet 2 av søsknene til Karen Olava. Christofer Alfred, f. 31.03.1872, døpt 14.04.1872, og Christen August, f. 1873, døpt 16.03.1873. Kirkebøkene for Feiring går ikke lenger enn til 1877. Har lett etter karen Olava, under Hurdal også, men der står hun ikke. Da hun giftet seg i 1916, står det at hun ble konfirmert 1898, Feiring.Ole Johannesen og Karen Olava var tremenninger.Ole og Karen Olavas datter Else Marie Opsahl f. 1918 er inngift i familien til min stemorHar funnet Agathon Laurits Melby i bygdeboka for Stange, der står det barn med ektefeller og det hele.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Myrvang

Hei Per, Skal prøve å ta en tur på Riksarkivet før jul, det er også endel andre ting jeg behøver sjekke. Skal gi deg ei melding om det jeg finner. Mvh. Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Pedersen Hansen

Hei ToreJa det hadde vært kjempefnt, om du ville se etter dette for meg, spesielt Karen Olava. Blir utrolig glad om du finner noe.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.