Gå til innhold
Arkivverket

[#53738] Noen familie Gausel i California 1956


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

I 'Marriage Records Santa Clara County California' er oppført et ekteskap 23/12 1956 mellom min (avdøde) onkel Erik Stein Askerøi og en Ardis Larson Gausel.Er det noen som kjenner til denne damen og/eller hennes familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

California Death Index, 1940-1997 about Ardis G McTeer Name: Ardis G McTeer [Ardis G Gausel] Social Security #: 572385087 Sex: FEMALE Birth Date: 12 Mar 1901 Birthplace: Other Country Death Date: 28 Nov 1996 Death Place: Alameda Mother's Maiden Name: Krisitiansen Father's Surname: Gausel-California Marriage Index, 1960-1985Name: Ardis Gausel Age: 66 Est. Birth: abt 1907 Spouse Name: Norman A McTeer Spouse Age: 61 Est. Spouse Birth: abt 1912 Date: 25 Mar 1973 LOCATION: Sacramento-California Marriage Index, 1960-1985Name: Ardis Gausel Age: 64 Est. Birth: abt 1901 Spouse Name: August C Fray Spouse Age: 63 Est. Spouse Birth: abt 1902 Date: 17 Jan 1965 LOCATION: Alameda-California Marriage Index, 1960-1985Name: Ardis Gausel Age: 60 Est. Birth: abt 1900 Spouse Name: Chriss A Scharff Spouse Age: 67 Est. Spouse Birth: abt 1893 Date: 7 Dec 1960 LOCATION: Sacramento- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

1000 takk til Hanne Line.Nå er ikke jeg så vant til å lese disse amerikanske listene, men dette betyr at damen har vært gift (minst) FIRE ganger???Antagelig er vel heller ikke giftermålet i 1956 hennes første - alderen tatt i betraktning?Har du eller andre noen gode forslag til hvordan jeg skal finne hennes foreldres fornavn?På forhånd 1000 takk for alle tips og all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Jeg kan ikke garantere at det er samme dama som gifter seg alle disse gangene, men det er ikke helt vanlig navn heller.Finner ikke henne i folketellingene (siste er 1930). Det er mulig hun har immigrert etter det, eller at navnet hennes er feiltolket i folketellingene.Finner ikke henne eller mannen Norman McTeer i Social Security Death Index.Vet ikke om det er mulig å finne obituary(nekrolog) etter henne.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er Gausel ved Stavanger. Den 21. mai 1953 reiser 53 år gamle ugifte Ardis Larson fra Stavenger med 'M.S. Oslofjord' - hun ankommer som turist til New York 29. mai 1953.Hennes bestemmelsessted er 2112-92 Ave.Oakland. California. Ved ankomsten står det i kolonnen for 'US Passport No. Place of birth' : '3812 Norway'. Kanskje en dame å se nærmere på.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Fint Jon. Jeg så den dama, men jeg hadde ikke kunnskapen om at Gausel var i nærheten av Stavanger.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jei Jon - hei Hanne Line.Jeg er takknemlig for all hjelp. Damen i 1953 ser jo ut til å passe perfekt, men gir oss vel ikke noen flere spor etter hennes opphav.Selv hadde jeg også funnet frem til damen i 1900-tellingen, men fant ingen forklaring på 'Larson'-navnet der.Forøvrig stemmer jo ikke fødselsdatoen med den oppgitte ved hennes(?) død.Dette blir ganske mystisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Hei igjen, venner.Jeg er redd vi gjør dette for 'enkelt' - dette er nok ganske sikkert mer enn en dame. For Ardisnavnet var tilsynelatende ganske så populært i Gauselslekta rundt forrige århudreskifte.Bl. dro det en til USA i 1915 som var født i 1895, og det finnes seks stk (tror jeg det var) i FT1900. Så jeg må nok først fremskaffe mere informasjon om hun som giftet seg med onkelen min.Noen forslag til hvordan?Men nok en gang 1000 takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Jeg vet ikke hvilken informasjon et 'marriage certificate' inneholder, men det er mulig å bestille en kopi fra Santa Clara county. LenkeJeg vet ikke om det kan hjelpe deg.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Ardis Larson Arrival Date: 29 May 1953 Estimated birth year: abt 1900 Age: 53 Gender: Female Port of Departure: Stavanger, Norway Ship Name: Oslofjord Search Ship Database: Search the Oslofjord in the 'Passenger Ships and Images' database Port of Arrival: New York, New York Nativity: Norway Line: 2 Microfilm Serial: T715 Microfilm Roll: T715_8315 Birth Location: Norway Page Number: 366Funnet på ancestry.com.Denne Ardis har tydeligvis amerikansk statsborgerskap, så immigrasjonen må ha skjedd tidligere. Kan passnr være en hjelp til å finne ut hvem dette er?- hanne line -

bilete3714.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Eilertsen

Hetland var egen kommune. Finner hennes foreldre gift i Hetland 12.12.1882. Enkemann politik. og serg. Jakob Jørgen Jakobsen, Gausel, far Jakob Larsen, Gausel og pige Mathilde Sofie Christensdatter, Bispeladegaard, far ark. Christen Jensen, Ladegaard. Begge fra Hetland. I F.t 1900 bor de i Stavanger. Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Eilertsen

Sier ikke at det er samme damen, dette var ment som en avklaring på hvor det skulle letes, altså ikke Stavanger og ikke Sandnes, men Hetland kommune. Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.