Gå til innhold
Arkivverket

[#53743] Driftsituasjonen


Gjest Bent Vangli
 Del

Recommended Posts

Gjest Bent Vangli

Hei.Som flere av dere har erfart har vi generelt hatt en del ustabilitet på systemet i høst. Det har stoppet opp fra tid til annen i perioder med meget tung belastning. Jeg håper ikke jeg tar munnen for full når jeg nå tror det har lykkes meg å rette dette, bank i bordet :-). Stoppen oppstod når databasemotoren ryddet i sin cache (mellomlagringsområde) hvoretter en fikk en såkalt deadlock situasjon hvor prosesser stod og ventet på hverandre uten å komme videre. Den situasjonen synes ikke lenger å oppstå. Likevel vil en fremdeles enkelte ganger få ca 30 sekunder hvor systemet tilsynelatende ikke svarer. Det er da denne ryddingen pågår. Men i motsetting til tidligere blokkeres ikke sidene, men fortseter normalt uten tap av data når ryddingen er ferdig.Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Slik er det nå:Bad GatewayThe proxy server received an invalid response from an upstream server. Apache/2.0.58 (Unix) DAV/2 PHP/5.1.4 Server at www.arkivverket.no Port 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei TorDette er i det minste ikke noen feil. Akkurat rundt tidspunktet 05:30-06:00 litt avhengig av datamengder, oppdateres databaser, indekser osv. I den perioden dette skjer, noe som tar ca 5-10 minutter, vil dataene være inkonsistente eller utilgjengelig. Som et siste ledd i denne prosedyren foretas det en omstart av tjenesten slik at den skal være mest mulig ren med nye data.Tidspunktet 05:30 er valgt fordi det da er aller minst trafikk mot denne tjenesten. Når vi nå snart er ferdig med utleggingen av nye kirkebøker, vil det ikke lenger være behov for slik døgnlig oppdatering, men heller mer sjelden etter hvert som rettelser og tillegg blir lagt inn.Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Bent Vangli

Hei alle sammen og et riktig godt nytt år alle sammen.Jeg vil med dette prøve å gi en liten orientering pm driftsituasjonen for skannede kirkebøker og litt hva som skjer i den nærmeste framtiden.Som de fleste faste brukerene er kjent har vi slitt med en del ustabilitet på systemet den siste tiden, noe som toppet seg rett etter årsskiftet. På grunn av mye publisitet rundt de skannede kirkebøkene ble det en voldsom bruksøkning, noe som gjorde at alt nærmest stoppet opp og feilraten øket radikalt.Når slikt først skulle skje har det også kommet noe godt ut av det. Med det voldsomme påtrykket ble det også svært synlig i logger og statusvisninger hva som syntes å være to flaskehalser, og en logisk feil i et underliggende program. Etter at disse to flaksehalsene og den logiske feilen ble rettet, har systemet blitt vesentlig mere stabilt (hvor stabilt vil kun tiden kunne vise) med kraftig øket ytelse. Den siste rettelsen ble lagt inn i systemet fredag 4. januar ca kl 10:00. Etter det har tjenesten oppført seg meget bra, selv med det høyeste times påtrykket noensinne målt i går kveld (fredag 4. janaur). Da var trafikken ca 40% høyere enn tidligere rekord fra i fjor.Jeg er meget takknemlig for hjelpen jeg har fått fra dere med tilbakemeldinger og ikke minst den unike tålmodigheten dere viser. Tusen takk!I slutten av januar (uke 4) planlegger vi å utvide serverparken. Da vil vi igjen få både mere ytelse og mere kapasitet samt at vi da vil kunne bygge inn reserveløsninger som vil kunne overta ved feilsituasjoner. Utvidelsen er også nødvendig for tilgjengeliggjøring av skannet tinglysingsmateriale. Der forventer vi lansering senere på vinteren/våren. I dag er det allerede skannet inn ca 1,75 millioner bilder, hvorav ca 1,15 millioner er indeksert. Derfor vil det allerede ved lanseringen være et betydelig materiale tilgjengelig. I alt forventer vi at det skal skannes inn og indekseres ca 5,5 millioner bilder i dette prosjektet.Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.