Gå til innhold
Arkivverket

[#53719] JOHANNE SIBELLE NØRHOLM viet 1799 i Strømsø i Drammen-søker opphav


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg søker etter opphavet til Johanne Sibelle Nørholm som ble gift med Lars Gundersen i Strømsø 25 januar 1799Her i F.T 1801: LenkeHennes vielse fra Fam.Search:IGI Individual Record FamilySearch™JOHANNE SIBELLE NORHOLMMarriages: Spouse: LAERS GUNDERSEN Family Marriage: 25 JAN 1799 Stromso, Buskerud, NorwayHåper noen kan hjelpe meg med denne kvinnen.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den Nørholm-gården du viser til, Gunn, er den som Knut Hamsuns senere kjøpte. Han førte i flere år en strid med den gamle Nørholmen-slekten om retten til navnet. Striden har fortsatt sine etterdønninger: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Artig opplysning , Oddbjørn. Jeg kjenner litt til denne gården, men det kan vi ta i private mail.Jeg lurer på om den etterlyste Johanne kan ha en tilknytning til samme gård:Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Takk til Gunn og Oddbjørn.Jeg leste gjennom kirkeboken 1864-1870 for Hommersland ,Eide sokn uten å finne Sibylle , på bakgrunn av hennes oppgitte alder (35) i 1801, .Regner med at Nørholm tilhørte Eyde sokn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg er redd du har lett i kirkebøker ca 100 år etter at Johanne Sibelle ble født ( ca 1766)Disse bøkene er ikke de enkleste å finne fram i, for du finner bare kronologiske lister fra den tiden.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er da muligens en kirkebok å starte leting i. Nå er det jo ikke sikkert at Johanne Sibelle er døpt her. Foreldrene kan jo ha flyttet til Nørholm senere? LenkeOm du ser barna til Johanne Sivertsen fra 1801-tellingen, se innlegg 4 og 5 så ser det ut til at hennes første ekteman het Nils Tellefsen.Nå trenger jo ikke Johanne Sibelle vare en av den søskenflokken fra 1. ekteskap. Hun kan ha en helt annen tilknytning til Nørholm en den jeg antok?Håper du kan få hjelp av lokale slektforskere her fra Aust Agder.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste Johanne Nilsdatter jeg finner som passer med ca fødselesår er denne damen født i Holt, aust Agder. Her passer ikke fars etternavn med det antatte, men muligens en feilskrift?LenkeVet ikke om du vil undersøke denne damen nærmere?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, her fant jeg vielsen til Nils Tellefsen og Johanne Sivertsdatter 1772 , men dette kan nok ikke være foreldre til Johanne Sibelle om hun er f. ca 1766. LenkeLikevel kan hun vel ha en familietilhørighet til Nørhom?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Der er noen 'Nørholm'ere' i Landgraffs bok om Grimstadslægter fra 1890-tallet: LenkeEllers ser jeg i 'Sagaen om en Sørlandsbygd' (II, del 1, s 485f)(v. Birger Dannevig) omtale av gnr 33 Nørholmen.s. 490: Marie Kristine Sørensdtr gm Aanon Aanonsen Landvig: dtr Johanne f 1750- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1767 var en matros Andreas Nørholm en tur innom Hurum, og fikk en datter der. Christiana dpt. 6/1 1768, uekte. Det er ingen opplysninger om han ved dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.