Gå til innhold
Arkivverket

[#53744] Zacharias Larsen F. ca 1812 Vanse Lista Farsund


Gjest Kjell-Arne Mellum
 Del

Recommended Posts

Gjest Sylvi Hagen

Hei Kjell-Arne Folketelling for Bergen 1865 her i DA: Zacarias Larsen Husfader Arbeidsmand på Tyskebrygg. 55 år Fødested Listers Amt g. m. Marthine Dorthe Ottesen kone 51 år f.sted Bergen Videre nevnes 5 barn med navn og alder. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei igjen. Folketelling 1801 for 1041 Vandsøe, Amt Lister. Prestegjeld Vandsøe. Sokn Vandsøe. Gard Sejersvold: Her finnes en familie med bl. a. sønnen Lars Zachariasen 22 år i 1801 ugift Holtsroer, sønn av Zacharias Larsen 53 år gårdbruker og Cille Marie Larsdtr. 53 år. Flere barn er nevnt. Kan dette være en ledetråd ? mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Hei Ja det er godt mulig at han Lars på 22 år, Folket. 1801, er faren til min Zacharias. Og dermed er Zacharias 53 år og Cille Marie 53 år, folket. 1801, besteforeldrene hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

På Family Search finner jeg:Lars Sakariasen døpt 10.12.1780, Lista, Vest-Agder.Lars Sakariasen g. 1809 Vanse, Lista, Vest-Agder. Navn på konen mangler.(Opplysninger fra Family Search må sjekkes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Pedersen

Bind I av Listaboka til Kåre Rudjord, s. 367-368, under gården Sigersvoll:/'Bruksnr. 4Salve Asgautsen sk. 1742, 1713 gm Astrid Øysteinsdtr. Råstad, sk. 1723. Barn: Augustinus 1713 (til Holland, gift med Guri Reiersdtr. Ingen barn. Død 1755 på sjøreise), Sybille ca. 1720. G2m Karen Sørensdtr. v. Vatne, d. 1772, 75 år. Barn: Ester ca. 1724, Søren 1726, Arian 1729, Ingeborg 1733, Engel 1736-55, Søren og Anne Marie 1738. I 1742 levde: Ester 18 år (1744 gm Adrian Nilsen Nordhassel), Engel 5 år. Salve Asgautsens opprinnelse er ukjent. Han var ikke sønn til Asgaut Sigersvoll, men kanskje en slektning? Han budde ei tid i Kjørviga.Lars Hansen Knustadstranda d. 1777, 70 år, 1744 gm Sybilla Salvesdtr. Sigersvoll d. 1779. Barn: Anna 1745 (gm Abraham Listeid), Sakarias 1750, Hans (1786 gm Inger Katrine Jonsdtr. v. Vatne), Abraham (18 år i 1777). Foruten 1/4 hud i Sigersvoll eide de Knustadstranda, som Lars hadde over¬tatt etter foreldrene. Arv ca. 370 rd.Sakarias Larsen 1750-1809, 1779 gm Sille Maria Larsdtr. Duvoll 1750-1831. Barn: Lars 1780, Bernt Lorentz 1782, Sybilla 1785 (1814 gm Klaus Hansen Eigenes, Lyngdal), Pernille Malena 1791 (1819 gm Ole Henriksen n. Nordhassel), Abraham Severin 1795.Lars Sakariassen 1780-1827, styrmann, gm Kirstine Maria Nilsdtr. Barn: Nils Kristian 1806 (d. liten), Sakarias 1810, Nils Kristian 1814, Søverine Martine 1817. 1820 g2m enke Ane Kirstine Kristensdtr. Skeibrokk 1800-1872. Hun var fra Ore og enke etter Hans Kristian Gabrielsen Skeibrokk. Lars tok innflytting fra Kragerø da han giftet seg igjen. De fikk ei datter Kristine Severine i 1821. Hun døde 16 år gammel på Skeibrokk. Sigersvoll ble overtatt av broren Abraham Severin Sakariassen 1795-1871,... '/ Men om det er rett Zakarias er vel en annen sak. Jeg finner han ikke i Listabøkene ellers, så enten har har reist ut eller så dør han tidlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Takk for hjelpen.Min Zakarias f. 1810 er den eneste jeg finner med en Lars til far? Når han gifter seg i 1840 i Bergen står det Enkemann. Finner han ikke gift før i Bergen.Han døper en datter i bergen for Severine Kristine. Til ære for sin avdøde halvsøster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Vigde i Bergen 1816-1911:Zacharias Larsen UK fødested Mandsøe (kan være feilskrift for Vandsøe) 27 år g.29. okt. 1837 i NK m. pige Christianne Oline Rasmusdtr. 21 år fødested NK.Gravlagde i Bergen 1816-1886:Kone Christine Oline Rasmusd. Bustad 22-70 og 71, 21 år, død av slag. Kirkebok Korskirken. Mann Matros Zacharias Lars.Dette kan gjelde første konen til enkemann Zacharias Larsen fra Vanse/Vandsøe (selv om alderen v. vielsene er h.h.vis 27 og 27 1/2) mvh. Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjell-arne mellum

Hei igjenSer ut som du kan ha funnet ekteskapet som medfører at han er enkemann når han gifter seg i 1840.Vanskelig å tyde alt som står i kirkeboken ved vielse i NK i 1837. Lenke Noen som klarer å tyde dette?Har funnet noen andre Zakariaser i Vanse, som er født i årene rundt 1810, og har en far som heter Lars. Men de finner jeg fortsatt i Vanse i årene etter. Bla i Ft 1865. Så de kan ikke ha dratt til Bergen før 1840. Zakarias f. 1810 i svar 9, er fortsatt en het kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjell-arne mellum

TakkJa det ser jo lovende ut.Jeg lurer på om man ble registrert noen steder når man flyttet på seg? I kirkebok eller andre off. steder. Og ble det fulgt godt opp?Er ganske så fersk i gamet, så all hjelp motas med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Vi kan vel regne med at Bergen var en havn som Zacharias svært ofte frekventerte, og når han ble bergenser kan derfor være noe relativt. Antakelig holdt Zacharias til i Kragerøe som barn, da faren i forbindelse med sitt andre ekteskap (i 1820, - da Zacharias var 10 år) meldte innflytting (tilbake !) til Vanse (barna ikke nevnt) . Jeg har ikke klart å finne Zacharias konfirmert i Vanse (anslagsvis 1824/25), så det kan vel være en mulighet å finne ham utflyttet fra Kragerø på et senere tidspunkt, men uansett tror jeg dette kan bli vanskelig, da inn- og utflyttings-lister som vedrører sjøfolk svært ofte er mangelfulle.Her har vi 6 barn som Zacharias og Martine Dorthea fikk:Lovisa Andrea 1841 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=dp12011816&gardpostnr=16581&personpostnr=49723&merk=49723#ovre>Lenke . Severine Christine 1843 Lenke . Olaf Nicolai 1845 Lenke . Zacharine Martine 1849 Lenke . Christiane Oline 1854 Lenke . Josefine Petrine 1857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Hjelper å spørre. Kan svare på mitt eget spørsmål.Innflyttede i NK 15 Jan 1837 Zacharias Larsen døpt 28 Okt 1810 i Vandsøe. Stemmer med dåp for Zacharias i svar nr. 9. Men mor er ført med feil navn. På de andre søskene er hun ført riktig. Her er dåpen hans. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9882&idx_id=9882&uid=ny&idx_side=-206>Lenke Her er Innflyttede i NK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Takk igjen IverTror jeg har han riktig dokumentert nå.Jeg er etterkommer av Severine Kristine F.1843Igjen takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Du har rett ! Moren skal hete Kirsti (i en eller annen form) Marie NIELSDATTER, og ekteskapet mellom foreldrene ble inngått i Kragerø 16. aug. 1805. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7836&uid=ny&idx_side=-14>Lenke .Forklaringen kan muligens være at Kirsti var utenbygds fra, og at presten ikke kjente hennes til hennes foreldre. Dette er vel muligens Zacharias sin mor i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Selve tema-forespørselen har gitt positivt svar, men jeg ser det ligger noen spennende utfordinger i den videre anesamlingen. Gullestad/Aamodt-slekta i Kvinesdal er nevnt. Likeså Lund-forbindelsen på Borhaug. (Mye av dette kan man bli opplyst av via Listaboka som bibliotekene låner ut.)Kirsti Maries (død før 1820, - sannsyneligvis i Kragerø) opphav i Kragerø vil muligens gi noe hodebry. Jeg tror nemlig at den moren som hun føres opp sammen med ved FT 1801 (-tror familien er rett) er hennes stemor, og hennes far døde en gang på 1790-tallet. Begge de biologiske foreldrene døde m.a.o tidlig. At Zacharias og (alle ?) søsken er døpt i Vanse, samtidig som vi vet at faren (Lars) fikk notert innflytting til Vanse i 1820, gjør at opplysninger fra et eventuelt skifte etter moren (Kirsti Marie - kanskje i Kragerø) vil være svært interessant.Jeg vil ikke bli overrasket om 3 generasjoner (Zacharias-Lars-Zacharias) sjøfolk fra Sigersvold var knyttet til Lundene (Eilert, Jonas, Jochum etc) sin rederivirksomhet som vi vet hadde sterke Bergens-forbindelser.Lykke til !(PS: Av innlegg 17 ser jeg at Kjell-Arne og jeg må være 8-meninger eller noe sånt. Men antakelig har svært, svært mange med Lista-aner det på samme måten !)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

HeiVed FT 1801 Lenke er det en Hans 13 år, oppført som barn av Sille Marie Duvoll og Zakarias Larsen. Han er ikke på listen over deres barn i svar nr. 9Kristi Marie døper 2 barn Niels Kristian. Er det et navn som kommer fra hennes far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Innlegg nr. 9 er avskrift av bygdeboka, så her kan forfatteren (Rudjord) ha utelatt noe, eller kan hende det finnes en annen forklaring (f.ex at han er sønn til kun Cille). Uansett kan det sjekkes i de utlagte skannede kirkebøkene.Når det gjelder familien Kirsti Maries familie i Kragerø, så har gått overfladisk til verks , men det finnes ei bra kandidat til å være vår Kirsti Marie som er født i 1785. – Og her heter faren Nils Christiansen. Moren kalles Rachel xxxx –prøv å tyd ! -…. Rakel er også navnet på en av Kirsti Maries søstre.Se til venstre under midten her LenkeNILS er i alle fall navn etter Kirstis far, og det kan se ut til at Kristian er etter Kirstis far-far.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Kirsti Maries antatte mor, - Rachel kalles Botventzdatter (iflg. FS). Hun inngikk ekteskap med Niels Christiansen i Kragerø 15. mai 1777.Det må da være en mer fornuftig skrivemåte på dette navnet ! – Noe i retning av Botolvsdatter eller noe slikt.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Eg trur det skal vere Rachel Bærendtsdatter. Barent / Bärent / Bærent var et vanlig navn fra hollendertida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.