Gå til innhold
Arkivverket

[#53749] Grue / Gjerpen / Kristiania - døde før FT1865 eller utvandret


Gjest Geir Woll
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Woll

Ole Hermansen var født på Snapa (Snabe) i Grue, Hedmark 10 des 1828. Han var sønn av Herman Amundsen og Karen Olsdatter - ble døpt i Grue kirke 4 jan 1829.Anne Sørine Halvorsdatter var født i Gjerpen herred, Telemark 26 aug 1818. Hun var datter av Halvor Nielsen og Margrete Jensdatter - ble døpt i Gjerpen kirke 18 okt 1818.Ole får attest tilsendt fra Grue til Kristiania i juni 1852 - da han skal gifte seg - han har da vært 5 år i Oslo.De giftet seg i Vår Frelsers kirke (menighet), Oslo 31 okt 1852 - bosted for begge to var Lakkegata på Grønland.Sønnen Herman Hagbart var født i Lakkegata på Grønland 23 feb 1853. Han ble døpt i gamle Aker kirke 3 jul 1853.Ole var ved giftermål og sønnens fødsel oppgitt til å være skomaker.Her stopper mine spor!Jeg finner ingen av disse i folketellingene 1865/75/1900.Jeg finner ikke noe på dem i FS - utenom ovennevnte kjente opplysninger.Fikk Ole og Anne flere barn?Døde de før 1865 og i tilfelle når/hvor??Utvandret de og i tilfelle når - samt hvor ble de av?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

det der var en vrien nøtt! Eneste Ole Hermandsen i ca alder med en sønn Hermand som jeg finner i 1865-tellingen der denne karen i Eidskog? LenkeHustrus navn passer ikke. Men han kan jo være gift for 2. gang?Ikke har jeg funnet spor av dem i utvandrerlister til nå heller. Selv om det var en del Ole Hermandser som emigrerte rundt 1865.Skal lete litt mer etter opplysninger for å se om jeg kan finne noen spor?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig det også er født en datter i 1861 i Grønland menighet: LenkeHar ikke funnet flere barn ved foreldresøk i første omgang.Mulig denne dåpen kan sjekkes i digitale kirkebøker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Endelig etter mye leting fant jeg dåpen til Mathilde Olava Severine her i klokkerbok for Grønland: LenkeDåp nr 274, datter av skomager Ole Hermandsen og Hustru som her kaldes Hermandsen også.Da har du en dato i 1861 å holde deg til i alle fall, om det kan løse gåten?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her lurer jeg på om dette kan være en løsning på mysteriet! Finner denne familien i 1865, legg merke til hustrus navn Anne s. og alder ca f. 1818 og fødested nevnt Porsgrund.( oppgitt Gjerpen i 1. innlegg? Lenke Hun har vel i så fall blitt enke og giftet seg med en yngre skomaker, som er nevnt med stesønn som passer med navn og ca alder? Dette ville jeg undersøkt bedre. Mulig du da kan finne Ole Hermandsen død mellom 1861 og 1865 og Anne Sørine gift igjen?Lykke til med letingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Tusen takk for info. fra Gunn og Rune!Det stemmer at det er denne familien, Gunn og det er ''min'' Ole som er død her, Rune!1875-telling for 0301 Christiania Kretsnr Krets Gate By 2444 53 2864 Norbygade 40 Kristiania70661 44 Ande Hermansen k e Chorvkone 1817 Porsgrund b ; 70662 45 Charel Olsen m s ug Sigarlager 1856 Kristiania b ; 70663 46 Tilla Olsen k d 1861 KristianiaOvenstående er fra tellinga i Nordbygt. 40 ved FT1875! Noe forskjellig fra navnene de har blitt beskrevet med tidligere!Jeg har funnet konfirmasjon til Carl og Mathilde i hhv 1872 og 76 i Grønland kirke - de bor i Nordbygt. på Grønland!Anne er ''chorvkone'' - det første som slår meg er at det har noe med det svenske ordet -korv- å gjøre - altså pølse! Er hun da en som lager eller selger pølser? Andre forslag?Jeg finner ikke noe dødsfall til Herman Hagbart etter FT1865, men før FT1875. Jeg finner heller ikke at han ble konfirmert i Grønland kirke - normalt sett skulle det ha skjedd ca. 1867/68 - så mye tyder på at han er død en gang mellom 1866 og 69. De bor i Nordbygt. på Grønland både ved FT1865 og FT1875.Jeg finner heller ikke dødsfallet til Anne Sørine's nye mann Ole Pedersen mellom FT1865 og FT1875 - ei heller finner jeg deres giftermål mellom 1863 og 65.Finner heller ingen åpenbare kandidater av familien - i hvertfall vedr. barna Carl Magnus og Mathilde Olava Severine - ved FT1900! Anne Sørine er kanskje død - hun er i hvertfall mer enn 82 år hvis hun lever!Forøvrig finner jeg heller ikke noen utvandring på familiemedlemmene!Er det noen som har noe innspill/forslag til de fortsatt gjenstående spørsmålene?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.