Gå til innhold
Arkivverket

[#53724] Arne Nilss f ca 1789 .og Edda (Ide)Sørendatter f. ca 1798, Askvoll?


Gjest Gunn Kallekleiv
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Kallekleiv

Arne Nilss.f.ca 1789 og Edda (Ide) Sørendatter f. ca 1798, Gift 25-11-1827, var foreldre til Kari Arnesdatter.f.1830.Askvoll.Kjenner noen til Arne og Eddas foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tenker det er Arne du har har i 1801. Foreldrene er trolig de du finner øverst. Men farens navn skal selvsagt være Nils.Du finner dåpen hans her på venstre side 08.11.1790. Foreldre Nils Olsen og Brite Olsdtr.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Beklager at jeg glemte å legge inn lenken til 1801 tellingen, men det var kanskje like bra. Den var nemlig feil. Her er den rette. Arne er nr.3 nederst og under ham finner du foreldren Nilse Olsen og Brithe Olsdtr.Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Dette er trolig foreldrene til Ide.[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100270724731&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9SoFj&juris2=SoFj&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Sogn+Og+Fjordane&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeMen da er det trolig en feil innføring vedr. dåpen til Ide i 1793.LenkeDu finner innføringen i kirkeboka her nesten nederst på høyre side. Der er faren oppført som Christen og fødested er Borsholm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Borsholm er i dag en del av Hyllestad og folket der er omtalt i Hyllestad bygdebok I. Faren til Ide kom fra Åsmul i Hyllestad og moren var født og oppvokst på plassen de overtok på Borsholm.Om morens opphav har bygdeboken få opplysninger. Faren het Kristen Olson (1715 - 97) mens moren er ukjent.Farens foreldre var Ivar Olson Folkestad (1719 - 75) og Karen Ananiasdtr. Skivenes (1719 - 63). De giftet seg i 1744 og Søren var yngst i en barneflokk på seks.Nå er det leggetid, men hvis du er interessert kan eg i morgen referere informasjonen i bygdebøkene for Hyllestad og Askvoll for tidligere generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Kallekleiv

God morgen Terje.Vil veldig gjerne at du ser i bygdebøkene for meg ,gleder meg til å se hva du kan finne .Gunn. Takk for god hjelp til deg Rune.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det blir interessant å følge med videre. Men hvor er familien i 1801? Jeg finner verjen SørenChristi eller Ide. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Kallekleiv

Har funnet Ane Hellene f.1837,Helene Fredrikke f.1828, Foreldre Arne Nilss.Og Ida Sørendatter,Da er familien på Sauesund.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tenkte nå helst på Ide og hennes foreldre i 1801.Arne og Ides barn som jeg har funnet:1. Helene Fredrikke ble født 10.09.1828.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=65&filnamn=sogndaap&gardpostnr=143016&merk=143016#ovre>Lenke2. Kari ble født 22.02.1830 Lenke3. Severine ble født 06.02.1833 Lenke4. Ane Helene ble født 10.10.1837.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Om Ide's foreldre sier Hyllestad bygdebok at de var plassfolk på Indre Borsholm 1791 - 1828 samtidig som det sies at de flyttet før 1801. Så ingen indikasjon der om hvor de befinner seg i 1801.Farmoren til Ide var som nevnt Karen Ananiasdtr. Skivenes. Faren hennes var Ananias Tobiasson født ca 1692 på Lia i Førde og død 1781 på bnr. 3 på Skiveneset i Hyllestad. Han ble gift 1718 med enken Synneve Johannesdtr. Skivenes født ca 1684 på bnr. 3 på Skiveneset og død 1754.Når det gjelder Synneve sitt opphav kjenner bygdeboken bare mannssiden. Faren var Johannes Olson Skivenes (ca 1643-1723), bestefaren Ole Knutson Skivenes (ca 1615-77) og oldefaren het altså Knut og er nevnt på Skiveneset 1580 - 1615.Farfar til Ide var i følge Hyllestad bygdebok Ivar Olson Sør-Folkestad (1719 - 75), men han er ikke nevnt der i Askvoll bygdebok. Men der finnes flere Oler som får barn i det aktuelle tidsrommet, så dette må sjekkes nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Mor til Arne Nilsson Høyvik (1788 - ?) er i følge Askvoll bygdebok Eli Olsdtr. Høyvik (ca 1758 - 1798). Arne ble født utenfor ekteskap, og bygdeboken sier ikke hvem som er faren. Eli døde ugift.Foreldrene til Eli var Ole Sjurson Avløp (- 1769) og Katrine Andersdtr. (Herland?). De ble gift 1758, og han var da enkemann i Høyvik. For å finne opphavet til Ole må en trolig til Solund og bind I av bygdeboken der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Den eneste Arne Nilsen jeg finner født i Kirkeboken 1790 +/- 5 år er Arne Nilsen Furre med foreldre Nils Olsen og Brite Olsdtr.Se forøvrig lenken i innlegg nr.6. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Eg har heller ikke funnet noen annen, men eg har heller ikke sjekket kirkebøkene for naboområdene (Eivindvik, Holmedal etc.).Litt merkelig er det at stefaren til Eli er Nils Olson Furset. Men det blir vel å trekke det vel langt hvis en gjetter på at det er Eli som 'skjuler' seg bak Brite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nei, du hadde trolig rett. Her er dåpsinnføringen på Høvig i 1788 19.02. Men hva står det ang. Sauesund etter Eli Olsdtr. Høevig. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8597&idx_id=8597&uid=ny&idx_side=-75>LenkeForøvrig undres jeg fortsatt på hvor Søren, Christi og Ide befinner seg i 1801.Ellers er det vel Arne som er dreng på Høevig i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.