Gå til innhold
Arkivverket

[#53760] tyde kirkebok for Rødenes


Gjest Birger Skjønhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Skjønhaug

Hallo. I kirkeboka ( Østfold fylke, Rødenes, Ministerialbok nr. I 8 (1869-1879) for min oldefar Anders Severinsen's dåp (1879) står det et merkelig oppholdssted ...Sjaati......er det noen som kan tyde det for meg ? Lenke ..det er sikkert i Rødenes ett eller annet sted ...hans far Severin Larsen er født på vikeby ved Myrås, mulig det er i nærheten av det stedet.På forhånd takk.Mvh Birger S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Skjønhaug

Kjempegreier Else.Hvordan fant du ut det....har tråla snart alt som finnes, og har ikke vært i nærheten av det alternativet en gang... Når jeg gjør et oppslag i Norske Gårdsnavn for gården Ba får jeg ut følgende....64. Ba. Udt. ba:. -- i Baadom (nordre) RB. 149. i Baadhe(nordre) RB. 150. Badt St. 22. Baa 1593. Bad 1604.1/1. Bay 1626. Bae 1723.I de kartene jeg har både gamle og nye, klarer jeg ikke å spore akkurat dette stedet. Du skulle ikke tilfeldig hvis ane hvor denne gården ligger ?MVh. Birger S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Skjønhaug

Kjempegreier Else.Hvordan fant du ut det....har tråla snart alt som finnes, og har ikke vært i nærheten av det alternativet en gang... Når jeg gjør et oppslag i Norske Gårdsnavn for gården Ba får jeg ut følgende....64. Ba. Udt. ba:. -- i Baadom (nordre) RB. 149. i Baadhe(nordre) RB. 150. Badt St. 22. Baa 1593. Bad 1604.1/1. Bay 1626. Bae 1723.I de kartene jeg har både gamle og nye, klarer jeg ikke å spore akkurat dette stedet. Du skulle ikke tilfeldig hvis ane hvor denne gården ligger ?MVh. Birger S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Nei, jeg har ikke vært i Rødenes noen gang, så jeg har ingen anelse om beliggenheten! Opplysningene om at Sjaati ligger under gården Ba, fant jeg på folketellingen 1865.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Ba er en gård lengst NV i Marker kommune (tidl. Rødnes)like ved grensa mot Aurskog-Høland på nordsiden av Rv. 120 som går fra Kroksund i nordenden av Rødnessjøen V og S-over mot Mysen. Gården har gitt navn til festningen Basmo som ble anlagt på 1600-tallet for å hindre svensk framrykkning mot Oslo. Festningen viste seg forøvrig stort sett å være verdiløs da svenskene (bla. Karl 12.) omgikk den. Den ble derfor demolert allerede på 1700-tallet. Deler av festningen er i dag restaurert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Det later til at du kanskje er ukjent med boken til Oskar Haugen: 'Nedlagte boplasser i Rødenes', Mysen 1991. På side 281 noterer han:'Denne gamle boplassen [sjåte eller Sjåti under Ba] lå i skogen til Søndre Bae og vest for gården. Hvordan bebyggelsen var, kjenner jeg ikke til, men den var vel helst enklest mulig. Det var heller ikke skikkelig veg dit.'Haugen nevner forøvrig den fødsel som innleder dette tema: 'Nå må vi helt til 1879 for å få en sikker opplysning. Dette året fikk Severin Larsen og Thea Olsdtr. sønnen Anders på Sjåte, men de ble ikke lenge der. De har fått fyldig omtale under Nebba [under Faukerud, s. 252-253].'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Skjønhaug

Nei, den boka kjenner jeg ikke til. Absolutt ei bok jeg bør få tak i skjønner jeg..Den fødselen du nevner er til min oldefar, ja det stemmer det at de ikke ble boende der så lenge, men de bodde også på plassene skrikerud, fjeldengen og falkenborg, før de til slutt flyttet til Nebba hvor siste sønnen ble født i 1895. og alle disse stedene er i nærheten av hverandre.Jeg finner et sted som heter Ba i kartverket i dag, men jeg får ikke dette til å stemme med at det hørte til festningen, etter min mening er det for langt i mellom, hvis det da ikke var en annen av gårdene den gangen som hette Ba.Mvh Birger S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.