Gå til innhold
Arkivverket

[#53752] Ingeborg Eriksdotter - hennes svenske ekteskap


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Ingeborg Eriksdotter var datter av Erik II Magnusson 'Presthateren' (d. 1299) og niese av Håkon V Magnusson.I 1312 blir hun gift med en svenske hertugen Valdemar Magnusson som blir drept av sin egen bror i 1317.Jeg skulle gjerne ha bekreftet at hun seinere ble gift med riksråden Jon Persson.Finner selv ikke noe svar på nettet.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Denne var vrien. Jeg har flere meter svensk historie, men finner ingenting om Ingeborg etter Valdemars død (han døde forresten først i 1318). Dessuten finner jeg ingen Jon Persson blandt de svenske riksråd, har du flere opplysninger om ham og kildern som forteller om det eventuelle ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Det er mulig Ingeborg var gift med Jon Persson FØR hun ble gift med Valdemar. Og det er mulig at Peder Jonsson Bonde - stamfar til slekten Bååt - var deres sønn. Det var visstnok Peder Jonssons sønn Jon Pedersson som var den første som med sikkerhet brukte Bååt-navnet.Det er mye bra å finne på nettet, bl.a. Anbytarforum og wikipedia.se. Men jeg savner Elgenstierna, skjønt jeg er ikke sikker på om han har noe om alliansen Ingeborg/Jon heller. Foreløpig finns den visst bare i et privat notat som er kommet meg i hende.Men det er jo lov å håpe, så seint på kveld.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hun var i det minste ikke gift før hun ektet Valdemar. Hun var visstnok 5 år gammel blitt trolovet med jarlen Jon Magnussøn på Orkenøyene, men denne døde i 1310 før noe ekteskap ble inngått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk, Geir. På denne hjemmesidenLenkefant jeg blant mye annet disse linjene:-Jon Persson Bååt, Viborgs hövding Per Jönssons fader, var gift med Norges konung Erik Magnusson Prästhatares dotter med namnet Ingeborg. Konung Erik Prästhatares dotter med Isabella Bruce hette Ingeborg. Om Norges konung Erik Magnusson Prästhatare inte hade andra döttrar med samma namnet t.ex. med konkubiner, kan Per Jönsson Bååts mormor ha varit Isabella Bruce. Säkerhet om saken är svårt att nå.Ifølge denne forfatteren, som synes mest opptatt av heraldikk, ble Ingeborg født 1297. I så fall giftet huns seg med Jon Persson etter at Valdemar døde.Forfatteren viser til flere kilder, men én går igjen, nemlig en viss G. Anrep som i 1858 skal ha gitt ut 'Svenska Adelns Ättartaflor'.Jeg vet ikke hvor pålitelig denne kilden er, men også andre skribenter, særlig i Anbytarforum, skriver om forbindelsen mellom Bååt-ætten og de 'norske' jarlene på Orknøyene. Anerekka går helt tilbake til Ragnvald Mørejarl, for sikkerhets skyld.Det kan virke som om hr. Anreps 'Svenska Adelns Ättartaflor' er kilden til de fleste. Kjenner noen av dere denne kilden?Er det ellers noen som kjenner forbindelsen mellom jarlene på Møre og Orknøyene til Bååt i Småland og andre steder? Og da holder jeg Ingeborg og hennes aner utenfor. Hva er i tilfelle forbindelsen mellom Jon Persson og (Torf-)Einar jarl Ragnvaldsson?Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Anrep er rimelig solid på nyere slekter, men ikke på de eldre. Hva slekten Bååt angår, fører han denne mye lengre enn til Ragnvald Mørejarl. Ragnvalds farsslekt føres i 8 ledd tilbake til Radbart, konge i Gardarike, i dennes 2. ekteskap med Auda den Djupaugde.Anrep gir ingen kilde for Ingeborgs ekteskap med Jon Pehrsson till Flishult, men hun kan uansett ikke være mor til hans barn da ovennevnte Peder Jonsson var landshøvding i Viborg så tidlig som 1320.Forbindelsen fra Orknøyjarlene til Sverige er også mer enn tvilsom. Den går via jarlen Erlend Torfinnsson via dennes sønn Erlend, som falt under Magnus Berføtts Irlandstog. Erlends sønn Peder skall så i følge Anrep ha kommet til Sverige på 1200-tallet, altså godt over 100 år gammel før han førte slekten videre.Jeg tror trygy du kan glemme alle disse forbindelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Fint, Lars. Registrerte også at det var forhold som ikke gikk i hop. Det passer i grunnen bedre om Inegborg var gift med Peder...Hoppet Anrep over et par slektsledd, tro?Men det er et par ting som pirrer interessen:Det ene er at Peder Jonssons brorsønn Erengisle Sunesson (d. 1392), var Jarl på Orknøyene (som mange av sine angivelige forfedre.)En annen sak er navnet Erlend/Erland som går igjen både på Orkøyene (blant jarlene) og i Sverige blant etterkommerne etter Peder Jonsson.Er klar over at dette ikke beviser noe som helst, men litt kuriøst er det vel, eller?HilsenTorgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Erengisle Sunesson ble vel utnevt til Orkøyjarl fordi han var gift med en datter av den forrige Orknøyjarlen - Maol Íosa (V), jarl av Strathearn, Catihness og Orkøyene.Maol Íosa (V), var sønn av Maol íosa (IV), jarl av Strathearn, sønn av Maol íosa (II), jarl av Strathearn, sønn av Maud/Matilda, datter av jarl Gilbert av Orkøyene, sønn av jarl Magnus II, etc.I farten fant jeg dessverre bare Wikipedia som kilde for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Er det kjend om Ingeborg (Ingibjørg) Eiriksdotter (f. 1297 truleg i Bergen - d. ca.1357? i Sverige) fekk born? Til dømes då med ektemannen hertug Valdemar Magnusson (f.ca. 1285 - 1318)? Og dersom JA, levde nokre av borna hennar opp? I følgje enkelte kjelder på nettet døydde hertuginne Ingeborg FØR mor si, enkedronning Isabella Bruce (f.ca 1280 - 1358).Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Frank (8), men så kan en jo fundere på om det var 'tilfeldig' at han ble gift med jarle-dattera:-DTerje (9), jeg har stusset over at ei norske kongedatter synes å ha etterlatt så få spor. Hun og Valdemar skal ha hatt et barn, som visstnok døde tidlig. Men så er det slutt, liksom.Men Anrep var vel ikke typen som diktet opp personer og sammenhenger?Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Nei, Anrep diktet ikke opp personer og sammenhenger. Han bare videreførte så vel kritisk som ukritisk forskningstradisjon, desverre som regel uten å angi kildene sine. De som en gang diktet opp personer og sammenhenger, var slike som i sin tid syntes at sammenfall av navneforekomster både på Orknøyene og i Bååt-slekten måtte ha en logisk forklaring :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

I tilknytning til Peter/Peder Jonssons navn står det enkelte steder 'dictus Hak.' Er det et navn?Noe som kan se ut som en kildeanvisning ser slik ut: FMU nr. 299, 3.6 (eller 7).1321. Noen som vet hva FMU er?Jeg har funnet en Niels Hak som levde på 1300-tallet, men vet ikke om det er relevant. MVH Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.