Gå til innhold
Arkivverket

[#53735] På leting etter Lindeman Tellefsen i USA


Gjest Ingvild Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingvild Hansen

Lindeman Tellefsen var bror til min tippoldefar.f. 25.10.1820 i Trondhjem, sønn av organist iDomkirken Johan Kristian Tellefsen og AnneKathrine Stibolt. Bror til komponist Thomas DykeAcland Tellefsen.29.05.1841 Utflyttet til Christiania.18.08.1849 ankomst New York. Reiste fra Arendalmed skipet Juno.d. 09.05.1880 ifølge FamilySearch. Min oldefarskriver om ham at han døde i Amerika. Jeg harabonnement på ancestry og har søkt etter ham iUSA uten å finne spor. Kan han ha endret navn? Iimmigrantlistene fant jeg ham transkribert somLindemon Tellefern og Linkmon Tellefsen. Hanhadde en søster Mette gift Froiseth somutvandret 1845. Har lett i nærheten av henneogså. Hjelp og inspirasjon ønskes. Hilsen Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Marianne, Først hadde jeg han som født i 1819. Jeg rettet det til 1820 da jeg fant ham her Lenke Der står det født 1820 dåp 1821 ganske tydelig. Men jeg ser jo det er feil når jeg blar frem og tilbake. Så nå er han tilbake i 1819, døpt feb. 1820. Takk for tips. Forøvrig har jeg søkt ham som født både i 19 og 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Hei Ingvild! Han er vel fødd i 1820 og døypt i 1821 som du først sa? Det står vel nokså tydeleg i kyrkjeboka? 1820 rett over fødselsdato og 1821 under dåpsdato.Mitt spørsmål var berre kasta fram fordi du nemde FamilySearch. Beklager at eg laga problem.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Molde

Som en som undersøker tidlig utvandring fra Trøndelag, var jo dette særdeles interessant og nytt for meg. Du viser til søsteren Mette, som utv. 1845. Når var hun født, hva het mannen og hvor bodde de ved utreisen? Hvor bodde de i USA? For å komme videre med Lindemann, kunne du prøve samme etterlysning i Trøndelags-lista til Rootsweb, adr. trondelag@rootsweb.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Hej Marianne! Ja jeg er stadig i tvil. Jeg syns det ser ut som 1821 er skrevet på senere. 1820 tror jeg står for årstall for dåpsprotokoll. Sånn ser det ut når jeg ser på sidene før og etter. Konfirmasjonen tyder på født i 1820, men hvordan regnet man alderen ved konfirmasjonen? Hvis jeg bruker Lindeman som eksempel, han har bursdag 25. oktober. Konfirmasjonen er 2. oktober. Da er han ikke fylt 16 hvis han er født i 1820. Men han blir konfirmert i det året han fyller 16. En annen kilde: I et forord til boka 'Thomas Tellefsens familiebreve' (komponisten Tellefsen fra Trondheim)side X, skriver min oldefar: '..den nestyngste av brødrene Lindeman, f. 1819,...over til Amerika, hvor han døde 1880'. Min oldefar kan ha tatt feil, dog er fødselsårene riktig på søsknene til Lindeman. Hilsen Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Hei Jostein, Jeg vil prøve Rootsweb som du foreslår. Så moro med din interesse. Jeg har funnet ut mye om Mette Alette Stibolt Tellefsen og hennes familie. Se evt mitt innlegg 51565 'Emigrasjon 1845 Frøyseth..' Søk på Ancestry har gitt enda flere opplysninger. Mette var født 30.okt1811 i Trondheim. Gift 1838 i Tr.h.domkirke med enkemann kjøpmann Bernt Andreas Frøyseth fra Bergen. Flyttet til Bergen ca. 1843. Fikk reisepass 7.mai 1845 til Milwaukee, reiste med kone, 4 barn og tjenestepike. Ankom NY 1.juli 1845 skipet het Peter Schneider. De fikk 2 sønner James og Joseph over there. 2 døtre døde, en som 20 årig, en som liten. I 1880 bodde de i Saint Paul, Ramsey, Minnesota. Har flere opplysninger om hvor de bodde, hvis du er interessert. Bernt Froiseth skal ha skrevet flere brev til Norge om livet i USA, ifølge min oldefar. Vet ikke hvor de er. Hilsen Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Eg vil ikkje påstå noko som helst ang fødselsår og dåp, men trur nok det er rett det som står der. Har sett på andre konfirmantar at det står rimeleg detaljert på enkelte: 1/2 år, 3/4 år, 1/4 år, osv. Ved konfirmasjon er det under ein mnd til han fyller 16.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Takk.Kan noen forklare meg (oss?) hvordan mormonerene har klart å koble sammen opplysninger om hans fødsel og familie i Norge + hans død i USA?Det skulle kanskje tyde på at 'noen' kjenner godt til han? Eller døde han likevel ikke der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Innlegg (3) er helt rett og innlegg (4) er feil.Hvis dere blar tilbake til der står 1819 og så følger dato og måned for DÅP, og samtidig holder ett øye med fødselsdatoene, så vil dere se at når dere kommer til den aktuelle personen så står det 1820 i toppen av fødselsrubrikken, men han er født 25.10.1819 (25. oktober står der) Neste person som er innført er født i jan. 1820. Når du gjør det samme for dåpsrubrikken, så får dere se at han er døpt 4. feb. 1820.(men det står skrevet 1821 under navnet)Det som står under navnet må være en 'sleiv' fra den som har ført boka! Hvis dette skulle være innføring for 1821, så er dåpsinnføringen fra jan. til juni 1820 borte. Neste kirkebok døpte, begynner i juni 1820!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Hej Bernt, Det er nok riktig det du skriver. Uansett er jeg glad for alle de innspill jeg får. Det er næring til hjernecellene, så i ettermiddag kom jeg på at Lindeman hadde en yngre bror Hartvig som døde som liten. Inn og se når han ble født. Her er´n Lenke 14. april 1821 er han født. Han døde julaften 1824, 3½år gammel. Da må Lindeman være født 25. okt 1819. De er født med 18 måneder imellom.Når alt dette er sagt - skrevet - så er jeg nå mest interessert i å finne han i Usa. hilsen Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Dette er ikke enkel sak. Merkelig at han ikke dukker opp i FT 1860 og evt. 1880 i USA. Har du noe alternativ til etternavn ?Hadde det vært en ide å sende en E-mail til FamilySearch for å høre hvor de har den dødsdatoen ifra ?Mvh Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Slutter meg til Tordis - denne var ikke lett!Jeg har søkt og søkt - på'alle' måter uten resultat.(bl.a. kun etter fornavn/etternavn begynner på + kjønn+ca alder) Andre har sikkert gjort det samme.Riktignok er navnet helt spesiellt, men jeg tror neppe at mormonerne bare har koblet en Lindemann Tellelfsen fra Norge med en med samme navn død i USA 60 år senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Hei til alleI dag er det haglbyger og kaldt og mye valgflesk i København.Har ikke funnet nytt om Lindeman. I går sendte jeg mail til en slektning om han vet noe.Er blitt oppmerksom på at det er viktig å fortelle hvor man ellers søker og eventuelle resultater. 1. nov. la jeg søk etter Lindeman Tellefsen på Dis-NorgeLenkeDe svar jeg får vil jeg orientere om i begge fora.Hilsen Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Hei Ingvild,Jeg har sendt spørsmålet over til ei venninne av meg som jobber litt på Norwegian-American Genealogical Center i Madison, WI. Her er det jeg har fått til nå:'Jeg har funnet søster til Lindeman i 1850 folketelling. I 1880 folketelling sier det at James Froiseth ble født i Wisconsin ca. 1846. Søstera til Lindeman bodde i Wisconsin med mann og barn i 1850. Digitalarkivet sier etternavn er 'Froizatt' men Ancestry.com har det som Troisald. Jeg så på alle folk i 1850 gruppen som har søstera og ikke fant Lindeman...det var ca. 22 sider.'Jeg regner med å få mer informasjon fra henne.Mvh. Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Hei Tordis,Takk skal du ha. Nå får jeg også hjelp fra Usa. Jeg har funnet mange opplysninger om denne familien etter at jeg lærte å søke bredere på navn. De som transkriberer må jo tyde håndskrift så godt de kan, da kan F bli til T og a til e og omvendt. Jeg har også søkt i de nevnte lister, og det er fint å få hjelp til det. Jeg kan ha oversett noe.Jeg har fått et lignende innlegg på Dis-Norge, se Lenke i (17) hilsen Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.