Gå til innhold
Arkivverket

[#53759] Kongsberg: Christian Larsen Rud og 2. kone Anne Olsdatter - deres forfedre?


Gjest Terje Tandsether
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Tandsether

Christian Larsen Rud f. ca. 1746 giftet seg 1. gang på Kongsberg 2.6.1781 med Marte Margrete Larsdtr. Bilet (skifte 23.9.1790). Han er kalt Christian Lars. Bentsøn v. Rue ved vielsen, så faren het antagelig Lars Bentsen. I dette ekteskapet var det en sønn Tobias døpt 27.12.1783, samt Lars som døde kort etter mora. Gift 2. gang på Kongsberg 23.10.1790 med pike Anne Olsdtr. f. ca. 1755. De hadde barna Ole døpt 21.4.1792 og Lars døpt 13.8.1796.I 1801 var Christian bergarbeider. Han var bror til Anna Christina Larsd. Bentsøn v. Rue f. ca. 1754 som giftet seg på Kongsberg 14.11.1778 med Andreas Gregersen Smed.Jeg søker opplysninger om Christian Larsen og Anne Olsdatters forfedre, når de døde og når sønnen Lars døde. Lars Christiansen Rud var gift og bodde også på Kongsberg. Han er nevnt i et manntall 1840 og var død før 1865, men jeg har ikke funnet ham i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Hei Anne. Ja dette er de personene jeg leter etter. Nå lurer jeg på hvorfor de kalte seg Rud. Kanskje de kom til Kongsberg fra en gard som het Rud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Hei. Jeg synes det ser ut til at det er Christian som begynner å kalle seg Rud. Hans far ser ikke ut til å bruke det. her er hans dødsfall 19.06.1762 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Takk for flere opplysninger, Anne. Da har jeg følgende hittil:Christian Larsen Rud er døpt på Kongsberg 29.12.1748 av foreldre Lars Bentsen født ca. 1712 bgr. 19.6.1762, gift 26.1.1743 med Maren Sørensdatter (Maria i skiftet). Ved vielsen, begravelsen og i skiftet er det ikke nevnt noe slektsnavn på ham. En Erik Bentsen som var fadder i 1748 er vel bror til Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Tandsether

Da Lars Bentsen hadde dattera Anne Christine til dåpen 20.11.1753 var en av fadderne Søren Andersen Rue Graver. Jeg lurer på om dette er Maren Sørensdatters far, og om det er han som er opphavet til Rud-navnet?Det var skifte på Kongsberg 29.5.1741 etter Jacob Torgiersen og kona Karen Pedersdatter som begge var døde. Som hennes arvinger nevnes følgende søsken:1. Søster Anne Kistine Pedersdtr. gift med Søren Andersen Ruue2. Søster Berthe Margrette Pedersdtr. gift med Lars Larsen smed3. Søster Ingeborg Maria Pedersdtr. gift med Peder Pila4. Søster Maria Pedersdtr. gift med Hans Biørnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Fra sølvverkets manntall 1732:Søren Andersen Ruud, 36 år, fra Sandsvær, bergsmed, arbeidet 16 år, gift, 2døtre, eget hus på Kongsberg.Lars Bentzen, 12 år, fra Kongsberg, slemmer, arbeidet 2 år, bor hos faren som er bergmann.To mulige Bernt/Bent/Berent:Bent Jørgensen, 48 år, fra Vestfossen, hauer, arbeidet 32 år, gift, 1 sønn, 1 datter, 1 barn i sølvverkets tjeneste, eget hus på Kongsberg.Berentz Berger Herholt, 52 år, fra 'Frankenland', understiger, arbeidet 18 år, gift, 5 sønner, 1 datter, 4 barn i s. tj., eget hus, 'Weissgärber vorhen'.Kanskje ikke så mye å holde seg til kanskje, men i hvert fall et par puslespillbiter. Spørs bare om de hører til det rette puslespillet :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Hei Bjørg. Takk for nyttige opplysninger! Jeg vet ikke om Søren Andersen Rud er far til Maren Sørensdatter, men her står det jo at han hadde to døtre. Nå lurer jeg på om det finnes ei bygdebok for Sandsvær der han kan være nevnt under en gard som heter Rud.Lars Bentsen var 50 år da han døde i 1762 og altså f. ca. 1712, men kan godt vært noen år yngre. Det nevnes aldri noe familienavn på ham, og det gjør det heller ikke på Bent Jørgensen i dette manntallet. Det står at Lars 'døde udi Stanken', det betyr kanskje at han ble forgiftet i gruva?Når det gjelder Anne Olsdatter f. ca. 1755 så blir det vel vanskelig å finne noe siden jeg ikke har et slektsnavn på henne. Blant fadderne til hennes barn finner jeg i 1792 Karen Olsdatter, Jens Olsen Giærum og Ole Nielsen Ørn(?), og i 1796 Ole Andersen Schartum(?), men vet ikke om de kan være i slekt med henne.Jeg ser at du har et manntall for sølvverket. Jeg er spesielt interessert i slekter fra Biri og lurer på om det er noen herfra som kan ha kommet til Kongsberg? Også Toten og Vardal er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Det finnes mange fra områdene du nevner i manntallene, litt for mange til å legge det ut her. Send meg en email på bjoergr alfakrøll start punktum no'døde udi Stanken' betyr som du sier at han døde av giftig gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Vet ikke om du har funnet ut noe mer om opphavet til Rud navnet. I Sandsværbok nrVI under Ruud står en Anders Nilssøn kalt Rud i 1698,brennåsen 1700, store Rud 1711. Gift ca 1797 med Maren Hansdtr. De fikk en sønn Søren 1700. Vet ikke om dette har noen forbindelse til din Maren/Marthe Sørensdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Takk for enda flere opplysninger. Ja dette er ganske sikkert den Søren Andersen Rud som kom til Kongsberg. Søren var gift med ei Anne Kirstine Pedersdtr. (se innlegg 8), men det står vel ikke noe i bygdeboka hvor hun var fra? Er det nevnt fødsels/dødsår for Anders Nilsen og kona?Den Erik Bentsen som er nevnt i innlegg 7 og som kan være bror til Lars Bentsen er vel identisk med denne: Eric Bentzøn v. Muule, enkemann f. ca. 1708 bgr. 25.7.1772, 64 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Hei igjen. Nei det står ingen alder på Anders Nielsen og kona. De hadde disse barna Niels F1698 d1698. Søren 1700, Hans 1703, Nils 1706 døpt på Kongsberg, Lars 1711, Ole 1711 d 1714 hos moren i senga, Anders 1717 og Ole f1718 utenfor ekteskap på Øvre Sending, moren var en Anne fra Bragnes. I kirkebok for Kongserg finner jeg en Søren Rud som får barna Mari døpt 4/7 1725, Anne Margrethe døpt 17/12 1729 og Berthe Margrethe døpt 24/7 1738. Får håpe du kan finne ut mere ved hjelp av disse navnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Jeg fant at Søren Andersen er døpt i Sandsvær 24.1.1700. Søren Andersen og 'Anna Kirsti: Peders.' giftet seg på Kongsberg 21.11.1722. Det må være deres datter Mari f. 1725 som gifter seg i 1743, men hun var da bare 17 1/2 år gammel. Mange takk for hjelpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.