Gå til innhold
Arkivverket

[#53756] Ingeborg Anne Larsdtr Bakke


Gjest Hege Kvale
 Del

Recommended Posts

Gjest Hege Kvale

HeisannIngeborg Anne Larsdtr Bakke f:13 nov 1855 Sund,Hordaland hun fikk et uekte barn med John Salomonsen Langøen f:20 sep 1854 Fjell,Hordaland Barnets navn er Ingeborg Anna Johnsen f:27 des 1883 Sund,HordalandPrøver å finne ut mer om foreldrene til Ingeborg Anne Larsdtr Bakke Vet at faren skal hete Lars Larsen og moren Synneve LarsdtrIkke så mye å gå etter her men håper at noen klarer å finne noe her.Hege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Hei.Kommer ikke inn på scannede kirkebøker nå, men her er giftermålet på FS: Lenke Lars Larsen skal ifølge bygdeboka komme fra Eidesund i Sund, men jeg har ikke funnet han i andre kilder - faren skal være en Lars Henriksen. Han døde 28. april 1893. Synneve Larsdtr f. 22. des 1822, døpt 26. des 1822, død 10. okt 1863. Hennes foreldre var Lars Monsen Troland (1797 - 1861) og Kari Jacobsdtr Bakke (1800 - 1878). mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Her er ei anna sak om samme familie. [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=52463&sok=sund&startnr=&antall=&spraak=&nr=24&antinnlegg=9#anker>LenkeHer blir nok Lars Larsen konfirmert. Foreldre oppført er Lars Henriksen og Christi Monsdatter. Sjå pkt.5. LenkeEg trur at den gode Lars Larsen sannsynligvis er han som er uekte barn av Lars Larsen og Christi Monsdatter, sjå pkt. 24 øverst på siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Her er da Lars Larsen Eide konfirmert, som tidligere skrevet har eg mistanke til at det er han som er faren til det Lars f. 1820 (oppført som uekte barn) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=kfsund16&gardpostnr=550&merk=550#ovre>LenkeDu finner her Lars f. 1820 under pkt. 24. i ministerialbok. Hammersland som her er nevnt bak mora Christi Monsdatter, er nabogarden til Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Lurer på om ikke den Lars du har funnet på Eide er litt vel ung Oddvar?... Legger for øvrig merke til at alle fadrene til Lars Larsen i 1820 er fra Tvedten. Ved konfirmasjonen er han bosatt på Glesnes, jeg syns også at faren står oppført som Lars Hansen her. Blant konfirmerte i Sund finner jeg noen andre kandidater: Lars Larsen Skage, f. 1798 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=23&filnamn=kfsund16&gardpostnr=49&merk=49#ovre>Lenke Kristi Monsdtr. Forland, f. 1803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo LarsSkal være enig med deg i at Lars Eide var vel ung, kanskje var Lars Larsen Skage faren. Lars Larsen Skage vart ikkje gift med Christi Monsdatter. Eg la merke til ho på Forland uten at eg har følgt ho, siden alt her er usikkert.Når det gjelder garden Tveit, så grenser den til Eide og Hammersland, derfor trur eg at det uekte barnet Lars trulig er identisk med den ukjente Lars Larsen, finner ingen andre med navnet Lars som er født i det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Hallo igjen Oddvar. Når det gjelder Christi Monsdtr. Forland så ble hun gift med Didrik Christoffersen Lerøen i 1828. Men jeg har ikke funnet andre Christi Monsdtr i Sund som kan passe. Jeg tror også at den Lars Larsen som døpes i 1820 er den Hege søker etter, det er faren hans som er 'nøtten' her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Kvale

Hei igjenTusen takk for hjelpen igjen Lars og Oddvar!Ut i fra hva dere har funnet ser det ut som jeg ender med dette:Lars Larsen døpt 1820 Far: Lars Larsen Skage f:1798 Mor: Kristi Monsdtr Forland f:1803Er dere enige i det?Hege:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Nei Hege, det er nok ein litt for rask konklusjon. Du lyt nok ha feltet ope om kven som er far til Lars Larsen, for me klarer ikkje å finne bevis for at de me nevner er hans foreldre. Eg ville tatt ein titt på kven som er faddere til barna til Lars Larsen og sett om det kunne gi noe resultat. Problemet er også at skulle Lars Larsen være det uekte barnet, så vil han sannsynligvis ikkje være nevnt i noen andre skifter enn etter sin mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.