Gå til innhold
Arkivverket

[#53740] Hågen Andersen f. ca 1762 og Anna Olsdatter f. ca 1753, Nordland?


Gjest Arnt Stavne
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnt Stavne

Lurer på om noen kan hjelpe meg med opplysninger om foreldre til mine aner Hågen Andersen og Anne Olsdatter.Jeg har følgende opplysninger:I folketellingen 1801 finner vi Hagen Andersen (39 år) og Anne Olsdatter (48 år) på Borgviig i Meløy, begge i første ekteskap.16 Jun 1793 i Meløy kirke Trolov Ungk. Haaken Andersön Borgviig med Pig. Ana Olsd. Ezöen. Caut: Anders Andersön Bradsæth, Eric Jensön Bugten. (Kirkebok Rødø 1777-1819: Side 256.)3 Nov 1793 i Meløy kirke Copul Ungkarl Hagen Andersön Borgviig til Pige Ana Olsdatter Ezöen) (Knut Moe, Gård og grend i, Side 477. (Kirkebok Rødø 1777-1819: Side 258.)Kjenner til 2 barn, som begge er mine tipptippoldeforeldreHagen Borgviigs sön: Stephen Andreas Test: Eric Bugten, Niels Jenss. Sandaag, Andreas Erics. Bugten, Karen Jülviig ?, Marit Borgviig (Kirkebok Rødø 1777-1819 Side 258.)Hagen Borgviigs sön Nme: Ole Test: Lars Neverdal, Niels Ezöen, Ejnar Pedersön Waatviigen, Kirsten Andersd. ibid, Inger Larsd. Neverdalen (Kirkebok Rødø 1777-1819 Side 270)Hågen døde 9 Nov 1829 og ble gravlagt 9 May 1830 i Meløy (Gaardmand Haagen Andersen, Borvig. 67 år gammel) (841.A07 Kirkebok Rødø Side 492)Stephen ble gift 2 ganger, begge gangene var ektefellen fra Rana så det kan være forbindelse dit uten at jeg har funnet den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Her har du en begynnelse:Haagen Andersen, født ca. 1762 på Yttern i Rana. Gårdbruker og fisker i Borvik i 1793 og 1801. Han ble i 1796 stevnet av Christen Angell for å ha skipet gods med en annen skipper. Bygslet i 1793 1 pund jord i Bordvik, men tok hold i 1824. Lagrettemann i 1794. Død 9. november 1829 i Borvik som holdsmann. Gift 27/10 1793 i Meløy med Ane Olsdatter, født ca. 1754 på Æsøy i Meløy. Bodde hjemme på Æsøy i 1793. Død 25. februar 1828 i Borvik som holdskone.Vet du forresten hvor det ble av Abelone Stephensdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Takk Terje,får ta en tur på statsarkivet i løpet av uken for å sjekke om jeg kan finne Haagen døpt i Rana.Sjekket Rana bygdebok, men kunne ikke finne han under Ytteren der.Har ingen opplysninger om Abelone etter at hun ble konfirmert.Mvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arnt Stavne

I Hemnes kirkebok 1752-1788 fant jeg døpt Trefoldighets søndag 1763 i Mo kirke:Andreas Anders. Sauljens D. N. HaagenFaddere: Even Anders. Ytre ???, David Magnus Gulvigen, Gabriel Joens. Ytteren, Golle Adrjansd. Fjeld???, Maren Jacobsd. FugelvigenI Svein Edvardsens Innrulleringsmantall Helgeland 1766/1769 finnes det en Andreas Andersøn på Ytteren, huusmand, 32 år, fattig og med mange børnPå Moe er det blant det unge mandskap en Andreas Andersøn, 28 år, født på ØverbechlienI 1760 3. søndag i advent i Mo kirke trolovesAndreas Anders. Ytteren med Abelle Haagensd.Caut. md. Joen Fordels. Ytteren og Adrjan Jacobs. Fjeld??De blir gift i Mo kirke Kyndelsmesse i 1761Dersom den Andreas Anders. jeg har funnet som gift i 1761 er far til Haagen og samtidig er den som er nevnt under Ytteren i Innrulleringsmanntallet skal han være født ca 1737.Finner en Anders døpt i 1740 med far Anders Johansøn Ytteren.I Rana bygdebok finnes Anders Johansa nevnt som fattig i 1752. Det står ingen andre opplysninger om Anders f. 1740 utenom fødselsåret.Mangler fortsatt noe som kan bekrefte om jeg er på rett vei eller om jeg kan stryke noen av de opplysninger jeg har funnet.Hvilken kilde kjenner du Terje som angir at Haagen fra Ytteren?Mvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.